De voorzitter opent de zitting op 28/01/2025 om 19:59.
De gemeenteraad keurt de notulen van de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 januari 2025 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 januari 2025 goed.
De gemeenteraad installeert een gemeenteraadslid in opvolging van ontslagnemend gemeenteraadslid, Gunther De Wilde.
De heer Gunther De Wilde diende op 6 januari 2025 zijn ontslag in als gemeenteraadslid en schepen. Het ontslag is definitief geworden op 9 januari 2025 nadat de voorzitter van de gemeenteraad, Melissa Van Eesbeek, er schriftelijk kennis van heeft genomen.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikelen 6§3, 13, 14, 15, 68§1, 70, 285-288, 330-334
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet, artikelen 58 en 169
De gemeenteraadsbesluiten van 2 januari 2025 houdende kennisgeving van de geldigverklaring van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en installatie van de gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen geldig verklaard. Het gemeenteraadslid dat ontslag genomen heeft, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Op basis van de verkiezingsuitslag en met toepassing van artikel 169 van het kiesdecreet werd de eerste opvolger voor de lijst cd&v gevraagd het mandaat op te nemen.
De eerste opvolger voor de lijst cd&v, Laura Monseu, aanvaardt het mandaat van gemeenteraadslid. De geloofsbrieven van de verkozene, opgeroepen om de eed af te leggen, werden tijdig ingediend, en worden ter inzage gelegd. Uit het onderzoek van de ingediende geloofsbrieven blijkt dat de verkozene nog steeds voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Er zijn geen elementen waaruit blijkt dat de verkozene zich in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
De verkozene werd opgeroepen om de eed af te leggen.
Artikel 1 - De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van raadslid Gunther De Wilde.
Artikel 2 - De geloofsbrieven van eerste opvolger voor de lijst cd&v, mevrouw Laura Monseu, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Laura Monseu goed, met het oog op de opvolging van ontslagnemend gemeenteraadslid, de heer Gunther De Wilde.
De gemeenteraad installeert gemeenteraadslid Patrick Decat, die verontschuldigd was tijdens de installatievergadering op 2 januari 2025, en gemeenteraadslid Laura Monseu in opvolging van raadslid Gunther De Wilde, na hun respectievelijke eedaflegging.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikelen 6§3, 13, 14, 15, 68§1, 70, 285-288, 330-334
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet, artikelen 58 en 169
De gemeenteraadsbesluiten van 2 januari 2025 houdende kennisgeving van de geldigverklaring van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en installatie van de gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging
Verkozene Patrick Decat was verontschuldigd tijdens de installatievergadering op 2 januari 2025. Zijn geloofsbrieven werden onderzocht en goedgekeurd. De verkozene dient evenwel nog de eed af te legegn als gemeenteraadslid.
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2025 de geloofsbrieven van mevrouw Laura Monseu goed, met het oog op de opvolging van ontslagnemend gemeenteraadslid, de heer Gunther De Wilde.
De beide verkozenen die opgeroepen werden om de eed af te leggen, hebben de volgende eed afgelegd in handen van de voorzitter van de gemeenteraad: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Artikel 1 - De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van de heer Patrick Decat en mevrouw Laura Monseu in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, Melissa Van Eesbeek, op dinsdag 28 januari 2025, waarvan afzonderlijke akte door de voorzitter en het gemeenteraadslid wordt ondertekend.
Artikel 2 - Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden worden betrokkenen van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van de heer Patrick Decat en mevrouw Laura Monseu in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Zij zijn vanaf 28 januari 2025 geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden worden betrokkenen van rechtswege ook als geïnstalleerd beschouwd voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
De heer Gunther De Wilde diende op 6 januari 2025 zijn ontslag in als gemeenteraadslid.
Na de installatie van een nieuw gemeenteraadslid, stelt de gemeenteraad de volgorde van de raadsleden opnieuw vast.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikelen 6§3, 13, 14, 15, 68§1, 70, 285-288, 330-334
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet, artikelen 58 en 169
De gemeenteraadsbesluiten van 2 januari 2025 houdende kennisgeving van de geldigverklaring van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 en installatie van de gemeenteraadsleden: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2025 houdende installatie van een raadslid: afstand van mandaat, onderzoek geloofsbrieven
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2025 houdende eedaflegging van de verkozen raadsleden
Artikel 6 §7 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit de hoogste rang inneemt; dat bij gelijke anciënniteit het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald, de hoogste rang inneemt. Het decreet bevat geen enkele bepaling die stelt dat het om een ononderbroken anciënniteit als gemeenteraadslid moet gaan. Bijgevolg wordt alle anciënniteit als gemeenteraadslid meegerekend. De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Artikel 1 - De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:
Gemeenteraadslid |
Rang |
---|---|
Patrick Decat |
Eerste lid |
Patrick De Vos |
Tweede lid |
Kris Poelaert |
Derde lid |
Ludo Persoons |
Vierde lid |
Kurt Penninck |
Vijde lid |
Stefaan Viaene |
Zesde lid |
Christa Dermez |
Zevende lid |
Lieven Snoeks |
Achtste lid |
Marleen Merckaert |
Negende lid |
Sandra Dero |
Tiende lid |
Melissa Van Eesbeek |
Elfde lid |
Veerle Dero |
Twaalfde lid |
Vanessa Van Hende |
Dertiende lid |
Rudy Thiebaut |
Veertiende lid |
Daniel Fonteyne |
Vijftiende lid |
Linda De Schutter |
Zestiende lid |
Samuel Billens |
Zeventiende lid |
Jonas De Maeseneer |
Achttiende lid |
Filip Durant |
Negentiende lid |
Brent Roobaert |
Twintigste lid |
Jo Stalpaert |
Eenentwintigste lid |
Philippe De Cock |
Tweëntwintigste lid |
Sterre Buckinx |
Drieëntwintigste lid |
Remke Van Cauwelaert |
Vierentwintigste lid |
Dimitri Rooselaers |
Vijfentwintigste lid |
Kelly Van Gossum |
Zesentwintigste lid |
Kristel Moonens |
Zevenentwintigste lid |
Quinten Bonet |
Achtentwintigste lid |
Laura Monseu |
Negenentwintigste lid |
De gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden vast.
Na de installatie van de gemeenteraadsleden en de verkiezing van de schepenen neemt de gemeenteraad kennis van de fracties in de gemeenteraad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), artikel 36
Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 71, vijfde lid
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Het gemeenteraadsbesluit van 2 januari 2025 houdende vaststelling van de fracties
Een of meer gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn, vormen een fractie. In afwijking van dit algemene principe kunnen de kandidaat-gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn, twee fracties in de gemeenteraad vormen, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan (Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), art. 36, §2 en art. 71, vijfde lid LPKD). De verkozenen op één lijst kunnen echter in geen geval meer dan twee fracties vormen in de gemeenteraad.
De fractiegrootte blijft gedurende de volledige bestuursperiode behouden. Daarop bestaat slechts één uitzondering.
Het aantal zetels van een fractie kan wijzigen als een raadslid behorende tot een kartellijst gedurende de bestuursperiode wordt opgevolgd door een raadslid dat tot de andere fractie van de kartellijst behoort.
De fractiegrootte wordt vastgesteld op basis van het aantal effectieve raadsleden dat voor die fractie de eed heeft afgelegd. Er wordt geen rekening gehouden met een plaatsvervangend raadslid dat omwille van een wettelijke verhindering van een ander raadslid de eed heeft afgelegd.
Er is geen enkele lijst die in de akte van voordracht van kandidaten, als vermeld in artikel 71 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet heeft aangegeven te splitsen in twee fracties.
De gemeenteraadsleden die verkozen zijn op eenzelfde lijst, vormen één fractie.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de grootte van de fracties als volgt vast:
Fractie |
Aantal zetels |
---|---|
cd&v |
22 |
N-VA |
5 |
VLAAMS BELANG |
2 |
Artikel 2:
De gemeenteraad stelt de samenstelling van de fracties als volgt vast:
Mandataris |
Fractie |
---|---|
Kris Poelaert |
cd&v |
Ludo Persoons |
cd&v |
Samuel Billens |
cd&v |
Jonas De Maeseneer |
cd&v |
Lieven Snoeks |
cd&v |
Sandra Dero |
cd&v |
Marleen Merckaert |
cd&v |
Kurt Penninck |
cd&v |
Christa Dermez |
cd&v |
Melissa Van Eesbeek |
cd&v |
Patrick Decat |
cd&v |
Sterre Buckinx |
cd&v |
Patrick De Vos |
cd&v |
Veerle Dero |
cd&v |
Remke Van Cauwelaert |
cd&v |
Brent Roobaert |
cd&v |
Vanessa Van Hende |
cd&v |
Stefaan Viaene |
cd&v |
Linda De Schutter |
cd&v |
Jo Stalpaert |
cd&v |
Dimitri Rooselaers |
cd&v |
Laura Monseu |
cd&v |
Filip Durant |
N-VA |
Rudy Thiebaut |
N-VA |
Kelly Van Gossum |
N-VA |
Kristel Moonens |
N-VA |
Philippe De Cock |
N-VA |
Daniel Fonteyne |
VLAAMS BELANG |
Quinten Bonet |
VLAAMS BELANG |
De gemeenteraad stelt de samenstelling van de fracties vast.
De gemeenteraad verkiest een schepen in opvolging van ontslagnemend schepen, de heer Gunther De Wilde.
De heer Gunther De Wilde diende op 6 januari 2025 zijn ontslag in als gemeenteraadslid en schepen. Het ontslag is definitief geworden op 9 januari 2025 nadat de voorzitter van de gemeenteraad, Melissa Van Eesbeek, er schriftelijk kennis van heeft genomen.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikelen 43, 48, 49, 285-288, 330-334.
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet, artikelen 58 en 169.
De gemeenteraadsbesluiten van 2 januari 2025 houdende:
Naar aanleiding van een ontslag van een schepen, wordt deze vervangen conform de bepalingen van artikel 49 van het decreet lokaal bestuur.
Op vrijdag 17 januari 2025 ontving de waarnemend algemeen directeur het formulier 'GEM 5 - Voordracht van één kandidaat-schepen in de gevallen vermeld in artikel 49 van
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur'
De algemeen directeur-coördinator heeft een afschrift van de akte van voordracht aan de burgemeester en aan de voorzitter van de gemeenteraad bezorgd.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft vastgesteld dat de akte van voordracht van één kandidaat schepen ontvankelijk is omdat ze voldoet aan de volgende voorwaarden:
Aantal schepenen
In de ontvankelijke gezamenlijke akte van voordracht waren zeven kandidaat-schepenen voorgedragen.
Het maximale aantal te verkiezen schepenen voor de gemeente Pajottegem is vastgesteld op zeven overeenkomstig het Besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024.
Het aantal in de gezamenlijke akte voorgedragen schepenen overschrijdt dit maximale aantal niet.
Eedaflegging
De kandidaat-schepen heeft na het onderzoek van de geloofsbrieven de eed als gemeenteraadslid afgelegd op 2 januari 2025.
De kandidaat-schepen bevindt zich niet in een toestand van onverenigbaarheid.
De kandidaat-schepen, mevrouw Christa Dermez, legt de volgende eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Rangorde
De rang van de schepenen wordt krachtens artikel 43, §4 van het decreet over lokaal bestuur bepaald door de rangorde op de gezamenlijke akte van voordracht, tenzij de gemeenteraad die anders bepaalt.
Na de eedaflegging van mevrouw Christa Dermez als schepen, wordt de rangorde van de schepenen opnieuw bepaald als volgt:
Ludo Persoons | 1ste schepen |
Samuel Billens | 2de schepen |
Jonas De Maeseneer | 3de schepen |
Lieven Snoeks | 4de schepen |
Sandra Dero | 5de schepen |
Marleen Merckaert | 6de schepen |
Kurt Penninck | 7de schepen |
Christa Dermez | 8ste schepen |
Artikel 1 - De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van schepen Gunther De Wilde.
Artikel 2 - De geloofsbrieven van de voorgedragen schepen voor de lijst cd&v, mevrouw Christa Dermez, werden goedgekeurd op 2 januari 2025.
Artikel 3 - De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging als schepen van de mevrouw Christa Dermez in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, Melissa Van Eesbeek, waarvan afzonderlijke akte door de voorzitter en de schepen wordt ondertekend.
Artikel 4 - De gemeenteraad bepaalt de rangorde van de schepenen conform artikel 43 §4 van het decreet lokaal bestuur als volgt:
Ludo Persoons | 1ste schepen |
Samuel Billens | 2de schepen |
Jonas De Maeseneer | 3de schepen |
Lieven Snoeks | 4de schepen |
Sandra Dero | 5de schepen |
Marleen Merckaert | 6de schepen |
Kurt Penninck | 7de schepen |
Christa Dermez | 8ste schepen |
De gemeenteraad neemt akte van de verkiezing en eedaflegging van schepen Christa Dermez in opvolging van ontslagnemend schepen Gunther De Wilde.
De gemeenteraad bepaalt de rangorde van de schepenen conform artikel 43 §4 van het decreet lokaal bestuur als volgt:
Ludo Persoons | 1ste schepen |
Samuel Billens | 2de schepen |
Jonas De Maeseneer | 3de schepen |
Lieven Snoeks | 4de schepen |
Sandra Dero | 5de schepen |
Marleen Merckaert | 6de schepen |
Kurt Penninck | 7de schepen |
Christa Dermez | 8ste schepen |
De gemeente Pajottegem is, gezien het eerdere vennootschap van de gemeente Galmaarden, aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA (opdrachthoudende vereniging).
De gemeente Pajottegem kan zich laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering van ILvA door maximum twee personen. Deze personen dienen overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur in elk geval gemeenteraadslid te zijn. De vertegenwoordigers beschikken over zoveel stemmen als aandelen.
In geen geval mag een aangeduide vertegenwoordiger lid zijn van de Raad van Bestuur.
De gemeente Pajottegem kan ook één kandidaat-bestuurder voordragen om te zetelen in de Raad van Bestuur. Deze kandidaat kan lid zijn van de gemeenteraad maar dit is niet decretaal noch statutair verplicht.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 34, 40, 285-288, 330-334, 432, 434 en 436
De vertegenwoordigers voor de (buitengewone) algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming in één stemronde tot de aanduiding van de volmachtdragers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging ILvA:
Op basis van het resultaat van de stemming worden volgende kandidaten voorgedragen voor de algemeen vergadering van Ilva:
Op basis van het resultaat van de stemming wordt volgende kandidaat voorgedragen voor de Raad van Bestuur van Ilva:
Artikel 1 - De heer Stefaan Viaene, wonende Kesterweg 18 te 1755 Pajottegem wordt aangeduid als effectief volmachtdrager van de gemeente Pajottegem op de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA waarbij beide volmachtdragers eveneens plaatsvervanger van elkaar zijn en dit voor de gehele legislatuur 2025-2030.
Artikel 2 - De heer Dimitri Rooselaers, wonende Kapelledreef 2/B000 te 1570 Pajottegem wordt aangeduid als plaatsvervangend volmachtdrager van de gemeente Pajottegem op de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA waarbij beide volmachtdragers eveneens plaatsvervanger van elkaar zijn en dit voor de gehele legislatuur 2025-2030.
Artikel 3 - Bovengenoemde volmachtdragers worden gemandateerd om op de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA te handelen en te beslissen overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad.
Artikel 4 - De heer Patrick Decat, wonende Hernestraat 86 te 1570 Pajottegem, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur van ILvA dit voor de gehele legislatuur 2025-2030.
De gemeenteraad duidt Stefaan Viaene als effectief vertegenwoordiger en Dimitri Rooselaers als plaatsvervangend vertegenwoordiger aan om om op de (buitengewone) algemene vergaderingen van ILvA te handelen en te beslissen en draagt Patrick Decat voor als kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur van ILvA.
Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraden en de samenstelling van het college van burgemeester en schepenen richt OVSG (Onderwijsvereniging van steden en gemeenten) een oproep aan alle gemeenten die lid zijn van OVSG om een afgevaardigde aan te duiden voor de algemene vergadering.
Galmaarden, Gooik en Herne waren lid van OVSG vzw. Pajottegem wenst dit lidmaatschap te bestendigen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 34, 40, 285-288, 330-334
OVSG is de ledenvereniging van lokale schoolbesturen. OVSG is ook de inrichtende macht van de pedagogische begeleiding voor het stedelijk en gemeentelijk onderwijs.
Voor de afvaardiging in de algemene vergadering gelden geen specifieke criteria behalve dat de afgevaardigde lid dient te zijn van de gemeenteraad.
De algemene vergadering komt jaarlijks ministens één keer samen. Het mandaat is onbezoldigd.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot de aanduiding van de afgevaardigde op de algemene vergaderingen van OVSG:
Kandidaten afgevaardigden:
Op basis van het resultaat van de stemming wordt volgende kandidaat als afgevaardigde op de algemene vergaderingen van OVSG voorgedragen :
Remke Van Cauwelaert
Enig artikel - NAAM KANIDAAT, Hernekouter 13 te 1540 Pajottegem wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Pajottegem in de algemene vergaderingen van OVSG voor de gehele legislatuur 2025-2030.
Remke Van Cauwelaert, wonende Hernekouter 13 te 1540 Pajottegem wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Pajottegem in de algemene vergaderingen van OVSG voor de gehele legislatuur 2025-2030.
Vanaf 1 januari 2025 vormen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne de nieuwe fusiegemeente Pajottegem.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van de inwoners van de gemeente Pajottegem, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven. Deze belasting is voorzien in het meerjarenplan en is noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Voor aanslagjaar 2024 bedroeg het percentage van de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting voor de gemeente Galmaarden 7,5 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar, voor de gemeente Gooik 7,3 % en voor de gemeente Herne 7,9 %.
De grondwet, in het bijzonder de artikelen 41, 162 en 170 § 4
Het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, in het bijzonder de artikelen 464 tot en met 470/2
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals later gewijzigd
De opbrengst van deze belasting is voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7301000.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het percentage van de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting voor het aanslagjaar 2025 voor de nieuwe fusiegemeente Pajottegem vast te stellen op 7,3 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
Artikel 1 - Voor het aanslagjaar 2025 wordt een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente Pajottegem op 1 januari van het aanslagjaar.
Artikel 2 - De belasting wordt vastgesteld op 7,3 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Artikel 3 - Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 4 - De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting gebeuren door het bestuur der directe belastingen, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen.
Artikel 5 - Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt een aanvullende belasting van 7,3% gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente Pajottegem op 1 januari van het aanslagjaar.
Vanaf 1 januari 2025 vormen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne de nieuwe fusiegemeente Pajottegem.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente Pajottegem, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven. Deze belasting is voorzien in het meerjarenplan en is noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Voor aanslagjaar 2024 bedroeg het tarief voor de opcentiemen op de onroerende voorheffing 944 in Galmaarden, 913 in Herne en 895 in Gooik.
De grondwet, in het bijzonder de artikelen 41, 162 en 170 § 4
Het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, in het bijzonder artikel 464/1, 1°
Het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit, zoals later gewijzigd, in het bijzonder de artikelen 2.1.4.0.2 en 3.1.0.0.4
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals later gewijzigd
De opbrengst van deze belasting is voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7300000.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2025 voor de nieuwe fusiegemeente Pajottegem vast te stellen op 895 opcentiemen.
Artikel 1 - Voor het aanslagjaar 2025 worden ten bate van de gemeente Pajottegem 895 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.
Artikel 2 - De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door de Vlaamse Belastingdienst.
Artikel 3 - Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 4 - Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen ter zake.
Voor het aanslagjaar 2025 worden ten bate van de gemeente Pajottegem 895 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.
De voormalige gemeenten Gooik, Galmaarden en Herne zijn per 1 januari 2025 gefusioneerd tot de fusiegemeente Pajottegem.
Om na de fusie en tevens ook het ingaan van een nieuwe legislatuur de vlotte en efficiënte werking te garanderen dient de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur geactualiseerd en hernieuwd te worden op maat van de nieuwe fusiegemeente Pajottegem.
Alle fusionerende entiteiten hebben immers heden een andere definitie van het begrip dagelijks bestuur welke geïntegreerd dienen te worden in één definitie en dient hierbij ook rekening te worden gehouden met de nieuwe schaalgrootte.
Het Decreet Lokaal Bestuur (artikel 266 en artikel 267) bepaalt tevens dat voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht en verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt.
Het komt de gemeenteraad toe om binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.
De gemeenteraad bepaalt onder welke voorwaarden de financieel directeur de bovenvermelde controle uitoefent.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, 8° en 10° a), artikel 56 §3, 5°, §4, artikel 78, 9° en 10° a), artikel 84 §3, 5°, §4, artikel 177, artikel 266 , artikel 267, artikel 269, artikelen 285 tem 288, artikelen 330 tem 334 en artikel 587
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in klassieke sectoren
Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 29 september 2020 betreffende het vaststellen van het begrip dagelijks bestuur
Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 27 december 2007 betreffende de vrijstelling van de visumverplichting van de financieel beheerder
Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 20 december 2022 over de vervangingsregeling financieel directeur. Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van Galmaarden van 25 juni 2019 betreffende het vaststellen van het begrip dagelijks bestuur en visumverplichting
Het gemeenteraadsbesluit van Herne van 23 maart 2016 betreffende het vaststellen van het begrip dagelijks bestuur en visumverplichting
Het positief advies van de financieel directeur op 8 januari 2025 inzake de regeling inzake visum.
Vaststellen van het begrip dagelijks bestuur
De definitie dagelijks bestuur, zoals opgenomen in het Decreet Lokaal Bestuur (artikel 41, 8° en 10° a), artikel 56 §3, 5°, artikel 78, 9° en 10° a), artikel 84 §3, 5°) handelt zowel over het vaststellen van de plaatsingsprocedure en voorwaarden inzake overheidsopdrachten als over het beheer van de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.
Een duidelijke definitie en omschrijving van het begrip “dagelijks bestuur” op maat van de nieuwe fusiegemeente beoogt een duidelijke afbakening van de bevoegdheden van respectievelijk de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn enerzijds en het college van burgemeester en schepen en het vast bureau anderzijds.
Het komt de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om vast te stellen wat onder het begrip “dagelijks bestuur” moet worden verstaan.
Voor een vlotte interne dagdagelijkse werking is het immers aangewezen om bepaalde taken en bevoegdheden te delegeren aan het college van burgemeester en schepen en het vast bureau:
- Het college van burgemeester en schepen of het vast bureau worden zo respectievelijk bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten die passen binnen het door de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn gedefinieerde begrip “dagelijks bestuur”;
- Het college van burgemeester en schepen of het vast bureau worden zo respectievelijk bevoegd voor het stellen van daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen het door de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde algemene regels.
Visumverplichting
Om een efficiënte en decentrale werking van de diensten inzake aankopen binnen de nieuwe organisatiestructuur van de fusiegemeente Pajottegem mogelijk te maken is het billijk om het drempelbedrag voor de vrijstelling van visumverplichting vast te stellen op € 15.000 (exclusief btw).
Elke verrichting die wordt vrijgesteld van de voorafgaandelijke visumverplichting kan echter steeds vrijwillig voor advies voorgelegd worden aan de financieel directeur.
Om de continuïteit in de werking van de diensten te verzekeren, is het wenselijk dat de financieel directeur bij zijn afwezigheid voor het verlenen van een visum een ander personeelslid mag aanstellen die de controleopdracht uitvoert onder zijn verantwoordelijkheid.
Artikel 1 - Het reglement houdende de vaststelling van wat onder het begrip dagelijks bestuur wordt verstaan wordt vastgesteld als volgt:
DEEL 1 - Algemene omschrijving van het begrip dagelijks bestuur
§1. Alle daden van beheer zonder financiële impact (dit kan o.a. zijn het occasioneel ter beschikking stellen van gebouwen, lokalen en terreinen aan derden, het nemen van maatregelen tot het algemeen onderhoud van gebouwen en het nemen van beschermende maatregelen ter vrijwaring van gemeentelijke eigendommen bij gevaar, …), die niet expliciet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn behoren, behoren tot het dagelijks bestuur.
§2. Alle daden van beheer die betrekking hebben op het aangaan van verbintenissen met financiële impact op het exploitatiebudget en die niet onder toepassing van de wetgeving op overheidsopdrachten vallen, behoren tot het dagelijks bestuur.
Dit omvat o.a.:
- De vestiging van zakelijke rechten en contracten (huur, opstal, concessie, …) betreffende onroerende goederen met een maximale duur van 9 jaar.
- Het aangaan van leningen met het oog op de financiering van de uitgaven die voorzien zijn in het meerjarenplan;
- De herschikking van de financiële lasten van de opgenomen leningen door die lasten te spreiden over een kortere of gelijke periode.
DEEL 2 - Dagelijks bestuur in het kader van overheidsopdrachten
§1. Alle opdrachten waarvoor kredieten in het exploitatiebudget voorzien zijn.
Het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau kan voor deze uitgaven derhalve de wijze van gunnen en de voorwaarden bepalen voor deze opdrachten voor levering van goederen, werken en diensten.
§2. Alle opdrachten waarvoor kredieten in het investeringsbudget voorzien zijn waarbij het totale bedrag van de raming niet hoger is dan € 50.000 (exclusief btw).
Het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau kan voor deze uitgaven derhalve de wijze van gunnen en de voorwaarden bepalen voor deze opdrachten voor levering van goederen, werken en diensten.
§3. Opdrachten waarvoor kredieten in het investeringsbudget voorzien zijn waarvan het totale bedrag van raming hoger is dan de in §2 gestelde drempel, maar uitsluitend genoodzaakt zijn door dwingende spoed en onvoorziene omstandigheden.
Het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau kan voor deze uitgaven op eigen initiatief de wijze van gunnen en de voorwaarden bepalen voor deze opdrachten voor levering van goederen, werken en diensten.
§4. Opdrachten waarvoor geen kredieten in het investeringsbudget voorzien zijn waarvan het totale bedrag van raming hoger is dan de in §2 gestelde drempel, maar uitsluitend genoodzaakt zijn door dwingende spoed en onvoorziene omstandigheden en waarbij het minste uitstel onbetwistbare schade of gevaar zou veroorzaken.
Het college van burgemeester en schepenen kan voor deze uitgaven op eigen verantwoordelijkheid de wijze van gunnen en de voorwaarden bepalen voor deze opdrachten voor levering van goederen, werken en diensten.
Het brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte. De financiële gevolgen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
§5. Alle wijzigingen en verrekeningen van investeringsopdrachten die goedgekeurd werden door de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn voor zover die bijkomende uitgaven (meerwerken, aanvullende opdracht, …) niet meer dan 50% van het initieel gegunde bedrag uitmaken.
§6. De gunning van investeringsopdrachten die goedgekeurd werden door de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn voor zover het gegunde bedrag niet meer dan 50% van de initiële raming.
§7. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn delegeren hun bevoegdheid tot beslissing om effectief een beroep te doen op een externe aankoopcentrale voor afname van contracten aan respectievelijk het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
De initiële toetreding tot de aankoopcentrale zelf blijft bevoegdheid van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 2 - Het reglement betreffende het voorafgaand visum van de financieel directeur wordt vastgesteld als volgt:
§1. Voorafgaand aan het nemen van beslissingen met budgettaire en financiële impact staat de financieel directeur in voor de krediet- en wetmatigheidscontrole. De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
§2. Bij elke visumaanvraag wordt aan de financieel directeur een dossier ter beschikking gesteld dat alle documenten en stukken bevat die nuttig en nodig zijn voor het verlenen van een visum. Als de financieel directeur oordeelt dat het dossier onvolledig is, deelt hij dit mee aan de betrokken dienst.
§3. Het visum kan gunstig of ongunstig zijn. In geval het visum ongunstig is of er voorwaarden aan gekoppeld worden, wordt dit door de financieel directeur gemotiveerd.
§4. Het visum van de financieel directeur dient te worden opgenomen in de notulen van de beslissing en wordt door de aanvragende dienst aan het dossier toegevoegd.
§5. De financieel directeur verleent zijn visum en uitspraak binnen een termijn van maximaal 10 werkdagen na ontvangst van het volledige dossier betreffende de aanvraag.
§6. Vrijstelling van de visumverplichting.
Er is geen visum nodig voor:
Voor het bepalen of een voorgenomen financiële verbintenis binnen de drempel van de vrijstelling valt, dient het totaal van de uitgaven voor de volledige looptijd van de verbintenis in rekening worden gebracht;
Verder kunnen alle categorieën van verrichtingen zoals opgenomen in Artikel 99 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen expliciet niet worden uitgesloten van de visumverplichting.
§7. Vervangingsregeling financieel directeur.
Bij afwezigheid of verhindering van de financieel directeur wordt de functie waargenomen door het diensthoofd financiën.
De financieel directeur delegeert in deze gevallen ook het verlenen van een visum aan het diensthoofd financiën onder zijn verantwoordelijkheid.
Artikel 3 - Alle voorgaande besluiten en reglementen of gedeelten hiervan van de gemeenteraden, de raden voor maatschappelijk welzijn en de colleges van burgemeester en schepenen van de fuserende besturen van Galmaarden, Gooik en Herne inzake het begrip dagelijks bestuur, de delegatie van bepaalde beheersdaden, de reglementering van visum en vervangingsregeling van financieel directeur worden opgeheven.
Het reglement houdende de vaststelling van wat onder het begrip dagelijks bestuur en het voorafgaand visum van de financieel directeur wordt goedgekeurd.
In zitting van 23 december 2024 hebben de gemeenteraden van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijk Beleid goedgekeurd.
Gelet op het feit dat dit reglement voorziet in een vergoeding voor een door het bestuur verrichte dienst aan een derde in diens persoonlijk belang en waarbij de vergoeding redelijk in verhouding staat tot de kostprijs van de verleende dienst, is het aangewezen om de gemeentelijke belastingreglementen aan te passen naar een gemeentelijk retributiereglement.
De Grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals later gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 §3.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
Het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM).
Het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD).
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 23 december 2024 houdende belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijk Beleid.
De opbrengst van deze retributie is voorzien onder jaarbudgetrekening GBB/0600-00/7000001.
De bepalingen in dit reglement zijn van toepassing op het afleveren van dossiers in toepassing van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD). Het behandelen van dossiers in het kader van het ruimtelijk beleid van de gemeente vraagt een belangrijke inzet van de gemeentelijke middelen en gemeentelijke administratie, onder meer het beoordelen van aanvraagdossiers voor een omgevingsvergunning, omgevingsmeldingen, stedenbouwkundige en planologische attesten. De dossiers omvatten stedenbouwkundige handelingen en/of exploitaties en inrichtingen waarbij aan divers pallet regelgeving dient onderzocht en voldaan te worden.
Artikel 1 - Er wordt met ingang van 1 februari 2025 tot en met 31 december 2025 ten voordele van de gemeente een retributie geheven op het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijke Beleid in toepassing van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD).
Artikel 2 - Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3 - De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het of de administratie(f)(ve) stuk(ken) aanvraagt.
Artikel 4 - Voor het afleveren van volgende documenten, waarvoor de gemeente vergunningverlenende overheid is, worden de tarieven als volgt vastgesteld:
· SHE: € 50
· IIOA: € 50
· VEG: € 50
· Gemengd: € 50
· SHE: € 100 + € 50 per bijkomende woongelegenheid, niet zijnde zorgwoning
· IIOA: € 200
· VEG: € 100
· KHA: € 200
· Gemengd: € 200
· Regularisatie: € 200
Artikel 5 - Zijn vrijgesteld van deze retributie:
Artikel 6 - De retributie is verschuldigd na het afleveren van het stuk en is contant betaalbaar of na toezending van een factuur of schuldvordering. Ingeval van toezending van een factuur of schuldvordering dient de retributie betaald te worden binnen de dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de datum van de factuur of schuldvordering.
Artikel 7 - Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2025.
Artikel 8 - Dit reglement vervangt vanaf haar inwerkingtreding de belastingreglementen voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het Ruimtelijk Beleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne op 23 december 2024 en heft deze op.
Artikel 9 - Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken in het kader van het ruimtelijke beleid goed.
Gemeente en OCMW Galmaarden, gemeente en OCMW Gooik en gemeente en OCMW Herne waren voor de opbouw van een tweede pensioenpijler voor hun contractuele personeelsleden alledrie toegetreden tot OFP Prolocus met een “Defined Contribution” vaste-bijdragenplan met elk een bijdragevoet van 3% van het pensioengevend loon.
Ingevolge de fusie tot Pajottegem is het noodzakelijk vast te stellen dat:
Het protocol van het onderhandelingscomité C1
De Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid
Het Decreet van 19 april 2024 over de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne tot wijziging van de bijlage bij het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
De sleuteldocumenten en toetredingsdocumenten van OFP Prolocus, zijnde:
De bijdrage voor de tweede pensioenpijler voor de contracten wordt geboekt op de jaarbudgetrekening 6223000/CBS/IP-GEEN per beleidsitem (dienst) waar het desbetreffende personeelslid is tewerkgesteld
De gemeenten en OCMW's waren voor de fusie afzonderlijk aangesloten bij OFP Prolucus voor de tweede pensioenpijler van de contractuele personeelsleden. De bijdragevoet voor alle besturen was 3 % van het pensioengevend loon. De rechtspersoonlijkheid van de fuserende gemeenten en OCMW's niet behouden blijft en de gemeente en OCMW Pajottegem als nieuwe bijdragende gemeente opnieuw lid moet worden om de bestaande toezegging verder te zetten.
Artikel 1 - Er wordt beslist om met ingang van 1 januari 2025 toe te treden tot OFP Prolocus (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP Prolocus.
Artikel 2 -Er wordt kennis genomen van en ingestemd met:
Artikel 3 - Er wordt ingestemd met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP Prolocus.
Artikel 4 - De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Het personeel toepassingsgebied van deze pensioentoezegging is het contractueel personeel.
Het gemeentebestuur Pajottegem ondertekent een MIPS-overeenkomst met OCMW Pajottegem en treedt toe in een MIPS-groep.
Artikel 5 - Ingevolge de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne worden de pensioentoezeggingen zoals die golden bij de gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne gesloten en worden alle rechten en verplichtingen overgedragen naar het MIPS-compartiment van de fusiegemeente en het fusie-OCMW.
Artikel 6 - De heer Lieven Snoeks wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Christa Dermez wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Gemeente en OCMW Pajottegem worden opnieuw lid van OFP Prolocus om de bestaande toezeggingen in het kader van de tweede pensioenpijler voor contractuele personeelsleden verder te zetten.
Om de lokale dienstverlening, meer bepaald het P&O-beleid (personeel en organisatie) in zijn globaliteit verder te professionaliseren, wenst lokaal bestuur Pajottegem toe te treden tot Poolstok cv (coöperatieve vennootschap).
De gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne waren voorheen al vennoot van Poolstok cv en wensen deze samenwerking ook in Pajottegem verder te zetten.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
De wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen van 29 juli 1991 en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van Galmaarden van 29 juni 2025 houdende toetreding tot Jopbunt Vlaanderen
Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 29 maart 2022 over de toetreding bij Poolstok CV
Het collegebesluit van 24 februari 2021 van Herne over de kennisname ontvangen schrijven Poolstok betreffende een eventuele aansluiting
De oprichting van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv (handelsnaam Poolstok cv) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart
Het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap
De statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 oktober 2023
Poolstok is een coöperatieve vennootschap van privaat recht met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen.
Sinds 2000 is Poolstok cv operationeel, en telt momenteel ruim 500 vennoten telt, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones, huisvestingsmaatschappijen en zorginstellingen.
De relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement.
Poolstok werkt uitsluitend voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de inhouse-kwalificatie van toepassing is.
Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 dat stelt dat de aankoopcentrale diensten verwerft via raamcontracten die bestemd zijn voor haar vennoten (klanten), aanbestedende overheden en levert een heel breed dienstenpakket zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 70 afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O domeinen. Poolstok werkt daartoe altijd samen met erkende dienstverleners na een grondige marktvergelijking en met correcte toepassing van de wetgeving inzake overheidsopdrachten.
Poolstok garandeert steeds kwaliteit op basis van evidence-based selectie- en gunningscriteria en geeft er de voorkeur aan om te werken met spelers die hun diensten verlenen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken.
Door toetreding tot Poolstok kan het lokaal bestuur gebruik kan maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners en garandeert de meest gunstige tarieven. De relatie tussen Poolstok en haar vennoten stoelt op reglementaire basis en is niet van contractuele aard, en gezien de inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken.
Poolstok garandeert aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector.
Een toetreding houdt geen verplichting tot afname in en het bestuur behoudt dus zijn maximale keuzevrijheid. Lokaal bestuur Pajottegem beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid.
Poolstok treedt niet in de plaats van het bestuur doch neemt de rol op van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd.
Enig artikel - De gemeenteraad beslist om voor het lokaal bestuur Pajottegem gebruik te maken van het aanbod in raamovereenkomsten binnen Poolstok voor de ondersteuning inzake het P&O-beleid.
De gemeenteraad beslist om voor het lokaal bestuur Pajottegem gebruik te maken van het aanbod in raamovereenkomsten binnen Poolstok voor de ondersteuning inzake het P&O-beleid.
Op 1 januari 2025 werden de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne samengevoegd tot de nieuwe gemeente Pajottegem.
Overeenkomstig artikel 358 lid 1 DLB dient de gemeenteraad van de nieuwe gemeente binnen de 6 maanden na de samenvoegingsdatum een nieuwe algemeen directeur aan te stellen.
Overeenkomstig artikel 358 lid 2 DLB wordt de algemeen directeur van de nieuwe gemeente gekozen op basis van een systematische vergelijking van de titels en verdiensten van de kandidaten in het licht van de functiebeschrijving met functieprofiel en competentie vereisten en, voorkomend geval, van de toetsing aan de door de gemeenteraad eventueel vastgestelde voorwaarden.
Artikel 35, 163, 357, 358 en 358/1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
1. Opdat een nieuwe algemeen directeur kan aangesteld worden, dient vooreerst de functiebeschrijving met functieprofiel en competentievereisten voor het ambt van algemeen directeur door de gemeenteraad vastgesteld te worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de functiebeschrijving met functieprofiel en competentievereisten goed te keuren volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
2. De gemeenteraad van de nieuwe gemeente heeft de mogelijkheid om:
(1) ofwel overeenkomstig artikel 358/ 1, lid 1 DLB de titularissen van het ambt van algemeen directeur van de samengevoegde gemeenten op te roepen om zich binnen de 30 dagen kandidaat te stellen voor het ambt van algemeen directeur van de nieuwe gemeente;
(2) ofwel overeenkomstig artikel 359 DLB de algemeen directeur aan te stellen via aanwerving en/of bevordering.
Uit hoofde van financiële overwegingen wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om overeenkomstig artikel 358/ 1 DLB een oproep te doen tot de titularissen van het ambt van algemeen directeur van de samengevoegde gemeenten en daartoe overeenkomstig artikel 56 § 1, lid 2 DLB opdracht te geven aan het college van burgemeester en schepenen.
3. Overeenkomstig artikel 358/1, lid 2 DLB heeft de gemeenteraad de mogelijkheid om voorwaarden voor het ambt van algemeen directeur vast te stellen.
Gezien de 3 titelvoerende algemeen directeurs allen een anciënniteit hebben van minstens 15 jaar als gemeentesecretaris/algemeen directeur wordt voorgesteld om naast de algemene toelatingsvoorwaarden en aanwervingsvoorwaarden uit de rechtspositieregeling geen bijkomende voorwaarden vast te stellen.
4. Gezien de aanwezigheid van een algemeen directeur in elk van de lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne en het feit de functie van een algemeen directeur van een fusiegemeente met +/- 25.000 inwoners andere eisen stelt dan de functie van algemeen directeur van een gemeente met minder dan 10.000 inwoners is het aangewezen om een selectieproef te organiseren waarbij de voorwaarden voor de functie getoetst worden bovenop een systematische vergelijking van titels en verdiensten zoals voorzien in artikel 358 van het decreet.
Overeenkomstig de bepalingen van de rechtspositieregeling kan de gemeenteraad beslissen dat selecties geheel of gedeeltelijk worden uitgevoerd door een extern selectiebureau.
Voor de selectieprocedure voor de functie van algemeen directeur wordt voorgesteld om een in-house-opdracht toe te wijzen aan Poolstok, dat daarvoor in onderaanneming een beroep zal doen op het extern selectiebureau Hudson.
Het lokaal bestuur Pajottegem oefent als aanbestedende overheid samen met de andere vennoten van Poolstok in-house-toezicht uit op Poolstok overeenkomstig art. 30, § 3 van de Overheidsopdrachtenwet. Bijgevolg valt het toewijzen van een opdracht aan Poolstok buiten het toepassingsgebied van de Overheidsopdrachtenwet en dient er geen plaatsingsprocedure georganiseerd te worden opdat de gemeente een opdracht kan toewijzen aan Poolstok.
Poolstok heeft een samenwerkingsvoorstel opgemaakt waarin de opdracht van Poolstok nader wordt omschreven en waarin de volgende thema's zijn opgenomen:
Artikel 1: De functiebeschrijving voor het ambt van algemeen directeur wordt goedgekeurd volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 2: In toepassing van artikel 358/ 1, eerste lid DLB zullen de algemeen directeurs van de samengevoegde gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne opgeroepen worden om zich kandidaat te stellen voor het ambt van algemeen directeur van de nieuwe gemeente Pajottegem en dit binnen de termijn van 30 dagen na oproeping.
Artikel 3: In toepassing van artikel 56§1, lid 2 DLB wordt aan het college van burgemeester en schepenen opdracht gegeven om de algemeen directeurs van de samengevoegde gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne uit te nodigen zich kandidaat stellen, en na het verstrijken van de termijn de tijdigheid en de ontvankelijkheid van de kandidaturen vast te stellen en dit ter kennis te brengen aan de gemeenteraad.
Artikel 4: Er worden in toepassing van artikel 358/1, voor de kandidatuurstellingen volgende voorwaarden vastgesteld: voldoen aan de algemene toelatings- en aanwervingsvoorwaarden voorzien in de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Pajottegem.
Artikel 5: De functie van algemeen directeur zal ingevuld worden na het doorlopen van een selectieproef.
Artikel 6: De selectie voor de functie van algemeen directeur wordt geheel uitbesteed aan Poolstok dat daarvoor een beroep zal doen op het extern selectiebureau Hudson via Poolstok
Artikel 7: Het samenwerkingsvoorstel van Poolstok wordt goedgekeurd volgens de hierbij gevoegde tekst.
Artikel 8: Poolstok en het door haar aangestelde extern selectiebureau Hudson voeren de selecties uit in overeenstemming met de rechtspositieregeling en met de opdracht zoals omschreven in het goedgekeurde samenwerkingsvoorstel.
Voor de aanstelling van een algemeen directeur keurt de gemeenteraad de organisatie ven een selectieproef goed. De functiebeschrijving wordt vastgesteld. De selectieproef wordt via Poolstok afgenomen door een erkend selectiekantoor. Daartoe wordt een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd.
Op 1 januari 2025 werden de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne samengevoegd tot de nieuwe gemeente Pajottegem.
Overeenkomstig artikel 361 DLB dient de gemeenteraad van de nieuwe gemeente binnen de 6 maanden na de samenvoegingsdatum een nieuwe financieel directeur aan te stellen.
Overeenkomstig artikel 361 DLB wordt de financieel directeur van de nieuwe gemeente gekozen op basis van een systematische vergelijking van de titels en verdiensten van de kandidaten in het licht van de functiebeschrijving met functieprofiel en competentie vereisten en, voorkomend geval, van de toetsing aan de door de gemeenteraad eventueel vastgestelde voorwaarden.
Artikel 35, 163, 357, 361 en 362 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
1. Opdat een nieuwe financieel directeur kan aangesteld worden, dient dus vooreerst de functiebeschrijving met functieprofiel en competentie vereisten voor het ambt van algemeen directeur door de gemeenteraad vastgesteld te worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de functiebeschrijving met functieprofiel en competentie vereisten goed te keuren volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
2. De gemeenteraad van de nieuwe gemeente heeft de mogelijkheid om:
(1) ofwel overeenkomstig artikel 361/ 1, lid 1 DLB de titularissen van het ambt van financieel directeur van de samengevoegde gemeenten op te roepen om zich binnen de 30 dagen kandidaat te stellen voor het ambt van financieel directeur van de nieuwe gemeente;
(2) ofwel overeenkomstig artikel 362 DLB de financieel directeur aan te stellen via aanwerving en/of bevordering.
Uit hoofde van financiële overwegingen wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om overeenkomstig artikel 361/ 1 DLB een oproep te doen tot de titularissen van het ambt van financieel directeur van de samengevoegde gemeenten en daartoe overeenkomstig artikel 56 § 1, lid 2 DLB opdracht te geven aan het college van burgemeester en schepenen.
3. Overeenkomstig artikel 361/1, lid 2 DLB heeft de gemeenteraad de mogelijkheid om voorwaarden voor het ambt van financieel directeur vast te stellen.
Gezien de 3 titelvoerende financieel directeurs allen een anciënniteit hebben van +/- 10 jaar als ontvanger/financieel directeur wordt voorgesteld om naast de algemene toelatingsvoorwaarden en aanwervingsvoorwaarden uit de rechtspositieregeling geen bijkomende voorwaarden vast te stellen.
4. Gezien de aanwezigheid van een financieel directeur in elk van de lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne en het feit de functie van een financieel directeur van een fusiegemeente met +/- 25.000 inwoners andere eisen stelt dan de functie van financieel directeur van een gemeente met minder dan 10.000 inwoners is het aangewezen om een selectieproef te organiseren waarbij de voorwaarden voor de functie getoetst worden bovenop een systematische vergelijking van titels en verdiensten zoals voorzien in artikel 358 van het decreet.
Overeenkomstig de bepalingen van de rechtspositieregeling kan de gemeenteraad beslissen dat selecties geheel of gedeeltelijk worden uitgevoerd door een extern selectiebureau.
Voor de selectieprocedure voor de functie van financieel directeur wordt voorgesteld om een in-house-opdracht toe te wijzen aan Poolstok, dat daarvoor in onderaanneming een beroep zal doen op het extern selectiebureau Hudson.
Het lokaal bestuur Pajottegem oefent als aanbestedende overheid samen met de andere vennoten van Poolstok in-house-toezicht uit op Poolstok overeenkomstig art. 30, § 3 van de Overheidsopdrachtenwet. Bijgevolg valt het toewijzen van een opdracht aan Poolstok buiten het toepassingsgebied van de Overheidsopdrachtenwet en dient er geen plaatsingsprocedure georganiseerd te worden opdat de gemeente een opdracht kan toewijzen aan Poolstok.
Poolstok heeft een samenwerkingsvoorstel opgemaakt waarin de opdracht van Poolstok nader wordt omschreven en waarin de volgende thema's zijn opgenomen:
Artikel 1: De functiebeschrijving voor het ambt van financieel directeur wordt goedgekeurd volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 2: In toepassing van artikel 361/ 1, eerste lid DLB zullen de financieel directeurs van de samengevoegde gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne opgeroepen worden om zich kandidaat te stellen voor het ambt van financieel directeur van de nieuwe gemeente Pajottegem en dit binnen de termijn van 30 dagen na oproeping.
Artikel 3: In toepassing van artikel 56§1, lid 2 DLB wordt aan het college van burgemeester en schepenen opdracht gegeven om de financieel directeurs van de samengevoegde gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne uit te nodigen zich kandidaat stellen, en na het verstrijken van de termijn de tijdigheid en de ontvankelijkheid van de kandidaturen vast te stellen en dit ter kennis te brengen aan de gemeenteraad.
Artikel 4: Er worden in toepassing van artikel 361/1, voor de kandidatuurstellingen volgende voorwaarden vastgesteld: voldoen aan de algemene toelatings- en aanwervingsvoorwaarden voorzien in de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Pajottegem.
Artikel 5: De functie van financieel directeur zal ingevuld worden na het doorlopen van een selectieproef.
Artikel 6: De selectie voor de functie van financieel directeur wordt geheel uitbesteed aan Poolstok dat daarvoor een beroep zal doen op het extern selectiebureau Hudson via Poolstok
Artikel 7: Het samenwerkingsvoorstel van Poolstok wordt goedgekeurd volgens de hierbij gevoegde tekst.
Artikel 8: Poolstok en het door haar aangestelde extern selectiebureau Hudson voeren de selecties uit in overeenstemming met de rechtspositieregeling en met de opdracht zoals omschreven in het goedgekeurde samenwerkingsvoorstel.
Voor de aanstelling van een financieel directeur keurt de gemeenteraad de organisatie van een selectieproef goed. De functiebeschrijving wordt vastgesteld. De selectieproef wordt via Poolstok afgenomen door een erkend selectiekantoor. Daartoe wordt een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd.
Artikel 173 van de Grondwet aangaande retributies ten behoeve van de gemeente
Artikel 40 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur aangaande de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het vaststellen van gemeentelijke retributiereglementen
De wet van 29/7/1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 1 /12/2018
Het regiodecreet van 3/2/2023
Het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5/04/7995
Het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afval-stoffen (Materialendecreet)
Het besluit van de Vlaamse regering van I/06/1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II)
Het. Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afval-stoffen van 17/02/2012
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20/1 /2018 inzake actieplan asbestafbouw
Het Lokaal Materialenplan of uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023-2030 .
Het gemeenteraadsbesluit van Galmaarden van 25 mei 2010 houdende toetredinq tot de intercommunale Ilva en goedkeuring van de statuten.
Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 28 februari 2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende de intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereniging (Intradura) .
Het gemeenteraadsbesluit van Herne van 22 februari 2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende de intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereniging (Intradura) .
Het besluit van de Raad van Bestuur van ILvA van 17/09/2024, waarbij de overheidsopdracht voor het in Galmaarden verwerven en verwerken van P+MD, papier en glas met ingang van 1 januari 2025, met toepassing van artikel 31 van de wet inzake overheidsopdrachten, werd gegund aan Intradura, zodat Intradura in de feiten het hele grondgebied van Pajottegem zal kunnen bedienen voor deze fracties
Het besluit van de Raad van Bestuur van Intradura van 26/09/2024,waarbij de overheidsopdracht voor het in Gooik en Herne verwerven en verwerken van huis-aan-huis-ophaling en verwerking van restafval, GFT en grof huisvuil met ingang van 1 januari 2025 met toepassing van artikel 31 van de wet inzake overheidsopdrachten, werd gegund aan ILvA, zodat ILvA in de feiten het hele grondgebied van Pajottegem zal kunnen bedienen voor deze fracties
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 25 juni 2024, 29 juni 2024 en 26 juni 2024 houdende goedkeuring van de herverdeling van de activiteiten in het kader van de fusie door de opdrachthoudende verenigingen ILvA en Intradura
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 22 oktober 2024 houdende goedkeuring van het retributiereglement inzake het afvalbeleid voor de gemeente Pajottegem met ingang van 1 januari 2025
De opbrengsten van deze retributies zijn voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025 onder jaarbudgetrekening(en) GBB/0300-00/7000030.
In oktober 2024 keurden de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne het retributiereglement inzake het afvalbeleid voor de gemeente Pajottegem met ingang van 1 januari 2025 goed.
Bij de opmaak van dat besluit was het niet de bedoeling om de biozakjes van ILva voor het inzamelen van GFT-afval zelf in omloop te brengen. Deze zakjes worden ook in handelszaken te koop aangeboden. Het college van burgemeester en schepenen wenst nu echter de biozakjes te verdelen via de gemeenteloketten als extra service aan de burgers.
De biozakjes zijn composteerbare zakjes van 8 liter, waar men groente- en fruitafval in kan gooien. Een biozakje mag in de GFT-container. Andere composteerbare zakjes mogen niet in de GFT-container. Van die zakjes is men immers nooit zeker of ze 100% composteerbaar zijn.
Voor de verkoop van deze biozakjes dient dan ook een retributiereglement te worden goedgekeurd.
Artikel 1 - Er wordt met ingang van 1 februari 2025 ten voordele van de gemeente een retributie geheven op de verkoop van composteerbare biozakjes (inhoud 8l) voor de inzameling van GFT-afval in de GFT-container.
Artikel 2 - De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de zakjes wenst aan te kopen.
Artikel 3 - Het tarief bedraagt 2 euro per rol (een rol bevat 25 biozakjes).
Artikel 4 - De retributie is verschuldigd na het afleveren van de zakjes en is contant betaalbaar.
Artikel 5.- Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2025.
De gemeenteraad keurt een retributiereglement op de verkoop van biozakjes voor inzameling van GFT-afval in de GFT-container goed.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4°
Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1°
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Vlaamse Rand een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 15 dec ember2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
Artikel 1 - De schepen van mobiliteit is de politiek vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand. Als plaatsvervanger wordt de burgemeester aangeduid.
Artikel 2 - De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Vlaamse Rand. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen. Als plaatsvervanger wordt het diensthoofd aangeduid.
Artikel 3 - De schepen van mobiliteit is de vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de aangrenzende Vervoerregio(‘s) Vlaamse Ardennen en Aalst. Als plaatsvervanger wordt de burgemeester aangeduid.
De gemeenteraad keurt de aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiging in de Vervoerregio Vlaamse Rand goed.
Naar aanleiding van de fusie tussen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne moeten de huishoudelijke reglementen en tarieven van de speelpleinen gelijkgestemd worden.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 2° en 41, 14°, 285-288, 330-334
Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 van Galmaarden over de aanpassing van het retributiereglement van de speelpleinwerking
Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 van Galmaarden over de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 van Gooik over de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking
Het besluit van de OCMW-raad van 26 mei 2021 van Herne over de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking
Om meteen bij de start een uniforme communicatie uit te dragen omtrent de speelpleinwerking in Pajottegem, worden de huishoudelijke reglementen van de verschillende speelpleinen samengevoegd tot één huishoudelijk reglement.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt het reglement voor de speelpleinwerking als volgt goed:
ARTIKEL 1. DOELSTELLING
Dit reglement heeft tot doel de speelpleinwerking in optimale omstandigheden te laten verlopen. Door in te schrijven voor de speelpleinwerking verklaren de ouders zich akkoord met het reglement. Iedere deelnemer dient zich strikt te houden aan de bepalingen van het reglement. Een exemplaar van het reglement ligt ter inzage op het kantoor van de dienst Opgroeien Pajottegem en is beschikbaar op de gemeentelijke website.
ARTIKEL 2. ORGANISATIE
De speelpleinwerking wordt georganiseerd door het lokaal bestuur Pajottegem.
De verantwoordelijke voor de speelpleinwerking is bereikbaar op de dienst Opgroeien (054 59 75 70 - speelplein@pajottegem.be).
Animatoren die minstens 16 jaar zijn staan, onder leiding van een hoofdanimator, in voor de opvang en de animatie van de kinderen.
ARTIKEL 3. LOCATIE
De speelpleinwerking Pajottegem vindt voornamelijk plaats op volgende locaties:
Wegens bijzondere of onvoorzienbare omstandigheden kan de locatie (tijdelijk) gewijzigd worden.
ARTIKEL 4. OPVANGPERIODES
De speelpleinwerking vindt plaats op weekdagen tijdens de paas-, zomer- en kerstvakantie, met uitzondering van de officiële feestdagen, 11 juli en 26 december. Er is opvang voorzien van 7 uur tot 18 uur. De speelpleinactiviteiten vinden plaats tussen 9 uur en 16 uur. Aan de ouders wordt gevraagd het sluitingsuur strikt te respecteren. Laattijdig afhalen wordt gesanctioneerd met een boete. Het bedrag van de boete wordt vastgelegd in dit huishoudelijk reglement, artikel 13.
ARTIKEL 5. BEGELEIDING
Gedurende de hele speelpleinperiode worden er verschillende animatoren, 1 hoofdanimator en een coördinator ingezet. De coördinator is de eindverantwoordelijke op het speelplein. De hoofdanimator ondersteunt en helpt de coördinator bij het uitoefenen van zijn taken en zijn het aanspreekpunt voor de ouders. Iedere leeftijdsgroep krijgt 2 tot 4 animatoren, naargelang het aantal kinderen.
ARTIKEL 6. DEELNEMERS
De speelpleinwerking wordt georganiseerd voor kinderen vanaf 3 jaar tot 14 jaar. Ze worden in leeftijdsgebonden groepen ingedeeld. Deze leeftijdsgrenzen worden strikt toegepast. Bij twijfel is de verantwoordelijke voor de speelpleinwerking gerechtigd informatie in te winnen over de leeftijd van het kind.
ARTIKEL 7. INTEGRATIESPEELPLEIN
Ook kinderen/animatoren met een beperking zijn welkom op het speelplein. Kinderen met een beperking kunnen op voorhand een bezoek aanvragen zodat er reeds een kennismaking heeft plaatsgevonden voor aanvang van de speelpleinperiode (afspraak maken via speelplein@pajottegem.be).
Voor kinderen met een beperking die inschrijven in het kader van integratie in de speelpleinwerking wordt gekeken naar de mentale leeftijd en wordt er rekening gehouden met verschillende factoren (zindelijkheid, hygiëne, medische verzorging, toegankelijkheid,...). Op basis hiervan wordt samen met de ouders bekeken of het kind kan ingeschreven worden. De coördinator voor de speelpleinwerking heeft hierover de eindbeslissing.
We kiezen er bewust voor om een kind te integreren in onze werking. We organiseren geen werking waar het kind telkens uit de groep gehaald wordt of apart benaderd wordt. Indien de werking en/of kind en/of animator lijdt onder deze manier van werken, zullen wij dit aangeven en zoeken naar een mogelijke oplossing.
ARTIKEL 8. PROGRAMMA
De animatoren maken een gedetailleerd programma op dat op een zichtbare plaats hangt zodat de ouders het kunnen consulteren. De kinderen maken gebruik van het aanwezige spelmateriaal en/of nemen deel aan de activiteiten die dagelijks door de animatoren worden aangeboden. De kinderen nemen geen eigen speelgoed mee naar de speelpleinwerking. In geen geval mogen de kinderen het speelplein verlaten zonder begeleiding van een animator. Een kind kan na het speelplein alleen naar huis mits schriftelijke toestemming van de ouders.
ARTIKEL 9. INSCHRIJVEN EN ANNULEREN
Om te kunnen deelnemen aan de speelpleinwerking vragen wij om vooraf in te schrijven via de website.
Annuleren kan enkel mits het voorleggen van een medisch attest. Indien er geen medisch attest wordt voorgelegd, wordt er geen terugbetaling voorzien.
Indien er voor bepaalde vakantieperiodes op bepaalde locaties onvoldoende inschrijvingen zijn, zal de speelpleinwerking herverdeeld worden en wordt er gekeken naar de andere locaties. Ingeschreven kinderen krijgen hiervan tijdig bericht.
ARTIKEL 10. ZIEKTE EN ONGEVALLEN
Als een kind in de loop van de dag ziek wordt, zal de hoofdanimator/coördinator contact met de ouders opnemen. Er wordt samen gezocht naar een passende oplossing. Indien de ouders niet bereikbaar zijn of in het geval van hoogdringendheid doet de hoofdanimator/coördinator beroep op een arts uit de buurt. Indien er medische kosten worden gemaakt om het kind de juiste zorgen te geven, vallen deze ten laste van de ouders. De (hoofd)animator/coördinator dienen zelf geen medicijnen toe.
ARTIKEL 11. MEDICATIE EN AANDOENINGEN
Indien een kind medicatie moet nemen, melden de ouders dit aan de hoofdanimator/coördinator bij inschrijving. Er wordt enkel medicatie toegediend op schriftelijk verzoek van de ouders en/of arts, met vermelding van wat, hoe, wanneer, waar en hoeveel. Als het toedienen van bepaalde zorgen of medicatie (zoals bvb Epipennen,...) een specifieke opleiding vereist, vragen wij de nodige info om dit alsnog correct uit te voeren. Indien hier opleiding voor bestaan, gelieve dit door te geven bij de inschrijving. Wij proberen dit dan op te vangen in de voorbereidingsdag met de animatoren. Indien een kind een bepaalde aandoening heeft die invloed heeft op het functioneren, vragen wij de ouders dit bij de inschrijving te vermelden aan de hoofdanimator/coördinator.
ARTIKEL 12. REGISTRATIE
Elke dag registreren de animatoren de aanwezige kinderen. Het uur van aankomst en vertrek wordt genoteerd. De personen die de kinderen afhalen ondertekenen het register bij het vertrek van de kinderen.
ARTIKEL 13. RETRIBUTIE
In de opvangprijs zijn de begeleiding en de verzekering inbegrepen. Ook een vieruurtje (drank + koek) zit in deze prijs vervat. De betaling gebeurt bij voorkeur online bij de inschrijving.
De volgende tarieven worden gehanteerd op het speelplein:
ARTIKEL 14. MAALTIJDEN
De kinderen brengen een eigen lunchpakket en tussendoortjes mee, tenzij anders gevraagd door de animatoren. De kinderen brengen bij voorkeur gezonde voeding mee en dus zo weinig mogelijk snoep. Een vieruurtje (drank + koek) wordt door ons voorzien.
ARTIKEL 15. VERZEKERING
De kinderen en de animatoren zijn verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid op het speelplein. De weg van thuis naar het speelplein (en omgekeerd) is niet verzekerd.
ARTIKEL 16. DOCUMENTEN EN ATTESTEN
Fiscale attesten en aanwezigheidsattesten zijn te bekomen via de website van het speelplein. Bij vragen of problemen kan er contact genomen worden via speelplein@pajottegem.be
ARTIKEL 17. WAARDEVOLLE VOORWERPEN
Waardevolle voorwerpen (GSM, speelgoed,…) en geld blijven thuis. De organisator is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal.
ARTIKEL 18. KLEDIJ
De kinderen dragen best kledij die tegen een stootje kan. Het is aangeraden alles te naamtekenen. Voorzie de kinderen ook steeds van reservekledij.
ARTIKEL 19. FOTO’S
Er kunnen foto’s van de deelnemers genomen worden tijdens de speelpleinwerking. Deze foto’s kunnen slechts gepubliceerd na voorafgaande goedkeuring via het inschrijvingsformulier.
ARTIKEL 20. VOERTAAL
Tijdens de speelpleinwerking is de voertaal het Nederlands. Indien een kind de taal niet machtig is en dit kind en/of de werking hieronder lijdt, zal dit met de ouders besproken worden om zo een gepaste oplossing te zoeken.
ARTIKEL 21. RESPECT – UITSLUITINGEN
De kinderen en hun ouders dienen het nodige respect op te brengen voor de animatoren, de andere kinderen, de lokalen, het spelmateriaal en de omgeving waar de activiteiten plaatsvinden. De kinderen dienen tijdens de speelpleinwerking de richtlijnen van de animatoren te volgen. Kinderen die deze basisregel niet naleven zullen in eerste instantie door de animatoren ter verantwoording worden geroepen. Op grove of herhaaldelijke overtredingen kan een sanctie volgen. In het uiterste geval kan de verantwoordelijke speelpleinwerking een kind gedurende een periode de toegang tot de speelpleinwerking ontzeggen. Dit gebeurt met een verantwoording en na overleg met de ouders.
Kinderen die opzettelijk iets beschadigen, kunnen hiervoor verantwoordelijk gesteld worden. De herstellingskosten zullen ten laste gelegd worden van de ouders.
SLOTBEPALING
Het college van burgemeester en schepenen van Pajottegem is belast met de uitvoering van dit reglement. Alle beslissingen in uitvoering van onderhavig reglement waarvoor geen specifieke maatregelen voorzien zijn, behoren tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2 - Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2025 en zal bekendgemaakt worden op de gemeentelijke website.
Artikel 3 - De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne worden met ingang van 1 februari 2025 opgeheven.
Het reglement voor speelpleinwerking in Pajottegem wordt goedgekeurd
De voorzitter sluit de zitting op 28/01/2025 om 22:23.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Andries
Algemeen directeur-waarnemend
Melissa Van Eesbeek
Voorzitter