Naar aanleiding van de fusie dient het retributiereglement zaalvoetbalcompetitie aangepast te worden voor Pajottegem. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het reglement op te splitsen in een huishoudelijk reglement en een retributiereglement.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40
Het gemeenteraadsbesluit (Gooik) van 25 april 2023 over de goedkeuring van het retributiereglement omtrent de organisatie van de zaalvoetbalcompetitie
Voor een vlot verloop dient de werking van de Pajottegemse zaalvoetbalcompetitie vastgelegd te worden in een huishoudelijk reglement.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt onderstaand huishoudelijk reglement omtrent de organisatie van de zaalvoetbalcompetitie goed:
HUISHOUDELIJK REGLEMENT ZAALVOETBALCOMPETITIE
I. ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 1. Aanleiding en doel
Binnen haar reguliere sportaanbod organiseert de gemeente Pajottegem (hierna genoemd de ‘organisator’) een eigen zaalvoetbalcompetitie. In dit reglement worden de regels vastgelegd met betrekking tot de organisatie van deze competitie.
Artikel 2. Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op de deelnemende zaalvoetbalclubs, de scheidsrechters en de personen die administratieve ondersteuning bieden (o.a. bedienen wedstrijdklok, puntentelling, bijhouden deelnemerslijsten,…) tijdens de wedstrijden.
Artikel 3. Retributies
De retributies (vergoedingen, boetes, inschrijvingsgelden, waarborg,…) waarnaar verwezen wordt in dit reglement worden vastgelegd in het retributiereglement zaalvoetbalcompetitie.
II. SCHEIDSRECHTERS - TAFELOFFICIAL
Artikel 4. Scheidsrechters
De organisator voorziet voor elke wedstrijd een scheidsrechter. Deze scheidsrechters ontvangen van de organisator een verplaatsingsvergoeding, die wordt bepaald volgens het ‘blokkensysteem’ van Voetbal Vlaanderen. Zie https://www.voetbalvlaanderen.be.
Artikel 5. Tafelofficial
De organisator voorziet voor elke speeldag een tafelofficial die instaat voor de puntentelling, bedienen wedstrijdklok,... Deze tafelofficials ontvangen van de organisator een vaste vergoeding per speeldag.
III. VERLOOP COMPETITIE
Artikel 6. Locatie
Alle wedstrijden worden gespeeld in het Gemeentelijk Sportcentrum Koornmolen, Processiestraat 15 in Gooik.
Artikel 7. Wedstrijdschema
Elk zaalvoetbalseizoen loopt van september tot en met april. Datum en uur van de wedstrijden worden voor aanvang van elk seizoen gecommuniceerd naar alle deelnemende ploegen. De organisator heeft het recht om tijdens het seizoen wedstrijden te verplaatsen omwille van onvoorziene omstandigheden. Dit wordt zo snel mogelijk aan de deelnemende ploegen gecommuniceerd.
Artikel 8. FUTSAL reglement
De Pajottegemse competitie maakt gebruik van het FUTSAL reglement van de KBVB/Voetbal Vlaanderen. Voor de start van de competitie wordt een overleg met alle deelnemende teams gepland en zal er een toelichting zijn over dit reglement en de werking van de competitie. Elke ploeg die zich inschrijft voor de zaalvoetbalcompetitie dient verplicht met 2 personen aanwezig te zijn (bij voorkeur de teamverantwoordelijke en de kapitein van de ploeg). Zij zijn verantwoordelijk voor het doorgeven van de correcte informatie aan hun teamspelers. Niet aanwezig zijn op deze toelichting wordt beboet.
Artikel 9. Administratie voor aanvang van de competitie
Vóór 31 augustus van elk jaar:
Indien een ploeg niet voldoet aan deze voorwaarden, wordt deze ploeg de deelname aan de competitie ontzegd.
Artikel 10. Transfers
Elke ploeg heeft de mogelijkheid om tijdens de transferperiode (= de dagen tussen de heen- en terugronde):
Na de transferperiode zijn er geen wijzigingen meer mogelijk. Nieuwe spelers mogen enkel deelnemen aan wedstrijden nadat de organisator de schriftelijke aanvraag heeft bevestigd.
Artikel 11. Geldende persoonsbewijzen
Elke speler voorkomend op de spelerslijst en genoteerd op het wedstrijdblad dient zijn identiteitskaart, rijbewijs of attest identiteit (Politie) voor te leggen aan de wedstrijdleiding ter controle.
In alle andere gevallen mag de speler niet deelnemen aan de competitiewedstrijd.
Indien een speler, zonder geldig persoonsbewijs, toch deelneemt aan een competitiewedstrijd, verliest zijn ploeg de wedstrijd met forfaitcijfers (5-0) en wordt een boete opgelegd.
Artikel 12. Organisatie van de wedstrijden
Bij het niet naleven van deze afspraken, zal per inbreuk een boete worden opgelegd.
Artikel 13. Forfaitregeling
Artikel 14. Sancties
Voor sporttechnische fouten die een gele of rode kaart veroorzaken tijdens het spel, zal een boete worden opgelegd.
Artikel 15. Stopzetten van wedstrijden en wangedrag spelers en/of supporters
Bij wedstrijden die worden stopgezet door de scheidsrechter wordt door deze, los van het wedstrijdblad, een verslag opgemaakt en overhandigd aan de organisator.
Bij wangedrag door spelers en/of supporters voor, tijdens en na de wedstrijden én bij wedstrijden die worden stopgezet door de scheidsrechter wordt de strafmaat en de boete bepaald door de organisator.
Om tot een objectieve beslissing en maatregelen te komen kan de organisator:
Elke strafmaat en boete wordt via mail aan de ploegverantwoordelijke meegedeeld.
Spelers en/of supporters kunnen de toegang tot de sporthal geweigerd worden tijdens de Pajottegemse Futsalcompetitie voor (on)bepaalde periode.
Handtastelijkheden door spelers en/of supporters aan het adres van scheidsrechters en/of officials zullen automatisch leiden tot een klacht bij de politie en de opmaak van een proces-verbaal.
Artikel 16. Verplaatsen van wedstrijden
Wedstrijden op de kalender kunnen enkel verplaatst worden naar de vaste reservedatum voor de heenronde of naar een vrijgekomen uur in de oorspronkelijke kalender. Idem voor de terugronde.
Verplaatsen kan enkel mits onderling schriftelijk akkoord (via mail) van beide ploegen én het akkoord van de organisator.
Artikel 17. Uitslagen en klassement
De uitslagen en het klassement worden na elke speeldag door de organisator aan de ploegverantwoordelijken doorgestuurd per mail. De wedstrijduitslagen en de stand zullen tevens uithangen in Sportcafé Koornmolen.
Artikel 18. Toekenning van de punten
Een gewonnen wedstrijd = 3 punten
Een gelijke stand = 1 punt
Een verloren wedstrijd = 0 punten
Artikel 19. Gelijke rangschikking tijdens de competitie
De rangschikking in geval van gelijkheid der punten na afloop van de competitie wordt als volgt bepaald:
Artikel 20. FairPlay klassement
Om de FairPlay in deze competitie extra in de verf te zetten wordt een apart klassement bijgehouden. Om een transparant en objectief systeem toe te passen worden punten toegekend op basis van gele en rode kaarten én forfaits. Het team met het laagste aantal punten is de winnaar.
Een gele kaart = 5 punten
Een rode kaart = 10 punten
Forfait = 10 punten
De rangschikking in geval van gelijkheid der punten na afloop van de competitie verloopt als volgt:
Artikel 21. Kapitein
Elke ploeg duidt een kapitein aan. De kapitein moet kenbaar zijn door het dragen van een armband, kleur afwijkend van de kleur van de trui. Hij is tevens het aanspreekpunt voor de wedstrijdleiding tijdens de wedstrijd.
Artikel 22. Coach
Er kan slechts één coach per team plaats nemen op de bank. Er dient vooraf via het wedstrijdblad aangegeven te worden wie de functie van coach waarneemt. Er wordt van een coach verwacht dat hij/zij op een rustige, positieve en aanmoedigende manier coacht. De coach blijft binnen de voorziene zone.
Beledigen van spelers of officials of buitenzinnig coachen wordt als 'onsportief' beschouwd en kan resulteren in een verwittiging door de scheidsrechter. Bij aanhoudend onaanvaardbaar gedrag kan de coach door de scheidsrechter naar de publieke zone verwezen worden en/of uit de zaal gezet worden.
De coaches dienen verplicht hun armband (rood) te dragen tijdens de wedstrijden. Als een coach tijdens een wedstrijd uitgesloten wordt, dan wordt dit beschouwd als een rode kaart met bijhorende sancties.
Artikel 23. Minimumleeftijd
De minimum leeftijd van de spelers bedraagt 15 jaar:
Artikel 24. Nummering
De truien (en/of broekjes) van de spelers moeten genummerd zijn.
Artikel 25. Wedstrijdbal
Elke wedstrijd wordt telkens met een officiële Futsal wedstrijdbal (n°4) gespeeld.
Deze bal zal de scheidsrechter voor de wedstrijd bij zich hebben.
Er worden door de organisator meerdere opwarmingsballen voorzien per ploeg.
Artikel 26. Aantal spelers/reserve spelers
Een wedstrijd wordt gespeeld door twee teams, die elk uit niet meer dan vijf spelers bestaan en van wie één de doelverdediger moet zijn. Een wedstrijd mag niet worden begonnen indien een team uit minder dan drie spelers bestaat. Als er minder dan drie spelers in een team overblijven (kwetsuren, uitsluitingen of andere) moet de wedstrijd gestaakt worden. Er mogen maximum tien wisselspelers plaatsnemen op de wisselbank.
Artikel 27. Uitrusting van de spelers
De kleur van de spelersuitrusting van de ene ploeg moet duidelijk verschillend zijn van deze van de tegenpartij. De thuisploeg moet ingeval van onduidelijkheid instaan voor een alternatieve uitrusting. Sportschoenen met afgevende gekleurde zolen zijn in de sporthal verboden. Scheenbeenbescherming is toegestaan maar is geen verplichting.
Artikel 28. Engagementsverklaring
Door in te schrijven voor deze competitie verklaart het team zich akkoord met alle bepalingen van dit reglement en de spelregels. Elke teamverantwoordelijke staat in voor het naleven van alle afspraken door zijn teamspelers én supporters. Hij/zij past deze zelf ook toe volgens het goede huisvader-principe en draagt fairplay hoog in het vaandel.
Artikel 29. Sportongevallen verzekering
De Pajottegemse zaalvoetbalcompetitie wordt gedekt door de sportongevallenverzekering van het Netwerk Lokaal Sportbeleid die door de gemeente Pajottegem jaarlijks wordt afgesloten. Deze verzekering dekt lichamelijke schade, burgerlijke en strafrechtelijke verdediging en burgerlijke aansprakelijkheid, inclusief de verplaatsing van en naar de sportactiviteit.
Artikel 30. Contact organisator
Gemeente Pajottegem - Sportdienst
E-mail sport@pajottegem.be
Tel 054 59 76 20
Artikel 2 - Dit reglement treedt in werking vanaf 1 december 2025.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement omtrent de organisatie van de zaalvoetbalcompetitie goed.