Terug
Gepubliceerd op 25/06/2025

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 24/06/2025 - 20:00

Reglement personenalarmsysteem

Aanwezig: Melissa Van Eesbeek, Voorzitter
Kris Poelaert, Burgemeester
Ludo Persoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Marleen Merckaert, Kurt Penninck, Patrick Decat, Stefaan Viaene, Veerle Dero, Vanessa Van Hende, Rudy Thiebaut, Linda De Schutter, Filip Durant, Brent Roobaert, Jo Stalpaert, Daniël Fonteyne, Sterre Buckinx, Dimitri Rooselaers, Kelly Van Gossum, Kristel Moonens, Quinten Bonet, Laura Monseu, Raadslid
Kristof Andries, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Christa Dermez, Patrick De Vos, Philippe De Cock, Remke Van Cauwelaert, Raadslid
Aanleiding en doel

Personenalarmtoestellen (PAS) hebben als doel om personen bij te staan die omwille van een bestendige slechte fysieke of mentale toestand niet in staat zijn zichzelf te behelpen bij een noodsituatie (bv. val of woning op eigen krachten verlaten).

Om de uniformiteit van de dienstverlening vanaf 1 januari 2025 te garanderen in het kader van de fusie werd een nieuw reglement opgemaakt. 

Juridische bepalingen

Het decreet lokaal bestuur, artikel 77

Besluit Raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Gooik inzake reglement personenalarmsysteem 23 december 2024

Besluit Raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Galmaarden inzake reglement personenalarmsysteem 23 december 2024

Besluit Raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Herne inzake reglement personenalarmsysteem 23 december 2024

Motivering

Personenalarmtoestellen (PAS) hebben als doel om personen bij te staan die omwille van een bestendige slechte fysieke of mentale toestand niet in staat zijn zichzelf te behelpen bij een noodsituatie (bv. val of woning op eigen krachten verlaten). De gemeenten Galmaarden en Herne bieden deze toestellen aan via een overeenkomst met Tele-Hulp vzw.

In het reglement werd vermeld dat de facturatie per kwartaal zou plaatsvinden, echter kan het nieuwe facturatieprogramma 'Zebra' enkel per maand factureren. Het reglement dient hier dus aan aangepast te worden.

Besluit

Artikel 1 - De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaand reglement inzake personenalarmsystemen goed: 

 

REGLEMENT PERSONENALARMTOESTEL

 

ARTIKEL 1. DOEL

Het OCMW Pajottegem heeft in samenwerking met TELE-HULP v.z.w. (een vzw, gespecialiseerd in bijstand aan huis vanuit de centrale voor alleenstaande en hulpbehoevende personen) het doel om personen bij te staan die omwille van een bestendige slechte fysieke of mentale toestand niet in staat zijn zichzelf te behelpen bij een noodsituatie (bv. val of woning op eigen krachten verlaten).  

 

ARTIKEL 2. TOEPASSINGSGEBIED

§1 De aanvrager kan gebruik maken van een personenalarmsysteem wanneer hij behoort tot één van de volgende categorieën:

  1. de aanvrager is 65 jaar of ouder
  2. de aanvrager jonger dan 65 jaar met een medisch probleem. Dit dient aangetoond te worden door een medisch attest of tijdens het sociaal onderzoek door de maatschappelijk assistent.


§2 Bijkomende voorwaarden:

  • wonen op het grondgebied van Pajottegem
  • recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen
  • verblijven in een particuliere woning

 

ARTIKEL 3. AANVRAAG EN OPZEG

§1 Aanvragen kunnen ingediend worden bij het OCMW (contactgegevens – zie verder). Indien er een toestel voorradig is, wordt het na afspraak met de gebruiker door het OCMW of door TELE-HULP v.z.w. geplaatst.

Bij opstart wordt een huurovereenkomst getekend tussen beide partijen.

 

§2 Beide partijen kunnen het contract schriftelijk opzeggen mits inachtneming van een termijn van 1 maand, ingaand vanaf de eerste dag van de maand volgend op de dag van opzeg. 

In onderling akkoord kan de opzegtermijn ingekort worden. (bv. verhuis)

Bij overlijden van de gebruiker stopt dit contract automatisch vanaf de dag van teruggave van het toestel.

Bij een langdurige afwezigheid of opname in het ziekenhuis (langer dan één maand) dient de gebruiker hiervan kennis te geven aan het OCMW.

Het contract is verbroken in de volgende gevallen:

  • bij wanbetaling: hiervan is sprake wanneer de gebruiker geen gevolg geeft aan twee herinneringen en binnen de termijn gesteld bij de laatste aangetekende brief;
  • wanneer de gebruiker stelselmatig en opzettelijk weigert de gebruikersaanwijzing te volgen, ondanks de schriftelijke herinneringen van TELE-HULP v.z.w. of het OCMW;
  • wanneer de gebruiker zijn andere verplichtingen niet nakomt of stelselmatig misbruik maakt van het toestel.

 

ARTIKEL 4. WERKING

§1 Het OCMW van Pajottegem verzekert volgende dienstverlening door TELE-HULP v.z.w.:

  • beantwoorden van elke oproep 24/24 en 7/7 dagen via het toestel voor personenalarm en trachten te communiceren met de gebruiker
  • in geval van dialoog met de gebruiker, gehoor geven aan de gestelde vragen
  • in geval van verwarde dialoog of bij gebrek aan antwoord, alle contacten opnemen met de naasten, zoals opgetekend in de inlichtingenfiche (die werd opgesteld in onderling akkoord) of indien nodig met de hulpdiensten
  • nagaan of de contacten wel degelijk resultaat opleveren

 

§2 Om te verzekeren dat TELE-HULP v.z.w. aan deze verplichtingen kan voldoen, zal de gebruiker:

  • de inlichtingenfiche juist invullen en het OCMW op de hoogte brengen van elke wijziging.
  • elke maand een test uitvoeren met de zender zodat TELE-HULP v.z.w. de toestand van de batterijen kan nagaan.
  • het OCMW op de hoogte brengen van elke verhuis, verandering van Telecomoperator, en ook van pannes, storingen of verplaatsing van de installatie.
  • de gebruiker is ertoe gehouden elke wijziging in de feitelijke gezinssamenstelling, fysieke toestand, mantelzorg of verblijfplaats onmiddellijk te melden bij het OCMW.

 

ARTIKEL 5. KOSTPRIJS

Door ondertekening van de overeenkomst verbindt de gebruiker zich tot de betaling van een maandelijks abonnement en een waarborg. De factuur wordt per maand opgesteld. 

  • Een maandelijks abonnement van € 12,50 (btw inclusief) voor een toestel op vaste lijn.
  • Een maandelijks abonnement van € 16,00 (btw inclusief) voor een toestel met SIM-kaart.
  • Het abonnement dekt de werkingskosten van de dienst. Afhankelijk van het moment van plaatsing gaat de huur in vanaf dezelfde maand (plaatsing vóór de 15de van de maand) of de maand erop (plaatsing na de 15de). Het abonnement dient per  maand aan het OCMW te worden betaald op rekeningnummer IBAN BE42 0910 0088 5254. Dit kan per overschrijving of domiciliëring (bij voorkeur).
  • De abonnementsprijs kan herzien worden in functie van de prijs aangerekend aan het OCMW door TELE-HULP v.z.w.  Desgevallend worden de gebruikers hiervan schriftelijk in kennis gesteld.
  • Vóór de ingebruikname van het toestel is de gebruiker verplicht een waarborg van € 50 te storten op rekeningnummer IBAN BE42 0910 0088 5254 van het OCMW van Pajottegem. De waarborg wordt aan de gebruiker teruggestort na teruggave van het toestel voor personenalarm en na aftrek van openstaande bedragen.
  • De gebruiker zal het toestel als een goede huisvader bewaren en gebruiken. Technische defecten vallen ten laste van het OCMW, tenzij ze te wijten zijn aan een onzorgvuldig gebruik van het toestel. Bij verlies of beschadiging van het toestel of zijn onderdelen, zal de schade aangerekend worden aan de gebruiker en dit voor een maximumbedrag van 400 € per toestel. Desgevallend staat het vrij aan de gebruiker zijn verzekering aan te spreken (Bv. brandverzekering, familiale verzekering, …).
  • De gebruiker is verplicht een volledig ingevuld formulier aan het OCMW te overhandigen. Dit formulier vermeldt gegevens omtrent de persoon die het personenalarm gebruikt, enkele gegevens omtrent zijn gezondheidstoestand en in het bijzonder de naam van meldadressen en sleuteladressen (minstens 3 noodzakelijk). Er wordt tenminste één sleuteladres gevraagd in de onmiddellijke omgeving van de woning, opdat, na alarm, hulp kan verleend worden. Wanneer geen van deze adressen bereikbaar zijn, kunnen de hulpverleners maatregelen nemen om de woning van de gebruiker binnen te komen. De schade die erdoor wordt aangericht, is voor rekening van de gebruiker. Deze laatste moet de wijzigingen betreffende de meld- en sleuteladressen onmiddellijk aan het OCMW meedelen.
  • De gebruiker moet het OCMW op de hoogte stellen van een eventuele buitengebruikstelling (bv. opname ziekenhuis) of niet functioneren van het toestel.

 

ARTIKEL 6. PLAATSING TOESTEL

§1  De gebruiker moet tevens verwittigen bij een eventuele verhuis om het toestel te kunnen verplaatsen of het contract te beëindigen.

De gebruiker dient ervoor te zorgen dat een normale telefoonaansluiting met stopcontact aanwezig is en dit maximum twee meter uit elkaar. De kosten van een telefonische aansluiting, evenals noodzakelijke aanpassingswerken, zijn ten laste van de gebruiker. Indien de gebruiker niet over een vaste telefoonlijn beschikt, kan een toestel met SIM-kaart geplaatst worden. Aansluiting via vaste lijn (in geval dat beide mogelijkheden bestaan), heeft voorrang. De plaatsing, het onderhoud van het toestel evenals de verplaatsing, alsook andere veranderingen zijn uitsluitend door TELE-HULP v.z.w. uit te voeren of door personeelsleden van het OCMW.

 

§2  Het toestel omvat o.m. een zender die om de hals of de pols wordt gedragen.

Indien er voor het plaatsen van het toestel dient geboord te worden of gaten dienen te worden aangebracht, moet de gebruiker de eigenaar van de woning hiervan op de hoogte stellen.

Noch het OCMW noch TELE-HULP v.z.w. kunnen aansprakelijk gesteld worden voor het niet of onvoldoende reageren van openbare hulpdiensten, bewakingsdiensten of eender wie vermeld op het individueel formulier.

Noch het OCMW, noch TELE-HULP v.z.w. kunnen aansprakelijk gesteld worden voor alle directe of indirecte schade die voortvloeit uit overbodige oproepen. Dit zijn oproepen waaruit blijkt dat de tussenkomst van de hulpdiensten onnodig was.

Noch het OCMW, noch TELE-HULP v.z.w kunnen aansprakelijk gesteld worden voor het niet-functioneren van een geplaatst en getest toestel.

Het toestel blijft eigendom van het OCMW. Het toestel mag niet uitgeleend worden aan derden. De gebruiker mag het toestel enkel gebruiken in noodsituaties waarbij hulpverlening noodzakelijk is.

  

ARTIKEL 7. AANSPRAKELIJKHEID

Met eventuele moeilijkheden of opmerkingen over de dienstverlening kan de gebruiker terecht bij de dienstverantwoordelijke. Deze zal de nodige stappen ondernemen om tot een aanvaardbare oplossing te komen.

Het OCMW streeft altijd naar een optimale dienstverlening en vlotte afhandeling van je aanvragen en dossiers. Ben je toch ontevreden over de gemeentelijke dienstverlening, dan kan je een klacht indienen bij het lokaal bestuur. De klachtenprocedure kan je terugvinden op de website: www.Pajottegem.be

  

ARTIKEL 8. OVERGANGSMAATREGEL

Inwoners van Pajottegem die op datum van 31/12/2024 een getekende overeenkomst hadden met het lokaal bestuur van Galmaarden of Herne, kunnen verder beroep doen op de dienstverlening in Pajottegem. Zij vallen voor het toepassingsgebied onder het reglement van het desbetreffende bestuur. Voor alle andere bepalingen is het reglement van het huren van een personenalarmtoestel van Pajottegem van toepassing.

 

Artikel 2 - Dit huishoudelijk reglement  treedt in werking vanaf 1 juli 2025.

 

Artikel 3 - Volgende raadsbesluiten worden met ingang van 1 juli 2025 opgeheven:

  • Besluit Raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Gooik inzake reglement personenalarmsysteem 23 december 2024
  • Besluit Raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Galmaarden inzake reglement personenalarmsysteem 23 december 2024
  • Besluit Raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Herne inzake reglement personenalarmsysteem 23 december 2024