Naar aanleiding van de fusie tussen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne moeten de huishoudelijke reglementen en tarieven van de speelpleinen gelijkgestemd worden.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 2° en 41, 14°, 285-288, 330-334
Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 van Galmaarden over de aanpassing van het retributiereglement van de speelpleinwerking
Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 van Galmaarden over de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 van Gooik over de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking
Het besluit van de OCMW-raad van 26 mei 2021 van Herne over de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking
Om meteen bij de start een uniforme communicatie uit te dragen omtrent de speelpleinwerking in Pajottegem, worden de huishoudelijke reglementen van de verschillende speelpleinen samengevoegd tot één huishoudelijk reglement.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt het reglement voor de speelpleinwerking als volgt goed:
ARTIKEL 1. DOELSTELLING
Dit reglement heeft tot doel de speelpleinwerking in optimale omstandigheden te laten verlopen. Door in te schrijven voor de speelpleinwerking verklaren de ouders zich akkoord met het reglement. Iedere deelnemer dient zich strikt te houden aan de bepalingen van het reglement. Een exemplaar van het reglement ligt ter inzage op het kantoor van de dienst Opgroeien Pajottegem en is beschikbaar op de gemeentelijke website.
ARTIKEL 2. ORGANISATIE
De speelpleinwerking wordt georganiseerd door het lokaal bestuur Pajottegem.
De verantwoordelijke voor de speelpleinwerking is bereikbaar op de dienst Opgroeien (054 59 75 70 - speelplein@pajottegem.be).
Animatoren die minstens 16 jaar zijn staan, onder leiding van een hoofdanimator, in voor de opvang en de animatie van de kinderen.
ARTIKEL 3. LOCATIE
De speelpleinwerking Pajottegem vindt voornamelijk plaats op volgende locaties:
Wegens bijzondere of onvoorzienbare omstandigheden kan de locatie (tijdelijk) gewijzigd worden.
ARTIKEL 4. OPVANGPERIODES
De speelpleinwerking vindt plaats op weekdagen tijdens de paas-, zomer- en kerstvakantie, met uitzondering van de officiële feestdagen, 11 juli en 26 december. Er is opvang voorzien van 7 uur tot 18 uur. De speelpleinactiviteiten vinden plaats tussen 9 uur en 16 uur. Aan de ouders wordt gevraagd het sluitingsuur strikt te respecteren. Laattijdig afhalen wordt gesanctioneerd met een boete. Het bedrag van de boete wordt vastgelegd in dit huishoudelijk reglement, artikel 13.
ARTIKEL 5. BEGELEIDING
Gedurende de hele speelpleinperiode worden er verschillende animatoren, 1 hoofdanimator en een coördinator ingezet. De coördinator is de eindverantwoordelijke op het speelplein. De hoofdanimator ondersteunt en helpt de coördinator bij het uitoefenen van zijn taken en zijn het aanspreekpunt voor de ouders. Iedere leeftijdsgroep krijgt 2 tot 4 animatoren, naargelang het aantal kinderen.
ARTIKEL 6. DEELNEMERS
De speelpleinwerking wordt georganiseerd voor kinderen vanaf 3 jaar tot 14 jaar. Ze worden in leeftijdsgebonden groepen ingedeeld. Deze leeftijdsgrenzen worden strikt toegepast. Bij twijfel is de verantwoordelijke voor de speelpleinwerking gerechtigd informatie in te winnen over de leeftijd van het kind.
ARTIKEL 7. INTEGRATIESPEELPLEIN
Ook kinderen/animatoren met een beperking zijn welkom op het speelplein. Kinderen met een beperking kunnen op voorhand een bezoek aanvragen zodat er reeds een kennismaking heeft plaatsgevonden voor aanvang van de speelpleinperiode (afspraak maken via speelplein@pajottegem.be).
Voor kinderen met een beperking die inschrijven in het kader van integratie in de speelpleinwerking wordt gekeken naar de mentale leeftijd en wordt er rekening gehouden met verschillende factoren (zindelijkheid, hygiëne, medische verzorging, toegankelijkheid,...). Op basis hiervan wordt samen met de ouders bekeken of het kind kan ingeschreven worden. De coördinator voor de speelpleinwerking heeft hierover de eindbeslissing.
We kiezen er bewust voor om een kind te integreren in onze werking. We organiseren geen werking waar het kind telkens uit de groep gehaald wordt of apart benaderd wordt. Indien de werking en/of kind en/of animator lijdt onder deze manier van werken, zullen wij dit aangeven en zoeken naar een mogelijke oplossing.
ARTIKEL 8. PROGRAMMA
De animatoren maken een gedetailleerd programma op dat op een zichtbare plaats hangt zodat de ouders het kunnen consulteren. De kinderen maken gebruik van het aanwezige spelmateriaal en/of nemen deel aan de activiteiten die dagelijks door de animatoren worden aangeboden. De kinderen nemen geen eigen speelgoed mee naar de speelpleinwerking. In geen geval mogen de kinderen het speelplein verlaten zonder begeleiding van een animator. Een kind kan na het speelplein alleen naar huis mits schriftelijke toestemming van de ouders.
ARTIKEL 9. INSCHRIJVEN EN ANNULEREN
Om te kunnen deelnemen aan de speelpleinwerking vragen wij om vooraf in te schrijven via de website.
Annuleren kan enkel mits het voorleggen van een medisch attest. Indien er geen medisch attest wordt voorgelegd, wordt er geen terugbetaling voorzien.
Indien er voor bepaalde vakantieperiodes op bepaalde locaties onvoldoende inschrijvingen zijn, zal de speelpleinwerking herverdeeld worden en wordt er gekeken naar de andere locaties. Ingeschreven kinderen krijgen hiervan tijdig bericht.
ARTIKEL 10. ZIEKTE EN ONGEVALLEN
Als een kind in de loop van de dag ziek wordt, zal de hoofdanimator/coördinator contact met de ouders opnemen. Er wordt samen gezocht naar een passende oplossing. Indien de ouders niet bereikbaar zijn of in het geval van hoogdringendheid doet de hoofdanimator/coördinator beroep op een arts uit de buurt. Indien er medische kosten worden gemaakt om het kind de juiste zorgen te geven, vallen deze ten laste van de ouders. De (hoofd)animator/coördinator dienen zelf geen medicijnen toe.
ARTIKEL 11. MEDICATIE EN AANDOENINGEN
Indien een kind medicatie moet nemen, melden de ouders dit aan de hoofdanimator/coördinator bij inschrijving. Er wordt enkel medicatie toegediend op schriftelijk verzoek van de ouders en/of arts, met vermelding van wat, hoe, wanneer, waar en hoeveel. Als het toedienen van bepaalde zorgen of medicatie (zoals bvb Epipennen,...) een specifieke opleiding vereist, vragen wij de nodige info om dit alsnog correct uit te voeren. Indien hier opleiding voor bestaan, gelieve dit door te geven bij de inschrijving. Wij proberen dit dan op te vangen in de voorbereidingsdag met de animatoren. Indien een kind een bepaalde aandoening heeft die invloed heeft op het functioneren, vragen wij de ouders dit bij de inschrijving te vermelden aan de hoofdanimator/coördinator.
ARTIKEL 12. REGISTRATIE
Elke dag registreren de animatoren de aanwezige kinderen. Het uur van aankomst en vertrek wordt genoteerd. De personen die de kinderen afhalen ondertekenen het register bij het vertrek van de kinderen.
ARTIKEL 13. RETRIBUTIE
In de opvangprijs zijn de begeleiding en de verzekering inbegrepen. Ook een vieruurtje (drank + koek) zit in deze prijs vervat. De betaling gebeurt bij voorkeur online bij de inschrijving.
De volgende tarieven worden gehanteerd op het speelplein:
ARTIKEL 14. MAALTIJDEN
De kinderen brengen een eigen lunchpakket en tussendoortjes mee, tenzij anders gevraagd door de animatoren. De kinderen brengen bij voorkeur gezonde voeding mee en dus zo weinig mogelijk snoep. Een vieruurtje (drank + koek) wordt door ons voorzien.
ARTIKEL 15. VERZEKERING
De kinderen en de animatoren zijn verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid op het speelplein. De weg van thuis naar het speelplein (en omgekeerd) is niet verzekerd.
ARTIKEL 16. DOCUMENTEN EN ATTESTEN
Fiscale attesten en aanwezigheidsattesten zijn te bekomen via de website van het speelplein. Bij vragen of problemen kan er contact genomen worden via speelplein@pajottegem.be
ARTIKEL 17. WAARDEVOLLE VOORWERPEN
Waardevolle voorwerpen (GSM, speelgoed,…) en geld blijven thuis. De organisator is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal.
ARTIKEL 18. KLEDIJ
De kinderen dragen best kledij die tegen een stootje kan. Het is aangeraden alles te naamtekenen. Voorzie de kinderen ook steeds van reservekledij.
ARTIKEL 19. FOTO’S
Er kunnen foto’s van de deelnemers genomen worden tijdens de speelpleinwerking. Deze foto’s kunnen slechts gepubliceerd na voorafgaande goedkeuring via het inschrijvingsformulier.
ARTIKEL 20. VOERTAAL
Tijdens de speelpleinwerking is de voertaal het Nederlands. Indien een kind de taal niet machtig is en dit kind en/of de werking hieronder lijdt, zal dit met de ouders besproken worden om zo een gepaste oplossing te zoeken.
ARTIKEL 21. RESPECT – UITSLUITINGEN
De kinderen en hun ouders dienen het nodige respect op te brengen voor de animatoren, de andere kinderen, de lokalen, het spelmateriaal en de omgeving waar de activiteiten plaatsvinden. De kinderen dienen tijdens de speelpleinwerking de richtlijnen van de animatoren te volgen. Kinderen die deze basisregel niet naleven zullen in eerste instantie door de animatoren ter verantwoording worden geroepen. Op grove of herhaaldelijke overtredingen kan een sanctie volgen. In het uiterste geval kan de verantwoordelijke speelpleinwerking een kind gedurende een periode de toegang tot de speelpleinwerking ontzeggen. Dit gebeurt met een verantwoording en na overleg met de ouders.
Kinderen die opzettelijk iets beschadigen, kunnen hiervoor verantwoordelijk gesteld worden. De herstellingskosten zullen ten laste gelegd worden van de ouders.
SLOTBEPALING
Het college van burgemeester en schepenen van Pajottegem is belast met de uitvoering van dit reglement. Alle beslissingen in uitvoering van onderhavig reglement waarvoor geen specifieke maatregelen voorzien zijn, behoren tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2 - Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2025 en zal bekendgemaakt worden op de gemeentelijke website.
Artikel 3 - De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne worden met ingang van 1 februari 2025 opgeheven.
Het reglement voor speelpleinwerking in Pajottegem wordt goedgekeurd