Terug
Gepubliceerd op 26/11/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 25/11/2025 - 20:00

Huishoudelijk reglement zaalvoetbalcompetitie

Aanwezig: Melissa Van Eesbeek, Voorzitter
Kris Poelaert, Burgemeester
Ludo Persoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Marleen Merckaert, Kurt Penninck, Christa Dermez, Patrick Decat, Patrick De Vos, Stefaan Viaene, Vanessa Van Hende, Rudy Thiebaut, Linda De Schutter, Filip Durant, Brent Roobaert, Jo Stalpaert, Daniël Fonteyne, Philippe De Cock, Sterre Buckinx, Remke Van Cauwelaert, Dimitri Rooselaers, Kelly Van Gossum, Kristel Moonens, Quinten Bonet, Laura Monseu, Raadslid
Kristof Andries, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Veerle Dero, Raadslid
Aanleiding en doel

Naar aanleiding van de fusie dient het retributiereglement zaalvoetbalcompetitie aangepast te worden voor Pajottegem. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het reglement op te splitsen in een huishoudelijk reglement en een retributiereglement.

Juridische bepalingen

Het decreet lokaal bestuur, artikel 40

 

Het gemeenteraadsbesluit (Gooik) van 25 april 2023 over de goedkeuring van het retributiereglement omtrent de organisatie van de zaalvoetbalcompetitie

Motivering

Voor een vlot verloop dient de werking van de Pajottegemse zaalvoetbalcompetitie vastgelegd te worden in een huishoudelijk reglement.

Besluit

Artikel 1 - De gemeenteraad keurt onderstaand huishoudelijk reglement omtrent de organisatie van de zaalvoetbalcompetitie goed: 

 

HUISHOUDELIJK REGLEMENT ZAALVOETBALCOMPETITIE 

 

I. ALGEMENE VOORWAARDEN


Artikel 1. Aanleiding en doel

Binnen haar reguliere sportaanbod organiseert de gemeente Pajottegem (hierna genoemd de ‘organisator’) een eigen zaalvoetbalcompetitie. In dit reglement worden de regels vastgelegd met betrekking tot de organisatie van deze competitie.

 

Artikel 2. Toepassingsgebied

Dit reglement is van toepassing op de deelnemende zaalvoetbalclubs, de scheidsrechters en de personen die administratieve ondersteuning bieden (o.a. bedienen wedstrijdklok, puntentelling, bijhouden deelnemerslijsten,…) tijdens de wedstrijden.

 

Artikel 3. Retributies

De retributies (vergoedingen, boetes, inschrijvingsgelden, waarborg,…) waarnaar verwezen wordt in dit reglement worden vastgelegd in het retributiereglement zaalvoetbalcompetitie.

 

 II. SCHEIDSRECHTERS - TAFELOFFICIAL

 

Artikel 4. Scheidsrechters

De organisator voorziet voor elke wedstrijd een scheidsrechter. Deze scheidsrechters ontvangen van de organisator een verplaatsingsvergoeding, die wordt bepaald volgens het ‘blokkensysteem’ van Voetbal Vlaanderen. Zie https://www.voetbalvlaanderen.be.

 

Artikel 5. Tafelofficial

De organisator voorziet voor elke speeldag een tafelofficial die instaat voor de puntentelling, bedienen wedstrijdklok,... Deze tafelofficials ontvangen van de organisator een vaste vergoeding per speeldag.

 

III. VERLOOP COMPETITIE

 

Artikel 6. Locatie

Alle wedstrijden worden gespeeld in het Gemeentelijk Sportcentrum Koornmolen, Processiestraat 15 in Gooik.

 

Artikel 7. Wedstrijdschema

Elk zaalvoetbalseizoen loopt van september tot en met april. Datum en uur van de wedstrijden worden voor aanvang van elk seizoen gecommuniceerd naar alle deelnemende ploegen. De organisator heeft het recht om tijdens het seizoen wedstrijden te verplaatsen omwille van onvoorziene omstandigheden. Dit wordt zo snel mogelijk aan de deelnemende ploegen gecommuniceerd.

 

Artikel 8. FUTSAL reglement

De Pajottegemse competitie maakt gebruik van het FUTSAL reglement van de KBVB/Voetbal Vlaanderen. Voor de start van de competitie wordt een overleg met alle deelnemende teams gepland en zal er een toelichting zijn over dit reglement en de werking van de competitie. Elke ploeg die zich inschrijft voor de zaalvoetbalcompetitie dient verplicht met 2 personen aanwezig te zijn (bij voorkeur de teamverantwoordelijke en de kapitein van de ploeg). Zij zijn verantwoordelijk voor het doorgeven van de correcte informatie aan hun teamspelers. Niet aanwezig zijn op deze toelichting wordt beboet.

 

Artikel 9. Administratie voor aanvang van de competitie

Vóór 31 augustus van elk jaar:

  • betalen alle ploegen die willen deelnemen aan de competitie het deelnamegeld.
    Het deelnamegeld omvat:
    • het inschrijvingsgeld (inclusief ISB-sportverzekering)
    • huur zaal
    • waarborg (betaling forfaits, boetes,…). Het resterende bedrag wordt na het seizoen teruggestort. Er wordt een continu transparant opvolgingssysteem bijgehouden voor de betalingen van de forfaits en de boetes.  Indien tijdens het seizoen blijkt dat de waarborg van een bepaald team is opgebruikt, dan dient het betreffende team de waarborg, vóór de start van de eerstkomende wedstrijd opnieuw aan te zuiveren. Zo niet, is het team niet speelgerechtigd.
  • moet elke ploeg een spelerslijst van maximum 20 vaste kernspelers bezorgen aan de organisatie via het formulier 'spelerslijst'. Een speler kan maar bij 1 ploeg aangesloten zijn.
  • dienen de kleuren van de uitrusting (2 sets met verschillende kleuren) genoteerd te worden in het document 'spelerslijst'.

 

Indien een ploeg niet voldoet aan deze voorwaarden, wordt deze ploeg de deelname aan de competitie ontzegd.

 

Artikel 10. Transfers

Elke ploeg heeft de mogelijkheid om tijdens de transferperiode (= de dagen tussen de heen- en terugronde):

  • in de oorspronkelijke spelerslijst maximaal 3 spelers te vervangen door 3 nieuwe spelers
  • zijn spelersaantal aan te vullen tot maximum 20 spelers

Na de transferperiode zijn er geen wijzigingen meer mogelijk. Nieuwe spelers mogen enkel deelnemen aan wedstrijden nadat de organisator de schriftelijke aanvraag heeft bevestigd.

 

Artikel 11. Geldende persoonsbewijzen

Elke speler voorkomend op de spelerslijst en genoteerd op het wedstrijdblad dient zijn identiteitskaart, rijbewijs of attest identiteit (Politie) voor te leggen aan de wedstrijdleiding ter controle.
In alle andere gevallen mag de speler niet deelnemen aan de competitiewedstrijd.
Indien een speler, zonder geldig persoonsbewijs, toch deelneemt aan een competitiewedstrijd, verliest zijn ploeg de wedstrijd met forfaitcijfers (5-0) en wordt een boete opgelegd.

 

Artikel 12. Organisatie van de wedstrijden

  • De thuisspelende ploeg:
    • van de eerste wedstrijd van een competitiedag: voorziet in het tijdig plaatsen van 2 tribunes, 2 Zweedse banken, 2 doelen, 1 tafel en 2 stoelen voor de wedstrijdleiding (15’ voor aanvang van de eerste wedstrijd)
    • moet in geval van onduidelijkheid in uitrusting instaan voor alternatieve kledij
    • zorgt ervoor dat het wedstrijdblad volledig en correct wordt ingevuld (de organisator voorziet de wedstrijdbladen)
    • overhandigt het wedstrijdblad aan de wedstrijdleiding 5 minuten voor het begin van de wedstrijd, samen met de identiteitskaarten, rijbewijzen of attesten identiteit (Politie) van beide ploegen
    • overhandigt de vergoeding aan de scheidsrechter
    • van de laatste wedstrijd van een competitiedag: voorziet in het opruimen van de tribunes, de Zweedse banken, de doelen, de tafel en de stoelen voor de wedstrijdleiding

 

  • Beide ploegen:
    • voorzien, bij ontstentenis van een tafelofficial, voor de wedstrijd een afgevaardigde die samen met een afgevaardigde van de tegenstander het wedstrijdblad mee zal opvolgen en/of invullen en/of de score/tijdsregistratie zal bijhouden. De scheidsrechter zal, na de wedstrijd, een controle doen van de ingevulde gegevens. Indien de afgevaardigde een speler betreft, dan kan deze pas invallen na de eerste helft of in geval van een blessure.
    • dienen het wedstrijdblad in te vullen met volgende gegevens: zaal, uur, datum, naam thuisploeg en naam bezoekende ploeg.
    • dienen de namen en shirtnummers van de spelers correct en volledig in te vullen op het wedstrijdblad.
    • mogen op het wedstrijdblad in geen geval spelers noteren die niet op de spelerslijst voorkomen.
    • dienen na de wedstrijd het wedstrijdblad door de kapitein of de ploegverantwoordelijke te laten tekenen.

 

Bij het niet naleven van deze afspraken, zal per inbreuk een boete worden opgelegd.

 

Artikel 13. Forfaitregeling 

  • Bij forfait van één van beide ploegen wordt een boete opgelegd aan de forfait gevende ploeg, afhankelijk van het tijdstip van het al dan niet doorgeven van de forfait.
  • De uitslag van de wedstrijd wordt 0-10 in het nadeel van de ploeg die forfait geeft.
  • Elke ploeg kan maximaal twee maal tijdens een seizoen forfait geven. De derde maal wordt de ploeg uitgesloten uit de competitie. Alle gespeelde wedstrijden worden dan herleid naar een verliesscore van 0-10. Er zal geen enkele vorm van compensatie toegestaan worden.
  • Indien een ploeg een wedstrijd niet kan spelen, moet de verantwoordelijke van de desbetreffende ploeg de tegenpartij en de organisator zo snel mogelijk via e-mail verwittigen voor de betreffende wedstrijd.
  • Indien de melding na donderdag 16 uur gebeurt, dient de ploegverantwoordelijke de tegenpartij en de organisator ook telefonisch te verwittigen.
  • Bij overmacht (bv. weersomstandigheden, defecten sporthal,...) beslist de organisator of de wedstrijden kunnen doorgaan.

 

Artikel 14. Sancties

Voor sporttechnische fouten die een gele of rode kaart veroorzaken tijdens het spel, zal een boete worden opgelegd.

  • 1x geel = boete
  • 2x geel = rood = uitsluiting voor het verdere verloop van de wedstrijd + uitsluiting voor de eerstvolgende wedstrijd van de oorspronkelijke kalender + boete
  • Rechtstreeks rood = uitsluiting voor het verdere verloop van de wedstrijd + uitsluiting voor de 2 eerstvolgende wedstrijden van de oorspronkelijke kalender + boete

 

Artikel 15. Stopzetten van wedstrijden en wangedrag spelers en/of supporters

Bij wedstrijden die worden stopgezet door de scheidsrechter wordt door deze, los van het wedstrijdblad, een verslag opgemaakt en overhandigd aan de organisator.

Bij wangedrag door spelers en/of supporters voor, tijdens en na de wedstrijden én bij wedstrijden die worden stopgezet door de scheidsrechter wordt de strafmaat en de boete bepaald door de organisator.

Om tot een objectieve beslissing en maatregelen te komen kan de organisator:

  • de betrokken partijen horen, al dan niet in aanwezigheid van een derde, onafhankelijke partij;
  • in overleg gaan met de scheidsrechter(s) en/of leden van de werkgroep.


Elke strafmaat en boete wordt via mail aan de ploegverantwoordelijke meegedeeld.
Spelers en/of supporters kunnen de toegang tot de sporthal geweigerd worden tijdens de Pajottegemse Futsalcompetitie voor (on)bepaalde periode.


Handtastelijkheden door spelers en/of supporters aan het adres van scheidsrechters en/of officials zullen automatisch leiden tot een klacht bij de politie en de opmaak van een proces-verbaal.

Artikel 16. Verplaatsen van wedstrijden

Wedstrijden op de kalender kunnen enkel verplaatst worden naar de vaste reservedatum voor de heenronde of naar een vrijgekomen uur in de oorspronkelijke kalender. Idem voor de terugronde.
Verplaatsen kan enkel mits onderling schriftelijk akkoord (via mail) van beide ploegen én het akkoord van de organisator.

 

Artikel 17. Uitslagen en klassement

De uitslagen en het klassement worden na elke speeldag door de organisator aan de ploegverantwoordelijken doorgestuurd per mail. De wedstrijduitslagen en de stand zullen tevens uithangen in Sportcafé Koornmolen.

 

Artikel 18. Toekenning van de punten

Een gewonnen wedstrijd = 3 punten 
Een gelijke stand = 1 punt
Een verloren wedstrijd = 0 punten

 

Artikel 19. Gelijke rangschikking tijdens de competitie

De rangschikking in geval van gelijkheid der punten na afloop van de competitie wordt als volgt bepaald: 

  • aantal gewonnen wedstrijden
  • doelpuntensaldo
  • aantal doelpunten
  • onderling duel
  • loting

Artikel 20. FairPlay klassement

Om de FairPlay in deze competitie extra in de verf te zetten wordt een apart klassement bijgehouden. Om een transparant en objectief systeem toe te passen worden punten toegekend op basis van gele en rode kaarten én forfaits. Het team met het laagste aantal punten is de winnaar.

Een gele kaart = 5 punten
Een rode kaart = 10 punten       
Forfait = 10 punten

De rangschikking in geval van gelijkheid der punten na afloop van de competitie verloopt als volgt: 

  • aantal forfaits
  • aantal rode kaarten
  • aantal gele kaarten
  • aantal rode kaarten in het onderling duel
  • aantal gele kaarten in het onderling duel
  • loting


Artikel 21. Kapitein

Elke ploeg duidt een kapitein aan. De kapitein moet kenbaar zijn door het dragen van een armband, kleur afwijkend van de kleur van de trui. Hij is tevens het aanspreekpunt voor de wedstrijdleiding tijdens de wedstrijd.

 

Artikel 22. Coach

Er kan slechts één coach per team plaats nemen op de bank. Er dient vooraf via het wedstrijdblad aangegeven te worden wie de functie van coach waarneemt. Er wordt van een coach verwacht dat hij/zij op een rustige, positieve en aanmoedigende manier coacht. De coach blijft binnen de voorziene zone.

Beledigen van spelers of officials of buitenzinnig coachen wordt als 'onsportief' beschouwd en kan resulteren in een verwittiging door de scheidsrechter. Bij aanhoudend onaanvaardbaar gedrag kan de coach door de scheidsrechter naar de publieke zone verwezen worden en/of uit de zaal gezet worden.

De coaches dienen verplicht hun armband (rood) te dragen tijdens de wedstrijden. Als een coach tijdens een wedstrijd uitgesloten wordt, dan wordt dit beschouwd als een rode kaart met bijhorende sancties.

 

Artikel 23. Minimumleeftijd

De minimum leeftijd van de spelers bedraagt 15 jaar:

  • voor de heenronde - op datum van 1 september van het startend seizoen
  • voor de terugronde - op datum van 1 januari van het lopende seizoen

 

Artikel 24. Nummering

De truien (en/of broekjes) van de spelers moeten genummerd zijn.

 

Artikel 25. Wedstrijdbal

Elke wedstrijd wordt telkens met een officiële Futsal wedstrijdbal (n°4) gespeeld.
Deze bal zal de scheidsrechter voor de wedstrijd bij zich hebben.

Er worden door de organisator meerdere opwarmingsballen voorzien per ploeg.

 

Artikel 26. Aantal spelers/reserve spelers

Een wedstrijd wordt gespeeld door twee teams, die elk uit niet meer dan vijf spelers bestaan en van wie één de doelverdediger moet zijn. Een wedstrijd mag niet worden begonnen indien een team uit minder dan drie spelers bestaat. Als er minder dan drie spelers in een team overblijven (kwetsuren, uitsluitingen of andere) moet de wedstrijd gestaakt worden. Er mogen maximum tien wisselspelers plaatsnemen op de wisselbank.

 

Artikel 27. Uitrusting van de spelers

De kleur van de spelersuitrusting van de ene ploeg moet duidelijk verschillend zijn van deze van de tegenpartij. De thuisploeg moet ingeval van onduidelijkheid instaan voor een alternatieve uitrusting. Sportschoenen met afgevende gekleurde zolen zijn in de sporthal verboden. Scheenbeenbescherming is toegestaan maar is geen verplichting.

 

Artikel 28. Engagementsverklaring

Door in te schrijven voor deze competitie verklaart het team zich akkoord met alle bepalingen van dit reglement en de spelregels. Elke teamverantwoordelijke staat in voor het naleven van alle afspraken door zijn teamspelers én supporters. Hij/zij past deze zelf ook toe volgens het goede huisvader-principe en draagt fairplay hoog in het vaandel.

 

Artikel 29. Sportongevallen verzekering

De Pajottegemse zaalvoetbalcompetitie wordt gedekt door de sportongevallenverzekering van het Netwerk Lokaal Sportbeleid die door de gemeente Pajottegem jaarlijks wordt afgesloten. Deze verzekering dekt lichamelijke schade, burgerlijke en strafrechtelijke verdediging en burgerlijke aansprakelijkheid, inclusief de verplaatsing van en naar de sportactiviteit.

 

Artikel 30. Contact organisator

Gemeente Pajottegem - Sportdienst

E-mail sport@pajottegem.be
Tel 054 59 76 20

 

Artikel 2 -  Dit reglement treedt in werking vanaf 1 december 2025.

Publieke stemming
Aanwezig: Melissa Van Eesbeek, Kris Poelaert, Ludo Persoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Marleen Merckaert, Kurt Penninck, Christa Dermez, Patrick Decat, Patrick De Vos, Stefaan Viaene, Vanessa Van Hende, Rudy Thiebaut, Linda De Schutter, Filip Durant, Brent Roobaert, Jo Stalpaert, Daniël Fonteyne, Philippe De Cock, Sterre Buckinx, Remke Van Cauwelaert, Dimitri Rooselaers, Kelly Van Gossum, Kristel Moonens, Quinten Bonet, Laura Monseu, Kristof Andries
Voorstanders: Melissa Van Eesbeek, Kris Poelaert, Ludo Persoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Marleen Merckaert, Kurt Penninck, Christa Dermez, Patrick Decat, Patrick De Vos, Stefaan Viaene, Vanessa Van Hende, Rudy Thiebaut, Linda De Schutter, Filip Durant, Brent Roobaert, Jo Stalpaert, Daniël Fonteyne, Philippe De Cock, Sterre Buckinx, Remke Van Cauwelaert, Dimitri Rooselaers, Kelly Van Gossum, Kristel Moonens, Quinten Bonet, Laura Monseu
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Samenvatting

De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement omtrent de organisatie van de zaalvoetbalcompetitie goed.