Terug
Gepubliceerd op 31/01/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 28/01/2025 - 20:00

Retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het ruimtelijk beleid 2025.

Aanwezig: Melissa Van Eesbeek, Voorzitter
Kris Poelaert, Aangewezen burgemeester
Ludo Persoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Marleen Merckaert, Kurt Penninck, Christa Dermez, Patrick Decat, Patrick De Vos, Stefaan Viaene, Vanessa Van Hende, Rudy Thiebaut, Linda De Schutter, Filip Durant, Brent Roobaert, Jo Stalpaert, Daniël Fonteyne, Philippe De Cock, Sterre Buckinx, Remke Van Cauwelaert, Dimitri Rooselaers, Kelly Van Gossum, Kristel Moonens, Quinten Bonet, Laura Monseu, Raadslid
Kristof Andries, Algemeen directeur-waarnemend
Verontschuldigd: Veerle Dero, Raadslid
Aanleiding en doel

In zitting van 23 december 2024 hebben de gemeenteraden van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijk Beleid goedgekeurd.

Gelet op het feit dat dit reglement voorziet in een vergoeding voor een door het bestuur verrichte dienst aan een derde in diens persoonlijk belang en waarbij de vergoeding redelijk in verhouding staat tot de kostprijs van de verleende dienst, is het aangewezen om de gemeentelijke belastingreglementen aan te passen naar een gemeentelijk retributiereglement.

Juridische bepalingen

De Grondwet, in het bijzonder artikel 173.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals later gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 §3.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).

Het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM).

Het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD).

De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 23 december 2024 houdende belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijk Beleid.

Financiën

De opbrengst van deze retributie is voorzien onder jaarbudgetrekening GBB/0600-00/7000001.

Motivering

De bepalingen in dit reglement zijn van toepassing op het afleveren van dossiers in toepassing van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD). Het behandelen van dossiers in het kader van het ruimtelijk beleid van de gemeente vraagt een belangrijke inzet van de gemeentelijke middelen en gemeentelijke administratie, onder meer het beoordelen van aanvraagdossiers voor een omgevingsvergunning, omgevingsmeldingen, stedenbouwkundige en planologische attesten. De dossiers omvatten stedenbouwkundige handelingen en/of exploitaties en inrichtingen waarbij aan divers pallet regelgeving dient onderzocht en voldaan te worden.

Besluit

Artikel 1 - Er wordt met ingang van 1 februari 2025 tot en met 31 december 2025 ten voordele van de gemeente een retributie geheven op het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijke Beleid in toepassing van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD).

 

Artikel 2 - Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • IIOA: ingedeelde inrichtingen of activiteiten
  • KHA: kleinhandelsactiviteiten
  • SHE: stedenbouwkundige handelingen
  • VBV: verkavelingen of bijstellen van verkavelingen
  • VEG: vegetatiewijzigingen

 

Artikel 3 - De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het of de administratie(f)(ve) stuk(ken) aanvraagt.

 

Artikel 4 - Voor het afleveren van volgende documenten, waarvoor de gemeente vergunningverlenende overheid is, worden de tarieven als volgt vastgesteld:

  1. In toepassing van het Omgevingsvergunningsdecreet:
  • Melding:

                                                     ·     SHE: € 50

                                                     ·     IIOA: € 50

                                                     ·     VEG: € 50

                                                     ·     Gemengd: € 50

  • Vereenvoudigde procedure:

                                                     ·     SHE: € 100 + € 50 per bijkomende woongelegenheid, niet zijnde zorgwoning

                                                     ·     IIOA: € 200

                                                     ·      VEG: € 100

                                                     ·     KHA: € 200

                                                     ·     Gemengd: € 200

                                                     ·     Regularisatie: € 200

  • Gewone procedure:
    • SHE: € 100 + € 50 per bijkomende woongelegenheid, niet zijnde zorgwoning
    • IIOA: € 200
    • VEG: € 100
    • KHA: € 200
    • Gemengd: € 200
    • VBV: nieuw € 200 + € 50 per kavel
    • VBV bijstelling: € 200 + € 50 per extra kavel
    • Regularisatie: € 200
    • Andere procedures:
      • Melding van een overdracht IIOA: € 50
      • Bijstelling of afwijking van milieuvoorwaarden: € 50
      • Vraag tot omzetting naar onbepaalde duur: € 75
      • Melding stopzetting of verval vergunning IIOA: € 0
  1. In toepassing van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:
  • Stedenbouwkundig attest: € 100
  • Planologisch attest: € 500
  1. Algemeen
  • Intrekking van een aanvraag: € 50
  • Weigering van een aanvraag: € 50
  • Melding ongegrond: € 0
  • Openbaar onderzoek: € 25 + verzendkosten aangetekend schrijven
  • Raadplegen buur: € 25 + verzendkosten aangetekend schrijven
  • Procedure waarbij de vergunningverlenende overheid Vlaanderen of provincie is: publicatie en bekendmaking aan de werkelijke kost, zonder extra belasting
  • Digitaliseren van een analoge aanvraag: € 75
  • Indienen van een niet gedigitaliseerd dossier (met begeleiding door de dienst omgevingsvergunningen): € 50

 

Artikel 5 - Zijn vrijgesteld van deze retributie:

  • Sociale huisvestingsmaatschappijen, openbare besturen, openbare nutsmaatschappijen
  • De gemeentelijke overheid (gemeente, OCMW, onderwijsinstellingen), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, instellingen voor personen met een handicap gevestigd op het grondgebied

 

Artikel 6 - De retributie is verschuldigd na het afleveren van het stuk en is contant betaalbaar of na toezending van een factuur of schuldvordering. Ingeval van toezending van een factuur of schuldvordering dient de retributie betaald te worden binnen de dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de datum van de factuur of schuldvordering.

 

Artikel 7 - Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2025.

 

Artikel 8 - Dit reglement vervangt vanaf haar inwerkingtreding de belastingreglementen voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijk Beleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne op 23 december 2024 en heft deze op.

 

Artikel 9 - Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.

Publieke stemming
Aanwezig: Melissa Van Eesbeek, Kris Poelaert, Ludo Persoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Marleen Merckaert, Kurt Penninck, Christa Dermez, Patrick Decat, Patrick De Vos, Stefaan Viaene, Vanessa Van Hende, Rudy Thiebaut, Linda De Schutter, Filip Durant, Brent Roobaert, Jo Stalpaert, Daniël Fonteyne, Philippe De Cock, Sterre Buckinx, Remke Van Cauwelaert, Dimitri Rooselaers, Kelly Van Gossum, Kristel Moonens, Quinten Bonet, Laura Monseu, Kristof Andries
Voorstanders: Melissa Van Eesbeek, Kris Poelaert, Ludo Persoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Marleen Merckaert, Kurt Penninck, Christa Dermez, Patrick Decat, Patrick De Vos, Stefaan Viaene, Vanessa Van Hende, Rudy Thiebaut, Linda De Schutter, Filip Durant, Brent Roobaert, Jo Stalpaert, Daniël Fonteyne, Philippe De Cock, Sterre Buckinx, Remke Van Cauwelaert, Dimitri Rooselaers, Kelly Van Gossum, Kristel Moonens, Quinten Bonet, Laura Monseu
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Samenvatting

De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het ruimtelijke beleid goed.