Het huishoudelijk reglement speelpleinwerking werd eerder door de gemeenteraad goedgekeurd.
Na de evaluatie van de paasvakantie stelt de dienst Opgroeien voor om enkele aanpassingen door te voeren aan het huishoudelijk reglement.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2025 over de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking
Volgende aanpassingen worden op basis van de ervaringen tijdens de eerste speelpleinperiode voorgesteld:
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement voor de speelpleinwerking als volgt goed:
ARTIKEL 1. DOELSTELLING
Dit huishoudelijk reglement heeft tot doel de speelpleinwerking in optimale omstandigheden te laten verlopen. Door in te schrijven voor de speelpleinwerking verklaren de ouders zich akkoord met het huishoudelijk reglement. Iedere deelnemer dient zich strikt te houden aan de bepalingen van het reglement. Een exemplaar van het reglement ligt ter inzage de dienst Opgroeien Pajottegem en is beschikbaar op de gemeentelijke website.
ARTIKEL 2. ORGANISATIE
De speelpleinwerking wordt georganiseerd door het lokaal bestuur Pajottegem. De verantwoordelijke voor de speelpleinwerking is bereikbaar via de dienst Opgroeien (054 59 75 70 - speelplein@pajottegem.be).
Animatoren kunnen aangesteld worden vanaf het jaar waarin ze 16 jaar worden en staan onder leiding van een hoofdanimator in voor de opvang en de animatie van de kinderen.
ARTIKEL 3. LOCATIE
De speelpleinwerking Pajottegem vindt voornamelijk plaats op volgende locaties:
Omwille van bijzondere omstandigheden kan de locatie steeds tijdelijk gewijzigd worden.
ARTIKEL 4. OPVANGPERIODES
De speelpleinwerking vindt plaats op weekdagen tijdens de paas-, zomer- en kerstvakantie, met uitzondering van feestdagen, 11 juli en 26 december. Er is opvang voorzien van 7 uur tot 18 uur. De speelpleinactiviteiten vinden plaats tussen 9 uur en 16 uur. Aan de ouders wordt gevraagd de uren strikt te respecteren. Laattijdig afhalen wordt gesanctioneerd met een boete. Het bedrag van de boete wordt vastgelegd in artikel 13 van dit huishoudelijk reglement.
ARTIKEL 5. BEGELEIDING
Op elke locatie worden gedurende de hele speelpleinperiode meerdere animatoren en één hoofdanimator aangesteld.
De dienst Opgroeien staat in voor de coördinatie en draagt de eindverantwoordelijkheid voor de speelpleinwerking.
De hoofdanimator ondersteunt en helpt de dienst Opgroeien bij het uitoefenen van de taken en is het aanspreekpunt voor de ouders. Iedere leeftijdsgroep wordt begeleid door twee of meer animatoren, het verwacht aantal kinderen.
ARTIKEL 6. DEELNEMERS
De speelpleinwerking wordt georganiseerd voor kinderen vanaf 2,5 jaar (voorwaarde: het kind moet vóór de start van de speelpleinperiode gestart zijn op school) tot en met het jaar dat ze 14 jaar worden. Ze worden in leeftijdsgroepen ingedeeld. Deze leeftijdsgrenzen worden strikt toegepast. Bij twijfel is de verantwoordelijke voor de speelpleinwerking gerechtigd om informatie in te winnen over de leeftijd van het kind.
Alleen na een gezamenlijke beslissing van de hoofdanimator en de dienst Opgroeien kan, in het belang van het kind en de werking van het speelplein, worden afgeweken van de vastgelegde leeftijdsgrenzen.
ARTIKEL 7. INTEGRATIESPEELPLEIN
Ook kinderen/animatoren met een beperking zijn welkom op het speelplein. Kinderen met een beperking kunnen op voorhand een bezoek aanvragen zodat er reeds een kennismaking heeft plaatsgevonden voor aanvang van de speelpleinperiode (afspraak maken via speelplein@pajottegem.be).
Voor kinderen met een beperking die inschrijven in het kader van integratie binnen de speelpleinwerking, wordt er gekeken naar de mentale leeftijd en rekening gehouden met verschillende factoren (zoals zindelijkheid, hygiëne, medische verzorging en toegankelijkheid). Op basis hiervan wordt in overleg met de ouders beoordeeld of inschrijving mogelijk is. De verantwoordelijke voor de speelpleinwerking neemt hierin de eindbeslissing.
We kiezen er bewust voor om een kind te integreren in onze werking. We organiseren geen aparte werking waarbij het kind telkens uit de groep wordt gehaald of afzonderlijk wordt benaderd. Indien blijkt dat deze aanpak een negatieve impact heeft op de werking, hetkind of de animator, dan zullen wij dit bespreken en samen zoeken naar een gepaste oplossing.
ARTIKEL 8. PROGRAMMA
De animatoren stellen een gedetailleerd programma op, dat op een zichtbare plaats wordt opgehangen zodat ouders en kinderen het kunnen consulteren. De kinderen maken gebruik van het aanwezige spelmateriaal en/of nemen deel aan de activiteiten die dagelijks door de animatoren worden aangeboden. Het is niet toegestaan om eigen speelgoed mee te brengen naar de speelpleinwerking. Kinderen mogen het speelplein nooit zonder begeleiding van een animator verlaten. Een kind mag na afloop van het speelplein alleen naar huis vertrekken mits schriftelijke toestemming van de ouders.
ARTIKEL 9. INSCHRIJVEN EN ANNULEREN
Om te kunnen deelnemen aan de speelpleinwerking vragen wij om vooraf in te schrijven via de website. Zo ben je zeker van een plaats. Op basis van het aantal vooraf ingeschreven kinderen en het voorziene aantal animatoren, bepalen wij per locatie een maximaal aantal kinderen. Wanneer een kind niet vooraf is ingeschreven en het maximaal aantal kinderen is bereikt, kunnen wij de toegang helaas niet toestaan.
Annuleren kan door te mailen naar speelplein@pajottegem.be. We vragen om dit zo snel mogelijk te doen, zodat we de vrijgekomen plaats kunnen aanbieden aan een ander kind.
Indien er voor bepaalde vakantieperiodes of locaties onvoldoende inschrijvingen zijn, behouden wij ons het recht voor om de speelpleinwerking te herverdelen over andere locaties. Ouders van ingeschreven kinderen krijgen hiervan tijdig bericht.
ARTIKEL 10. ZIEKTE EN ONGEVALLEN
Als een kind in de loop van de dag ziek wordt, zal de hoofdanimator of coördinator contact met de ouders opnemen. Er wordt samen gezocht naar een passende oplossing. Indien de ouders niet bereikbaar zijn of in het geval van hoogdringendheid, wordt een arts uit de buurt gecontacteerd. Indien er medische kosten worden gemaakt om het kind de nodige zorgen te geven, zijn deze ten laste van de ouders. De (hoofd)animator of coördinator dient zelf geen medicatie toe.
ARTIKEL 11. MEDICATIE
Medicatie wordt enkel in uitzonderlijke gevallen en op uitdrukkelijk verzoek van de ouders toegediend.
Voor alle medicatie die tijdens de opvang wordt toegediend, is een schriftelijk doktersvoorschrift verplicht. Dit voorschrift moet de naam van het kind, de naam van het medicijn, de datum van het voorschrift, de duur van de behandeling, evenals de dosering, toedieningswijze en het tijdstip van toediening vermelden.
De medicatie moet in de originele verpakking met bijsluiter persoonlijk aan de opvangverantwoordelijke worden overhandigd door de ouders.
Zonder geldig doktersvoorschrift wordt de medicatie geweigerd.
ARTIKEL 12. REGISTRATIE
Elke dag registreren de animatoren de aanwezige kinderen. Het uur van aankomst en vertrek wordt genoteerd. Bij aankomst van het kind noteert de animator ook wie het kind op het einde van de dag zal afhalen.
ARTIKEL 13. RETRIBUTIE
De volgende tarieven worden gehanteerd op het speelplein:
In deze opvangprijs zijn de verzekering, begeleiding en een vieruurtje (drank en koek) inbegrepen.
De betaling gebeurt online bij de inschrijving.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand maart 2025. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 135,91 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 juli aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand maart die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) /aanvangsindexcijfer.
ARTIKEL 14. MAALTIJDEN
De kinderen brengen een eigen lunchpakket en tussendoortjes mee, tenzij anders gevraagd door de animatoren.
Een vieruurtje (drank en koek) wordt door ons voorzien.
ARTIKEL 15. VERZEKERING
De kinderen en animatoren zijn verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid tijdens de speelpleinwerking. De verplaatsing van en naar het speelplein is niet verzekerd.
ARTIKEL 16. DOCUMENTEN EN ATTESTEN
Fiscale attesten en aanwezigheidsattesten zijn te bekomen via de website van het speelplein. Bij vragen of problemen kan er contact genomen worden via speelplein@pajottegem.be .
ARTIKEL 17. WAARDEVOLLE VOORWERPEN
Waardevolle voorwerpen (gsm, tablets, speelgoed,…) en geld blijven thuis. Het lokaal bestuur en de animatoren zijn niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal.
ARTIKEL 18. KLEDIJ
Het lokaal bestuur en de animatoren zijn niet aansprakelijk voor vuile, beschadigde of verloren kleding.
Kledij moet zo veel mogelijk van naam voorzien worden.
ARTIKEL 19. FOTO’S EN FILMPJES
Er kunnen foto’s en filmpjes van de deelnemers genomen worden tijdens de speelpleinwerking. Deze kunnen gepubliceerd worden via de gemeentelijke infokanalen (website, infoblad, facebook,…). Ouders geven online in het account van het kind al dan niet toestemming voor het maken en publiceren van gericht beeldmateriaal.
Indien er bezwaar is tegen een gepubliceerde foto/film, kan dit gemeld worden bij de dienst Opgroeien.
ARTIKEL 20. VOERTAAL
Tijdens de speelpleinwerking is de voertaal Nederlands. Indien een kind de taal niet machtig is en dit invloed heeft op het kind of de werking, zal dit met de ouders besproken worden om een gepaste oplossing te vinden.
ARTIKEL 21. RESPECT – UITSLUITINGEN
De kinderen en hun ouders dienen respect te tonen voor de animatoren, andere kinderen, de lokalen, het spelmateriaal en de omgeving waar de activiteiten plaatsvinden. De kinderen dienen tijdens de speelpleinwerking de richtlijnen van de animatoren te volgen. Kinderen die deze basisregel niet naleven zullen in eerste instantie door de animatoren ter verantwoording worden geroepen. Bij grove of herhaaldelijke overtredingen kan een sanctie volgen. In het uiterste geval kan de verantwoordelijke voor de speelpleinwerking besluiten om een kind tijdelijk de toegang tot de speelpleinwerking te ontzeggen. Dit gebeurt altijd met een duidelijke verantwoording en in overleg met de ouders.
Kinderen die opzettelijk schade aanrichten, kunnen hiervoor verantwoordelijk gesteld worden. De herstellingskosten zijn ten laste gelegd van de ouders.
SLOTBEPALING
Het college van burgemeester en schepenen van Pajottegem is belast met de uitvoering van dit reglement. Alle beslissingen in uitvoering van onderhavig reglement waarvoor geen specifieke maatregelen voorzien zijn, behoren tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2 - Dit huishoudelijk reglement en retributiereglement treedt in werking vanaf 1 juni 2025 en vervangt vanaf die datum het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2025 houdende hishoudelijk reglement en retributie speelpleinwerking Pajottegem, dat wordt opgeheven.
Artikel 3 - Dit reglement zal bekend gemaakt worden op de gemeentelijke website
De gemeenteraad keurt de aanpassingen in het huishoudelijk reglement voor de speelpleinwerking goed.