In zitting van 23 december 2024 hebben de gemeenteraden van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijk Beleid goedgekeurd.
Gelet op het feit dat dit reglement voorziet in een vergoeding voor een door het bestuur verrichte dienst aan een derde in diens persoonlijk belang en waarbij de vergoeding redelijk in verhouding staat tot de kostprijs van de verleende dienst, is het aangewezen om de gemeentelijke belastingreglementen aan te passen naar een gemeentelijk retributiereglement.
De Grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals later gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 §3.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
Het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM).
Het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD).
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 23 december 2024 houdende belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijk Beleid.
De opbrengst van deze retributie is voorzien onder jaarbudgetrekening GBB/0600-00/7000001.
De bepalingen in dit reglement zijn van toepassing op het afleveren van dossiers in toepassing van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD). Het behandelen van dossiers in het kader van het ruimtelijk beleid van de gemeente vraagt een belangrijke inzet van de gemeentelijke middelen en gemeentelijke administratie, onder meer het beoordelen van aanvraagdossiers voor een omgevingsvergunning, omgevingsmeldingen, stedenbouwkundige en planologische attesten. De dossiers omvatten stedenbouwkundige handelingen en/of exploitaties en inrichtingen waarbij aan divers pallet regelgeving dient onderzocht en voldaan te worden.
Artikel 1 - Er wordt met ingang van 1 februari 2025 tot en met 31 december 2025 ten voordele van de gemeente een retributie geheven op het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijke Beleid in toepassing van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD).
Artikel 2 - Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3 - De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het of de administratie(f)(ve) stuk(ken) aanvraagt.
Artikel 4 - Voor het afleveren van volgende documenten, waarvoor de gemeente vergunningverlenende overheid is, worden de tarieven als volgt vastgesteld:
· SHE: € 50
· IIOA: € 50
· VEG: € 50
· Gemengd: € 50
· SHE: € 100 + € 50 per bijkomende woongelegenheid, niet zijnde zorgwoning
· IIOA: € 200
· VEG: € 100
· KHA: € 200
· Gemengd: € 200
· Regularisatie: € 200
Artikel 5 - Zijn vrijgesteld van deze retributie:
Artikel 6 - De retributie is verschuldigd na het afleveren van het stuk en is contant betaalbaar of na toezending van een factuur of schuldvordering. Ingeval van toezending van een factuur of schuldvordering dient de retributie betaald te worden binnen de dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de datum van de factuur of schuldvordering.
Artikel 7 - Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2025.
Artikel 8 - Dit reglement vervangt vanaf haar inwerkingtreding de belastingreglementen voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijk Beleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne op 23 december 2024 en heft deze op.
Artikel 9 - Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het ruimtelijke beleid goed.