De voorzitter opent de zitting op 26/08/2025 om 20:23.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 juni 2025 goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 juni 2025 goed.
De gemeente Pajottegem ontving op 8 juli 2025 per e-mail een uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland op 10 december 2025 in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik om 18.00 uur.
De officiële uitnodiging met agenda en documenten wordt later bezorgd.
Decreet Lokaal bestuur art 40
Decreet Lokaal Bestuur artikel 426-430, 432
De gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2025 over de aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Haviland, en de vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur voor de legislatuur 2025-2030
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland bevat onder meer een voorstel tot goedkeuring statutenwijziging:
Er dringen zich een aantal wijzigingen aan de statuten van Haviland op, namelijk:
Bijkomstig werd volgend punt verwerkt in de statuten van Haviland:
De gemeenteraad behandelt de statutenwijzigingen van Haviland en mandateert Patrick Decat als effectieve vertegenwoordiger en Sterre Buckinx als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de statutenwijzigingen goed te keuren op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland op 10 december 2025.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt het voorstel van statutenwijzigingen van Haviland goed.
Artikel 2 - De gemeenteraad mandateert Patrick Decat als effectieve vertegenwoordiger en Sterre Buckinx als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de statutenwijzigingen goed te keuren op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland op 10 december 2025.
De gemeenteraad keurt de statutenwijzigingen van Haviland goed en mandateert Patrick Decat als effectieve vertegenwoordiger en Sterre Buckincx als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de statutenwijzigingen goed te keuren op de Algemene Vergadering van Haviland van 10 december 2025.
Op 10 juni 2025 ontving de gemeente Pajottegem de notulen uit het proces-verbaal van de Buitengewone Algemene Vergadering van 19 november 2024 van het samenwerkingsverband Toerisme Pajottenland en Zennevallei.
Op deze Buitengewone Algemene Vergadering werd het samenwerkingsverband ontbonden en vereffend.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van deze notulen ter vereffening van het samenwerkingsverband.
Op deze Buitengewone Algemene Vergadering werd het samenwerkingsverband ontbonden en vereffend. Er werd geen vereffenaar aangesteld omdat er geen netto-actief meer aanwezig is dat bestemd moet worden. Omwille van diezelfde reden werd met éénparigheid van stemmen beslist de vereffening definitief te sluiten.
De resterende gelden op de bankrekening van de VZW werden evenredig verdeeld tussen verschillende verenigingen die hetzelfde doel als de VZW nastreven, conform de statuten.
Eveneens werd tijdens deze bijzondere Algemene Vergadering unaniem het ontslag van alle bestuurders aanvaard.
Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering betreffende de vereffening van het samenwerkingsverband Toerisme Pajottenland en Zennevallei vzw van 19 november 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering betreffende de vereffening van het samenwerkingsverband Toerisme Pajottenland en Zennevallei vzw van 19 november 2024.
Als bijlage vindt u de documenten over de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter Leerbeek die ons door het centraal kerkbestuur Pajottegem Gooik werden aangereikt op 2 juli 2025.
De gemeenteraad dient een advies uit te brengen bij de jaarrekeningen.
De provinciegouverneur is bevoegd voor de goedkeuring van de jaarrekeningen.
Het decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55 §2
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
De beslissing van 22 mei 2025 van de kerkraad Sint-Pieter houdende goedkeuring van de rekening over het jaar 2024
Het Centraal Kerkbestuur Pajottegem Gooik heeft de jaarrekening 2024 van de de kerkfabriek Sint-Pieter Leerbeek tijdig bij de gemeenteoverheid Pajottegem ingediend.
Deze jaarrekeningen zijn aan het advies van de gemeenteraad onderworpen.
Enig artikel - De gemeenteraad geeft een gunstig advies aan de door het Centraal Kerkbestuur Pajottegem Gooik ingediende jaarrekeningen van de kerkfabriek Sint-Pieter te Leerbeek voor het dienstjaar 2024.
De gemeenteraad adviseert de jaarrekening van de de kerkfabriek Sint-Pieter Leerbeek voor het dienstjaar 2024 gunstig.
Na het advies van de gemeenteraad worden de jaarrekeningen van de kerkfabrieken ter goedkeuring voorgelegd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het decreet Lokaal bestuur artikel 40
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2025 over de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouwe Kokejane: jaarrekening 2024 - advies
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2025 over de kerkfabriek Sint-Niklaas Herfelingen: jaarrekening 2024 - advies
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2025 over de kerkfabriek Sint-Petrus en Paulus Herne: jaarrekening 2024 - advies
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2025 over de kerkfabriek Sint-Pieter Sint-Pieters-Kapelle: jaarrekening 2024 - advies
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van 17 juni 2025 van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, Jan Spooren, waarbij de jaarrekeningen 2024 van vier kerkfabrieken te Pajottegem Herne werden goedgekeurd:
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van 17 juni 2025 van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, Jan Spooren, waarbij de jaarrekeningen 2024 van vier kerkfabrieken te Pajottegem Herne werden goedgekeurd:
Na het advies van de gemeenteraad worden de jaarrekeningen van de kerkfabrieken ter goedkeuring voorgelegd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het decreet Lokaal bestuur artikel 40
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2025 over de kerkfabriek Sint-Pieter Galmaarden: jaarrekening 2024 - advies
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2025 over de kerkfabriek Sint-Martinus Tollembeek: jaarrekening 2024 - advies
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2025 over de kerkfabriek Sint-Paulus Vollezele: jaarrekening 2024 - advies
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van 17 juni 2025 van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, Jan Spooren waarbij de jaarrekeningen 2024 van drie kerkfabrieken te Pajottegem Galmaarden werden goedgekeurd:
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van 17 juni 2025 van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, Jan Spooren waarbij de jaarrekeningen 2024 van drie kerkfabrieken te Pajottegem Galmaarden werden goedgekeurd:
Het Centraal Kerkbestuur Pajottegem Gooik diende op 30 juli 2025 het bundel coördinatie budgetwijzigingen 2025, zoals vastgesteld door het Centraal Kerkbestuur Pajottegem Gooik op 2 augustus 2025, in.
In dit rapport zijn de budgetwijzigingen 2025 van Sint-Niklaas Gooik opgenomen.
Dit gecoördineerd rapport wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraadsleden voorgelegd.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en latere wijzigingen, inzonderheid art. 45-50
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het Centraal Kerkbestuur Pajottegem Gooik diende op 30 juli 2025 het bundel coördinatie budgetwijzigingen 2025, zoals vastgesteld door het Centraal Kerkbestuur Pajottegem Gooik op 2 augustus 2025, in.
In dit rapport zijn de budgetwijzigingen 2025 van Sint-Niklaas Gooik opgenomen.
Enig artikel - De gemeenteraad geeft een gunstig advies aan de bundel coördinatie budgetwijzigingen 2025 van het Centraal Kerkbestuur Pajottegem Gooik. Het gaat om een budgetwijziging voor de kerkfabriek Sint-Niklaas Gooik.
De gemeenteraad geeft een gunstig advies aan de bundel coördinatie budgetwijzigingen 2025 van het Centraal Kerkbestuur Pajottegem Gooik. Het gaat om een budgetwijziging voor de kerkfabriek Sint-Niklaas Gooik.
In het kader van haar dienstverlenende opdracht naar de gemeenten toe stelt de provincie ambtenaren ter beschikking voor de gemeentelijke administratieve geldboetes.
Het is wenselijk een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.
Er worden bijkomende provinciale ambtenaren aangesteld.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Artikel 6, §§2 en 3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Artikelen 1, §2 en 2, §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 4 juni 2025 omtrent de aanstelling van Sabine Brijs als sanctionerend ambtenaar
Positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 5 juni 2025 omtrent de aanstelling van Sabine Brijs als sanctionerend ambtenaar
Provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 17 juni 2025 waarbij Sabine Brijs als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld
Positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 4 juni 2025 omtrent de aanstelling van Aurélie Van Meensel als sanctionerend ambtenaar
Positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 5 juni 2025 omtrent de aanstelling van Aurélie Van Meensel als sanctionerend ambtenaar
Provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 17 juni 2025 waarbij Aurélie Van Meensel als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld
In het kader van haar dienstverlenende opdracht naar de gemeenten toe stelt de provincie ambtenaren ter beschikking voor de gemeentelijke administratieve geldboetes.
Ambtenaren Greet van Eygen, Eline Parys, Naomi Cornelissen, Christel Deroost en Veerle Dedobbeleer werden reeds als provinciaal sanctionerende ambtenaren aangesteld.
Ambtenaren Sabine Brijs en Aurélie van Meensel worden als bijkomende provinciale ambtenaren aangesteld.
De procedure van gemeentelijke administratieve geldboetes vereist enige juridische kennis en een afwikkeling op provinciaal niveau waarborgt een eenvormige en neutrale beoordeling.
Het is wenselijk een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.
Enig artikel - De gemeenteraad wijst mevrouw Sabine Brijs en mevrouw Aurélie van Meensel bijkomend aan als ambtenaren belast met het opleggen van administratieve geldboetes.
De gemeenteraad wijst twee bijkomende provinciale ambtenaren aan voor het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes.
Het Vlaams Regeerakkoord pleit voor een passende omkadering van vrijwilligers in crisissituaties.
In de mededeling van 4 april 2025 betreffende het Vlaams Defensieplan pleit de Vlaamse Regering voor een versterking van de burgerlijke weerbaarheid, samen met de lokale besturen (Punt 9). Er wordt een Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma aangekondigd waarvan de lokale overheden de coördinatie opnemen. In die context kunnen lokale besturen lokale vrijwilligerskorpsen oprichten die onmiddellijk ingeschakeld kunnen worden in het kader van noodhulpverlening en waar vrijwilligers bijdragen aan het uitvoeren van logistieke, operationele en medische taken in het geval van bijzondere nood.
De conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’ moedigt gemeenten aan om gemeentelijke vrijwilligerskorpsen op te richten om de weerbaarheid en paraatheid bij noodsituaties te versterken. Concreet werkt de Vlaamse Regering in deze conceptnota het vrijwilligerskorpsenmodel uit met de intentie het uitbouwen van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen te faciliteren, en structureel te voorzien in ondersteuning voor dit engagement door via lokale besturen in te zetten op vorming, coördinatie, samenhorigheid en burgerzin. Het model ontlast lokale besturen maximaal in noodsituaties. De doelstelling van de vrijwilligerskorpsen is om de waardevolle vaardigheden, het engagement en de motivatie van Vlamingen op een gecoördineerde manier inzetbaar te maken. Gelet op hun decretale rol als ‘helper van de Vlaamse overheid’ en hun bestaande expertise hierin, wordt de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligerskorpsen opgenomen door Rode Kruis-Vlaanderen. Binnen het model van de vrijwilligerskorpsen ligt de beslissing over de oprichting van een vrijwilligerskorps bij de gemeente.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 kent een projectsubsidie toe aan Rode Kruis-Vlaanderen van 1 september 2025 tot 31 augustus 2029 voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. Deze ondersteuning vertaalt zich naar het aanbieden van opleidingen voor vrijwilligers en het voorzien van een digitale crisistool voor rekrutering, verzekering, inzet en coördinatie van het gemeentelijk vrijwilligerskorps.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40
De mededeling van de Vlaamse Regering van 23 mei 2025: Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen
De gemeenteraad neemt akte van de ondersteuning die door de Vlaamse Regering via Rode Kruis-Vlaanderen ter beschikking wordt gesteld van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. De Vlaamse financiering dekt de kosten voor de applicatie waarin vrijwilligers zich moeten registreren en noodvragen gesteld kunnen worden en voor de aangeduide coördinator van het Rode Kruis-Vlaanderen. Daarnaast dekt de Vlaamse financiering de kosten voor de EHBO-opleidingen en jaarlijkse bijscholingen en simulaties van/voor de vrijwilligers en dit t.e.m. de 80e vrijwilliger. Vanaf de 81e vrijwilliger worden deze kosten door het lokaal bestuur gedragen. Alle geregistreerde vrijwilligers zijn bij inzet tijdens noodsituaties via de applicatie gedekt door de verzekering van Rode Kruis- Vlaanderen, zowel de verzekering ‘lichamelijke ongevallen’ als de verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’.
De gemeenteraad erkent het belang van lokale betrokkenheid, solidariteit en burgerzin bij de uitbouw van een veerkrachtige gemeenschap. De oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps is een waardevol instrument om de gemeentelijke noodplanning te versterken. Het vrijwilligerskorps kan immers hulp en ondersteuning bieden in geval van lokale crisis- en noodsituaties. De samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen, beschreven in het vrijwilligerskorpsenmodel, garandeert zowel juridische bescherming voor vrijwilligers, alsook efficiëntie en coördinatie van het korps via de digitale crisistool van het Rode Kruis.
De gemeenteraad wil dus actief inzetten op de versterking van de lokale veerkracht bij lokale crisissituaties, het bevorderen van de solidariteit tussen inwoners en van de weerbaarheid van individuen. We willen vrijwilligerswerk ten dienste van de lokale gemeenschap faciliteren en we willen nieuwe vrijwilligers mobiliseren.
Daarom wenst de gemeenteraad deel te nemen aan een georganiseerd kader voor vrijwilligers bij noodsituaties op basis van het vrijwilligerskorpsenmodel zoals uiteengezet in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Artikel 1 - De gemeenteraad beslist om een gemeentelijk vrijwilligerskorps op te richten.
Artikel 2 - De gemeenteraad beslist tot aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’. Binnen dit model krijgt het gemeentelijk vrijwilligerskorps ondersteuning van Rode Kruis-Vlaanderen inzake:
Artikel 3 - Het vrijwilligerskorps zal minstens 10 leden en maximaal 80 leden omvatten.
Artikel 4 - De gemeenteraad verleent de machtiging om een hulpvraag in de digitale crisistool te lanceren aan de noodplanningscoördinator.
Artikel 5 - De gemeenteraad engageert zich om via de communicatiekanalen van de gemeente de werving van vrijwilligers te ondersteunen.
De gemeenteraad beslist om een gemeentelijk vrijwilligerskorps op te richten.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad van 25/03/2025 werd het eenjarig meerjarenplan 2025 goedgekeurd.
Na iets meer dan een half jaar sinds de start van de fusiegemeente Pajottegem, dringt een aanpassing van een aantal budgettaire kredieten (wegens verschillende redenen) zich op.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 249 §3.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 8 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het managementteam verleende positief advies in de zitting van 5 augustus 2025.
Artikel 1 - De gemeenteraad stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 1 van 2025 vast. Deze meerjarenplanaanpassing bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.
Artikel 2 - De gemeenteraad keurt het deel, dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld in zijn vergadering van 26 augustus 2025, van de meerjarenplanaanpassing nr. 1 van 2025 goed waardoor de meerjarenplanaanpassing nr. 1 van 2025 definitief wordt vastgesteld.
Artikel 3 - De gegevens over dit beleidsrapport worden door de gemeente in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd.
De gemeenteraad stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 1 2025 vast en keurt het deel van de raad voor maatschappelijk welzijn goed, waardoor de meerjarenplanaanpassing nr. 1 van 2025 definitief wordt vastgesteld.
Sinds de inwerkingtreding van het decreet over het lokaal bestuur, dient er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd aan de raad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 263.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC), in het bijzonder artikel 29.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC), in het bijzonder artikel 5.
Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2025. Dit rapport maakt integraal deel uit van huidig besluit.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2025.
De financieel directeur rapporteert aan de raad over een aantal aangelegenheden die opgesomd staan in het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald o.a. de thesaurietoestand, de evolutie van de budgetten, het debiteurenbeheer en de visums van de financieel directeur.
Er is geopteerd om dit in eerste instantie halfjaarlijks te doen. De rapportering die nu voorligt heeft dus betrekking op het eerste semester van 2025.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 177
Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van de bijgevoegde rapportering van de financieel directeur. Het rapport en de 2 bijhorende bijlagen maken integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad neemt kennis van de bijgevoegde rapportering van de financieel directeur.
Grondontleding via bodemanalyses op land- & tuinbouwgronden resulteren in tal van voordelen, zoals:
Een financiële ondersteuning aan de land- & tuinbouwers stimuleert het nemen van bodemanalyses.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40
Gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2011 van Herne over het subsidiereglement voor grondontleding en groenbemesters
Gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2011 van Herne over de aanpassing van het reglement: toekenning voor percelen buiten Herne
Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2012 van Herne over de aanpassing van het reglement: aanpassingen bedragen premies
Gemeenteraadsbesluit van 23 februari 1999 van Gooik inzake de toekenning van een premie voor grondontleding aan land- en tuinbouwers
Gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2001 van Gooik inzake het vaststellen van de premie grondontleding aan land- & tuinbouwers in het kader van de overgang naar euro
Het budget wordt voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.
advies milieudienst:
De bepalingen in dit reglement zijn enkel van toepassing voor landbouwgronden gelegen in Pajottegem en in gebruik door land- en tuinbouwers met bedrijfszetel gevestigd in de gemeente.
De aanvraag gebeurt via het aanvraagformulier “grondontleding” van de gemeente en dient vergezeld te zijn van een kopie van de factu(u)r(en) van erkend bodemanalysestation.
De aanvraag dient volledig te zijn om recht te hebben op een subsidie. Enkel volledig en tijdig ingediende aanvragen komen in aanmerking voor subsidie.
Wanneer ingevolge van een controle met betrekking op de juistheid van de inlichtingen op het aanvraagformulier, of misbruiken worden vastgesteld, kan de betrokkene de tegemoetkoming voor een periode van minimum 5 jaar ontzegd worden.
De premie bedraagt € 20 euro/grondstaal met een maximum van 10 grondstalen/bedrijfszetel/jaar.
De subsidie kan niet meer dan de facturatieprijs van de grondanalyses bedragen.
De aanvraag dient ten laatste op 30 juni van het jaar van de premieaanvraag ingediend te worden bij het gemeentebestuur. De factuurdatum mag niet ouder dan 1 jaar dateren.
Bijkomende voorwaarde voor de toekenning van deze gemeentelijke subsidie:
De bermen, taluds, oevers naast holle wegen, openbare wegen en waterlopen dienen gerespecteerd te worden. D.w.z. gras, houtkant of andere vegetatie mag niet beschadigd worden bij het bewerken of spuiten van de aangelande percelen. Om in aanmerking te komen voor de gemeentelijke subsidie dient minstens 1 meter berm naast de holle wegen, openbare wegen of waterlopen behouden te worden of aangelegd te worden.
Een berm of wegberm is een strook grond langs een weg, die meestal jaarlijks eenmaal of enkele malen wordt gemaaid en die begroeid is met grasachtige en kruidachtige planten. Het talud (van het Franse taluds, helling), ook wel beloop, is het bouwkundig aangelegde schuine vlak langs een weg, spoor, watergang, dijk, naar een brug of tunnel waarmee een hoogteverschil wordt overwonnen tussen bouwwerk en maaiveld. Een talud kan een ophoging zijn of een ingraving. De oever is de rand van een kanaal, rivier of meer. Oevers kunnen natuurlijk of kunstmatig zijn. Een holle weg is een weg die zo diep is uitgesleten dat hij tussen twee hellingen ligt. Hij is het resultaat van eeuwenlang gebruik en erosie.
Administratieve procedure:
De aanvraag bevat:
Handhaving:
De gemeenteraad volgt het advies van de milieudienst om het subsidiereglement vorm te geven.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt onderstaand subsidiereglement inzake grondontleding goed:
SUBSIDIEREGLEMENT GRONDONTLEDING
ARTIKEL 1. DOEL
§1 Inwoners van Pajottegem die land- en/of tuinbouwer zijn in hoofd- of bijberoep kunnen een subsidie krijgen voor het uitvoeren van grondontledingen op percelen landbouwgrond die op het grondgebied van Pajottegem gelegen zijn.
§2 De grondstalen moeten worden ontleed door een erkend laboratorium. Indien de analyses gratis werden uitgevoerd wordt geen subsidie toegestaan. Indien de analyse minder kost van de toegestane subsidie die wordt enkel de kostprijs terugbetaald.
ARTIKEL 2. SUBSIDIE
§1 De premie bedraagt € 20 euro/grondstaal met een maximum van 10 grondstalen/bedrijfszetel/jaar.
§2 De subsidie kan niet meer dan de facturatieprijs van de grondanalyses bedragen.
ARTIKEL 3. ADMINISTRATIEVE PROCEDURE
§1 De aanvraag voor subsidie grondontleding bevat:
§2 Het aanvraagformulier wordt ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website.
§3 De aanvraag dient volledig te zijn om recht te hebben op een subsidie. Enkel volledig en tijdig ingediende aanvragen komen in aanmerking voor subsidie.
§4 De aanvraag dient ten laatste op 30 juni van het jaar van de premieaanvraag ingediend te worden bij het gemeentebestuur. De factuurdatum mag niet ouder dan 1 jaar dateren.
§5 Wanneer ingevolge van een controle met betrekking op de juistheid van de inlichtingen op het aanvraagformulier, of misbruiken worden vastgesteld, kan de betrokkene de tegemoetkoming voor een periode van minimum 5 jaar ontzegd worden.
§6 Een overzicht van de aanvragen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Na de goedkeuring wordt de beslissing overgemaakt aan de financiële dienst van de gemeente zodat de premies kunnen uitbetaald worden.
ARTIKEL 4. BIJKOMENDE VOORWAARDE
De bermen, taluds, oevers naast holle wegen, openbare wegen en waterlopen dienen gerespecteerd te worden. D.w.z. gras, houtkant of andere vegetatie mag niet beschadigd worden bij het bewerken of spuiten van de aangelande percelen. Om in aanmerking te komen voor de gemeentelijke subsidie dient minstens 1 meter berm naast de holle wegen, openbare wegen of waterlopen behouden te worden of aangelegd te worden.
Een berm of wegberm is een strook grond langs een weg, die meestal jaarlijks eenmaal of enkele malen wordt gemaaid en die begroeid is met grasachtige en kruidachtige planten. Het talud (van het Franse taluds, helling), ook wel beloop, is het bouwkundig aangelegde schuine vlak langs een weg, spoor, watergang, dijk, naar een brug of tunnel waarmee een hoogteverschil wordt overwonnen tussen bouwwerk en maaiveld. Een talud kan een ophoging zijn of een ingraving. De oever is de rand van een kanaal, rivier of meer. Oevers kunnen natuurlijk of kunstmatig zijn. Een holle weg is een weg die zo diep is uitgesleten dat hij tussen twee hellingen ligt. Hij is het resultaat van eeuwenlang gebruik en erosie.
Alle landbouwpercelen van de aanvrager gelegen in de gemeente dienen aan deze voorwaarde te voldoen om in aanmerking te komen voor de subsidie.
ARTIKEL 5. UITBETALING
De uitbetaling van de subsidie zal gebeuren door een overschrijving op de rekening van de aanvrager.
ARTIKEL 6. CONTROLE EN SANCTIES
§1 De aanvraag dient volledig te zijn om recht te hebben op een subsidie. Enkel volledig en tijdig ingediende aanvragen komen in aanmerking voor subsidie.
§2 Wanneer ingevolge van een controle met betrekking op de juistheid van de inlichtingen op het aanvraagformulier, of misbruiken worden vastgesteld, kan de betrokkene de tegemoetkoming voor een periode van minimum 5 jaar ontzegd worden.
§3 De controle op de aanleg of behoud van bermen, taluds of oevers kan systematisch of willigkeurig gebeuren door gemeentelijke medewerkers.
ARTIKEL 7. AKKOORDVERKLARING
Aanvragers die beroep doen op dit subsidiereglement verklaren zich hierdoor akkoord met alle bepalingen ervan.
Artikel 2 - Dit subsidiereglement treedt in werking vanaf 1 september 2025.
Artikel 3 - Volgende raadsbesluiten worden opgeheven en met ingang van 1 september 2025 vervangen door onderhavig reglement:
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement inzake grondontleding voor land- en tuinbouwers goed.
Het inzaaien van groenbedekking op land- & tuinbouwgronden resulteert in tal van voordelen, zoals:
Een financiële ondersteuning aan de land- & tuinbouwers stimuleert het inzaaien van groenbemesters op de akkers.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40
Gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2011 van Herne over het subsidiereglement voor grondontleding en groenbemesters
Gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2011 van Herne over de aanpassing van het reglement: toekenning voor percelen buiten Herne
Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2012 van Herne over de aanpassing van het reglement: aanpassingen bedragen premies
Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2015 van Herne over de aanpassing van het reglement: schrapping art 3 verbod op ploegen voor 15 februari
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 1996 van Gooik inzake het toekennen van een groenbemestingspremie voor Gooikse landbouwers
Gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2001 van Gooik betreffende de aanpassing van het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 1996 inzake de toekenning van een groenbemestingspremie
Gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2022 van Gooik betreffende de aanpassing toekenningsvoorwaarden inzake het verkrijgen van een groenbemestingspremie
Gemeenteraadsbesluit van 15 mei 1998 van Galmaarden houdende het toekennen van een premie aan landbouwers met bedrijfszetel in Galmaarden bij het uitzaaien van groenbemesting voor gronden gelegen op het grondgebied van de gemeente 1570 Galmaarden, inzonderheid artikel 4 betreffende het indienen van de aanvragen op uiterlijk 30 november van het dienstjaar
Gemeenteraadsbesluit van 6 november 2001 van Galmaarden tot het vaststellen van de subsidie op 13,00 euro per ha per jaar, met een maximum van 15 ha per bedrijf
Gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2010 van Galmaarden houdende de schrapping van de vestigingsvoorwaarde van de bedrijfszetel op het grondgebied van 1570 Galmaarden
Het budget wordt voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.
advies miliedienst:
De bepalingen in dit reglement zijn enkel van toepassing voor landbouwgronden gelegen in Pajottegem en in gebruik door land- en tuinbouwers met hun bedrijfszetel gevestigd in de gemeente.
Groenbedekkers kunnen bestaan uit klaveren, wikken, grassen, haver, rogge, bladkool, bladrammenas, raapzaad, boekweit, mosterd, lupinen, phacelia, zonnebloemen en tagetes of mengsels van voornoemde gewassen.
De aanvraag gebeurt via het aanvraagformulier “groenbedekking” van het lokaal bestuur en dient vergezeld te zijn van de tabel oppervlakteaangifte en geografische kaart(en) in de verzamelaanvraag, alsook een kopie van de aankoopfactuur groenbedekkers.
De aanvraag dient volledig te zijn om recht te hebben op een subsidie. Enkel volledig en tijdig ingediende aanvragen komen in aanmerking voor de subsidie.
Wanneer ingevolge van een controle met betrekking op de juistheid van de inlichtingen op het aanvraagformulier, of misbruiken worden vastgesteld, kan de betrokkene de tegemoetkoming voor een periode van minimum 5 jaar ontzegd worden.
De premie bedraagt € 30 /ha met een maximum van 10 ha/bedrijfszetel, omdat de kostprijs van de zaden is de laatste jaren sterk toegenomen.
De groenbedekking dient ingezaaid te worden vóór 30 oktober van het jaar waarop de premie aanvraag ingediend wordt.
De groenbedekking mag niet vóór tot 15 februari van het jaar volgend op de premie aanvraag vernietigd of omgeploegd te worden.
De aanvraag dient ten laatste op 30 november van het jaar van de premie aanvraag ingediend te worden bij het lokaal bestuur.
Bijkomende voorwaarde voor de toekenning van deze gemeentelijke subsidie:
De bermen, taluds, oevers naast holle wegen, openbare wegen en waterlopen dienen gerespecteerd te worden. D.w.z. gras, houtkant of andere vegetatie mag niet beschadigd worden bij het bewerken of spuiten van de aangelande percelen. Om in aanmerking te komen voor de gemeentelijke subsidie dient minstens 1 meter berm naast de holle wegen, openbare wegen of waterlopen behouden te worden of aangelegd te worden.
Een berm of wegberm is een strook grond langs een weg, die meestal jaarlijks eenmaal of enkele malen wordt gemaaid en die begroeid is met grasachtige en kruidachtige planten. Het talud (van het Franse taluds, helling), ook wel beloop, is het bouwkundig aangelegde schuine vlak langs een weg, spoor, watergang, dijk, naar een brug of tunnel waarmee een hoogteverschil wordt overwonnen tussen bouwwerk en maaiveld. Een talud kan een ophoging zijn of een ingraving. De oever is de rand van een kanaal, rivier of meer. Oevers kunnen natuurlijk of kunstmatig zijn. Een holle weg is een weg die zo diep is uitgesleten dat hij tussen twee hellingen ligt. Hij is het resultaat van eeuwenlang gebruik en erosie.
administratieve procedure:
De aanvraag bevat:
De aanvraag dient volledig te zijn om recht te hebben op een subsidie. Enkel volledig en tijdig ingediende aanvragen komen in aanmerking voor de subsidie.
Een overzicht van de aanvragen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Na de goedkeuring wordt de beslissing overgemaakt aan de financiële dienst van de gemeente zodat de premies kunnen uitbetaald worden.
Handhaving:
Wanneer ingevolge van een controle met betrekking op de juistheid van de inlichtingen op het aanvraagformulier, of misbruiken worden vastgesteld, kan de betrokkene de tegemoetkoming voor een periode van 5 jaar ontzegd worden.
De controle op de aanleg of behoud van bermen, taluds of oevers kan systematisch of willigkeurig gebeuren door gemeentelijke medewerkers.
De gemeenteraad volgt het advies van de milieudienst.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt onderstaand subsidiereglement inzake groenbedekking goed:
ARTIKEL 1. DOEL
§1 Inwoners van Pajottegem die land- en/of tuinbouwer zijn in hoofd- of bijberoep kunnen een subsidie krijgen voor het inzaaien van groenbedekkers op percelen landbouwgrond gelegen in Pajottegem
§2 Groenbedekkers kunnen bestaan uit klaveren, wikken, grassen, haver, rogge, bladkool, bladrammenas, raapzaad, boekweit, mosterd, lupinen, phacelia, zonnebloemen en tagetes of mengsels van voornoemde gewassen.
ARTIKEL 2. SUBSIDIE
§1 De premie bedraagt 30 euro per hectare met een maximum van 10 hectare per bedrijfszetel.
§2 De groenbedekking dient ingezaaid te worden vóór 30 oktober van het jaar waarop de premie aanvraag ingediend wordt.
§3 De groenbedekking mag niet vóór tot 15 februari van het jaar volgend op de premie aanvraag vernietigd of omgeploegd te worden.
ARTIKEL 3. ADMINISTRATIEVE PROCEDURE
§1 De aanvraag voor subsidie groenbedekking bevat:
§2 Het aanvraagformulier wordt ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website.
§3 De aanvraag dient volledig te zijn om recht te hebben op een subsidie. Enkel volledig en tijdig ingediende aanvragen komen in aanmerking voor de subsidie.
§4 De aanvraag dient ten laatste op 30 juni van het jaar van de premieaanvraag ingediend te worden bij het gemeentebestuur. De factuurdatum mag niet ouder dan 1 jaar dateren.
§5 Wanneer ingevolge van een controle met betrekking op de juistheid van de inlichtingen op het aanvraagformulier, of misbruiken worden vastgesteld, kan de betrokkene de tegemoetkoming voor een periode van minimum 5 jaar ontzegd worden.
§6 Een overzicht van de aanvragen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Na de goedkeuring wordt de beslissing overgemaakt aan de financiële dienst van de gemeente zodat de premies kunnen uitbetaald worden.
ARTIKEL 4. BIJKOMENDE VOORWAARDE
De bermen, taluds, oevers naast holle wegen, openbare wegen en waterlopen dienen gerespecteerd te worden. D.w.z. gras, houtkant of andere vegetatie mag niet beschadigd worden bij het bewerken of spuiten van de aangelande percelen. Om in aanmerking te komen voor de gemeentelijke subsidie dient minstens 1 meter berm naast de holle wegen, openbare wegen of waterlopen behouden te worden of aangelegd te worden.
Een berm of wegberm is een strook grond langs een weg, die meestal jaarlijks eenmaal of enkele malen wordt gemaaid en die begroeid is met grasachtige en kruidachtige planten. Het talud (van het Franse taluds, helling), ook wel beloop, is het bouwkundig aangelegde schuine vlak langs een weg, spoor, watergang, dijk, naar een brug of tunnel waarmee een hoogteverschil wordt overwonnen tussen bouwwerk en maaiveld. Een talud kan een ophoging zijn of een ingraving. De oever is de rand van een kanaal, rivier of meer. Oevers kunnen natuurlijk of kunstmatig zijn. Een holle weg is een weg die zo diep is uitgesleten dat hij tussen twee hellingen ligt. Hij is het resultaat van eeuwenlang gebruik en erosie.
Alle landbouwpercelen van de aanvrager gelegen in de gemeente dienen aan deze voorwaarde te voldoen om in aanmerking te komen voor de subsidie.
ARTIKEL 5. UITBETALING
De uitbetaling van de subsidie zal gebeuren door een overschrijving op de rekening van de aanvrager.
ARTIKEL 6. CONTROLE EN SANCTIES
§1 De aanvraag dient volledig te zijn om recht te hebben op een subsidie. Enkel volledig en tijdig ingediende aanvragen komen in aanmerking voor de subsidie.
§2 Wanneer ingevolge van een controle met betrekking op de juistheid van de inlichtingen op het aanvraagformulier, of misbruiken worden vastgesteld, kan de betrokkene de tegemoetkoming voor een periode van minimum 5 jaar ontzegd worden.
§3 De controle op de aanleg of behoud van bermen, taluds of oevers kan systematisch of willigkeurig gebeuren door gemeentelijke medewerkers.
ARTIKEL 7. AKKOORDVERKLARING
Aanvragers die beroep doen op dit subsidiereglement verklaren zich hierdoor akkoord met alle bepalingen ervan.
Artikel 2 - Dit subsidiereglement treedt in werking vanaf 1 september 2025.
Artikel 3 - Volgende raadsbesluiten worden opgeheven en met ingang van 1 september 2025 vervangen door onderhavig reglement:
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement inzake groenbedekking goed.
VK_2025.04
575.22_BW_8
Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door de heer en mevrouw Karel en Lien Defevere - Cieters wonende te Zikastraat 128 te 9500 Geraardsbergen, ontvangen.
De aanvraag werd ontvangen op 2 februari 2025.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 9 april 2025.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Dorekensstraat 50A en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie A nr. 275X.
Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden, kort omschreven gaat het over het creëren van één kavel bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen in open verband (regularisatie).
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.
Bevoegde overheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag aangezien:
Procedure
De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Het project komt niet in deze artikelen voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.
Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften
Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter.
Voorschriften:
De woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Het goed is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het goed is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg.
Het goed is niet gelegen binnen de grenzen van een niet-vervallen verkaveling.
Historiek
Op 1 oktober 1979 werd door het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning (ref. gemeente 874.1.1979.127) afgeleverd voor het uitvoeren van verbeteringswerken aan de woning.
Beschrijving van de plaats
Door de reeds bestaande bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de ordening van het gebied gekend. De bouwplaats is gelegen in een woonlint dat hoofdzakelijk bestaat uit ééngezinswoningen die in gemengd verband zijn opgericht.
Op het betrokken perceel bevindt zich een ééngezinswoning, Dorekensstraat 50, opgericht in open verband tot tegen de links gelegen rijweg VW 37, tot tegen de rijweg BW 8 en op ruime afstand uit de rechtse zijdelingse perceelgrens Het links aanpalend perceel is een weiland. Op het rechts aanpalend perceel bevindt zich ééngezinswoningen opgericht in open verband in tweede bouworde.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
Het project voorziet in het creëren van de regularisatie van het afsplitsen van de rechts gelegen tuinzone van de woning Dorekensstraat 50.
Bij de aanvraag zijn stedenbouwkundige voorschriften toegevoegd.
Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 22 april 2025 tot en met 21 mei 2025.
Er zijn geen bezwaren ontvangen.
Adviezen
Rooilijn en reservatiestrook
De Dorekensstraat (buurtweg nr. 8) heeft volgens de atlas der buurtwegen ter hoogte van het goed een breedte van ongeveer 6,6 m tot 12 m. Voor het verwezenlijken van de toekomstige wegeniszate is het aangewezen minstens binnen de grenzen van het goed een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast te stellen, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt.
Enig artikel – De gemeenteraad stelt in de Dorekensstraat (buurtweg nr. 8) binnen de grenzen van het goed, gelegen Dorekensstraat zn en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie A nr. 275X, een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunning.
De gemeenteraad stelt in de Dorekensstraat (buurtweg nr. 8) binnen de grenzen van het goed, gelegen Dorekensstraat zn en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie A nr. 275X, een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunning.
VK2025/11
Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door VH&C Landmeters met als adres Guido Gezellelaan 110 te 2640 Mortsel, ontvangen.
De aanvraag werd ontvangen op 13 mei 2025.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 27 mei 2025.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Letterbeekstraat zn. en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie E nr. 499F.
Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden, kort omschreven gaat het over een verkaveling van 3 loten.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.
Bevoegde overheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag aangezien:
Procedure
De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Het project komt niet in deze artikelen voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.
Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften
Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter en agrarisch gebied. Het project situeert zich evenwel volledig binnen het woongebied met landelijk karakter.
Voorschriften:
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. De woongebieden met landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven;
Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebieden met landelijk karakter, 50 m vanaf de rooilijn van de voorliggende rijweg. De rest is gelegen binnen de zone agrarische gebieden. Het project bevindt zich evenwel volledig binnen de zone woongebieden met landelijk karakter.
Het goed is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het goed is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg.
Het goed is niet gelegen binnen de grenzen van een niet-vervallen verkaveling.
Historiek
Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.
Beschrijving van de plaats
De verkaveling is gelegen langsheen de gemeenteweg Letterbeekstraat, meer bepaald op 200 meter van het kruispunt van de Letterbeekstraat met de Strijlandstraat. De Letterbeekstraat is een geasfalteerde weg die, gezien vanaf de kern van Strijland afloopt. Het centrum van Herne bevindt zich op 4,5 kilometer. Links van het perceel bevinden zich woningen bestaande uit één volwaardige bouwlaag en een tweede bouwlaag onder het dak. Aan de rechterzijde van de straat bevinden zich woningen bestaande uit twee volwaardige bouwlagen.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
Het project voorziet in het creëren van drie kavels bestemd voor het oprichten van een ééngezinswoning in open verband. Het gedeelte aangeduid in het geel aan de straatzijde op het verkavelingsplan is voorzien voor een nieuwe rooilijn van 5 m uit de as van de weg.
Bij de aanvraag is een motivatienota toegevoegd.
Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 6 juni 2025 tot en met 5 juli 2025.
Tijdens het openbaar onderzoek zijn er geen bezwaren ontvangen.
Adviezen
Aan de nutsmaatschappijen Fluvius, Proximus, De Watergroep en Wyre is advies gevraagd op 27 mei 2025.
Rooilijn en reservatiestrook
De Letterbeekstraat, buurtweg nr. 11, heeft volgens de atlas der buurtwegen ter hoogte van het goed een breedte tussen 4,2 m. Voor het verwezenlijken van de toekomstige wegeniszate is het aangewezen minstens binnen de grenzen van het goed een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast te stellen, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt.
Enig artikel - De gemeenteraad stelt de rooilijn van de Letterbeekstraat (buurtweg nr. 11) binnen de grenzen van het goed, gelegen Letterbeekstraat zn. en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie E nr. 499F, een rooilijn van 5 m uit de as van de weg, vast en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunning.
De gemeenteraad stelt de rooilijn van de Letterbeekstraat (buurtweg nr. 11) binnen de grenzen van het goed, gelegen Letterbeekstraat zn. en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie E nr. 499F, een rooilijn van 5 m uit de as van de weg, vast en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunning.
VK2025/9
Het college van burgemeester en schepenen heeft de aanvraag ingediend door Van Lathem Anne met als adres Steenbergstraat 4 te 1750 Lennik, ontvangen.
De aanvraag werd ontvangen op 13 maart 2025.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 29 april 2025.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Oude Heerbaan zn en met als kadastrale omschrijving afdeling 4 sectie B nr. 196A.
Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden, kort omschreven gaat het over een verkaveling van 2 loten.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsbesluit)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.
Bevoegde overheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de behandeling van de aanvraag aangezien:
Procedure
De aanvragen die de vereenvoudigde procedure doorlopen, zijn limitatief opgesomd in de artikelen 11 tot en met 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Het project komt niet in deze artikelen voor. Bijgevolg wordt de gewone procedure gevolgd. Dit houdt in dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt.
Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften
Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebied met landelijk karakter en agrarisch gebied. Het project situeert zich evenwel volledig binnen het woongebied met landelijk karakter.
Voorschriften:
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. De woongebieden met landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven;
Het goed is gelegen in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977 en is gelegen binnen de zone woongebieden met landelijk karakter, 50 m vanaf de rooilijn van de voorliggende rijweg. De rest is gelegen binnen de zone agrarische gebieden. Het project bevindt zich evenwel volledig binnen de zone woongebieden met landelijk karakter.
Het goed is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het goed is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg.
Het goed is niet gelegen binnen de grenzen van een niet-vervallen verkaveling.
Historiek
Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.
Beschrijving van de plaats
De verkaveling is gelegen langsheen de gemeenteweg Oude Heerbaan, meer bepaald aan het begin van het woonlint vanaf de Vollezelestraat, op 1 kilometer van het centrum Oetingen. De Oude Heerbaan is een geasfalteerde weg. Links van het perceel bevindt zich een perceel gereserveerd voor een pompstation van Aquafin. Aan de rechterzijde van de straat bevinden zich woningen bestaande uit een bouwlaag en dakverdieping.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
Het project voorziet in het creëren van twee kavels bestemd voor het oprichten van een ééngezinswoning in open verband. Het gedeelte aangeduid in het geel aan de straatzijde op het verkavelingsplan is voorzien voor een nieuwe rooilijn van 5 m uit de as van de weg.
Bij de aanvraag is een motivatienota toegevoegd.
Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 9 mei 2025 tot en met 7 juni 2025.
Tijdens het openbaar onderzoek zijn er geen bezwaren ontvangen.
Adviezen
Aan de nutsmaatschappijen Fluvius, Proximus, De Watergroep en Wyre is advies gevraagd op 5 mei 2025.
Rooilijn en reservatiestrook
De Oude Heerbaan, buurtweg nr. 14, heeft volgens de atlas der buurtwegen ter hoogte van het goed een breedte tussen 5,2 m - 6,8 m. Voor het verwezenlijken van de toekomstige wegeniszate is het aangewezen minstens binnen de grenzen van het goed een rooilijn van 5 m uit de as van de weg vast te stellen, en dit in het geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt.
Enig artikel - De gemeenteraad stelt de rooilijn van de Oude Heerbaan (buurtweg nr. 14) binnen de grenzen van het goed, gelegen Oude Heerbaan zn. en met als kadastrale omschrijving afdeling 4 sectie B nr. 196A, een rooilijn van 5 m uit de as van de weg, vast en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunning.
De gemeenteraad stelt de rooilijn van de Oude Heerbaan (buurtweg nr. 14) binnen de grenzen van het goed, gelegen Oude Heerbaan zn. en met als kadastrale omschrijving afdeling 4 sectie B nr. 196A, een rooilijn van 5 m uit de as van de weg, vast en dit onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunning.
De lnterlokale Vereniging ‘Woonwinkel Pajottenland’ is een samenwerking van de gemeenten Bever, Pajottegem, Pepingen en Lennik en 3Wplus VZW.
De voornoemde gemeentebesturen en 3Wplus vzw sluiten een intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst zonder rechtspersoonlijkheid, onder de vorm van een interlokale
vereniging, voor de vorming van een regionaal samenwerkingsverband inzake woonbeleid. De interlokale vereniging draagt de naam ‘Woonwinkel Pajottenland’. Zij wordt beheerst door de bepaling van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, houdende de intergemeentelijke samenwerking, en door deze statuten.
De interlokale vereniging heeft tot doel:
Het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40
De Vlaamse Codex Wonen 2021
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid
Het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2025 tot deelname intergemeentelijk samenwerkingsproject Wonen van 3Wplus 2026-2031
De uitgaven en inkomsten worden als volgt geraamd:
| Uitgaven | |
| werkingskosten | € 35.433,39 |
| loonkosten | € 329.519,77 |
| Coördinator WWP | € 40.257,39 |
| loonkost woonconsulent | € 175.009,84 |
| Beleidcel | € 52.904,85 |
| Technische cel | € 61.347,69 |
| overhead | € 40.144,85 |
| afschrijvingen | € 0,00 |
| TOTAAL | € 405.098,01 |
| Inkomsten | |
| Vlaanderen basis | € 68.500,00 |
| Vlaanderen aanv | € 30.000,00 |
| Provincie | € 0,00 |
| Totaal subsidies | € 98.500,00 |
| Gemeenten | € 306.598,01 |
| TOTAAL | € 405.098,01 |
De verdeling over de verschillende deelnemende gemeenten is als volgt:
| Verdeling gemeenten | Huishoudens | totaal | Totaal subsidies | Bijdrage |
| Bever | 922 | € 22.317,18 | € 5.426,45 | € 16.890,74 |
| Pajottegem | 10325 | € 249.918,55 | € 60.767,96 | € 189.150,60 |
| Pepingen | 1723 | € 41.705,54 | € 10.140,74 | € 31.564,79 |
| Lennik | 3766 | € 91.156,73 | € 22.164,85 | € 68.991,88 |
Op 14 maart 2025 keurde de Vlaamse Regering de wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid definitief goed. Daarin worden voor de volgende lokale beleidscyclus 2026-2031 de krijtlijnen vastgelegd voor de opdrachten van gemeenten inzake wonen en voor een nieuw subsidiekader voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten.
Het huidig intergemeentelijk project Woonwinkel Pajottenland waar momenteel Bever, Pajottegem, Pepingen en Lennik deel van uitmaken, loopt tot en met 31 december 2025. Het is aangewezen de samenwerkingsverbanden te verlengen voor een nieuwe periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. De subsidieaanvraag voor het intergemeentelijk project rond woonbeleid dient uiterlijk 30 september 2025 ingediend te worden.
De Vlaamse overheid voorziet voor de periode 2026-2031 subsidies voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten (IGS) binnen het lokaal woonbeleid. Deze subsidies zijn bedoeld om gemeenten te ondersteunen in hun regisseursrol en om hen aan te moedigen om samen te werken rond wonen. Door de krachten te bundelen kunnen gemeenten efficiënter inspelen op lokale woonnoden en structurele uitdagingen op de woningmarkt aanpakken.
De focus van het lokaal woonbeleid ligt op drie belangrijke beleidsprioriteiten:
De basissubsidie wordt berekend op basis van het aantal huishoudens en percentage huurwoningen binnen het project. Daarnaast kan het nog een extra subsidie krijgen voor eigen initiatieven van de geplande acties en de mate waarin deze bijdragen aan de Vlaamse beleidsdoelstellingen. Het BVR bepaalt verder dat minstens 20 % van de projectkosten gefinancierd worden door de deelnemende gemeenten.
De subsidie voor de basisinitiatieven voor de vier gemeenten bedraagt 68.500 euro en aangevuld met de extra subsidie (30.000 euro) bedraagt de totale subsidie 98.500 euro. Om de projectkost te dekken is een voorlopige begroting opgemaakt met een gemeentelijke bijdrage om de volledige projectkost te dekken. De projectkost omvat onder andere de coördinatie, de inzet van een beleidscel en de aanstelling van een woningcontroleur. De vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid en wordt financieel gedragen door de deelnemende gemeenten en de Vlaamse subsidie.
De aanvraag moet een duidelijke omschrijving bevatten van het werkingsgebied, de betrokken gemeenten, de geplande acties en hun bijdrage aan de beleidsprioriteiten. Na goedkeuring van de aanvraag start de uitvoering van het project op 1 januari 2026. De betrokken gemeenten engageren zich om de afgesproken acties uit te voeren binnen de vooropgestelde termijn. Jaarlijks wordt een verslag van de stuurgroep ingediend waarin de stand van zaken wordt toegelicht, inclusief behaalde resultaten, knelpunten en eventuele bijsturingen op basis van een zelfevaluatie. De Vlaamse Overheid volgt de uitvoering op via monitoring en kan bijkomende inlichtingen vragen indien nodig.
De gemeenten Bever, Pajottegem, Pepingen en Lennik gaven een principieel akkoord om deel te nemen aan een woonbeleidsproject van 3Wplus. Deze vier gemeenten worden gekenmerkt door hun uitgesproken landelijke en Vlaamse karakter en kampen met dezelfde woonproblematieken. In 2022 werd het onderzoek “Hoe ouder worden in het dunbevolkte en voorzieningsarme Pajottenland” uitgevoerd. Dit onderzoek gaat dieper in op de problematiek van een ouder wordende bevolking in de Pajotse gemeentes die getypeerd zijn door uitgespreide landschappen met weinig voorzieningen nabij.
Bij het indienen van het dossier keurt de gemeente automatisch de engagementsverklaring goed voor de uitvoering van de basisinitiatieven. Verder dient een plan van aanpak ingediend te worden voor de eigen initiatieven. Woonwinkel Pajottenland zet in op de uitwerking van een geïntegreerd en proactief woningkwaliteitskader met de invoering van het verplicht conformiteitsattest, dit zal gefaseerd gebeuren volgens het bouwjaar van de woning.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt de voortzetting van de deelname aan de interlokale vereniging “Woonwinkel Pajottenland” goed.
Artikel 2 - De gemeenteraad keurt het subsidiedossier 2026–2031 goed.
Artikel 3 - De gemeenteraad neemt kennis van de verwachte subsidies en begroting.
Het huidig intergemeentelijk project Woonwinkel Pajottenland waar momenteel Bever, Pajottegem, Pepingen en Lennik deel van uitmaken, loopt tot en met 31 december 2025. Het is aangewezen de samenwerkingsverbanden te verlengen voor een nieuwe periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. De subsidieaanvraag voor het intergemeentelijk project rond woonbeleid dient uiterlijk 30 september 2025 ingediend te worden.
De gemeenteraad keurt de voortzetting van de deelname aan de interlokale vereniging “Woonwinkel Pajottenland” goed en keurt het subsidiedossier 2026-2031 goed. De gemeenteraad neemt ook kennis van de verwachte subsidies en begroting.
Voor de uitvoering van de afkoppelingswerken in de Gobzakstraat dienen erosiewerken te worden uitgevoerd op de percelen kadastraal gekend als afdeling 1, sectie D, perceelnr. 446A, in eigendom van Karel Van der Perre en perceelnr. 449B, in eigendom van Fabienne Vandenabeele. Het perceel in eigendom van Fabienne Vandenabeele wordt verpacht aan Karel Van der Perre die gebruiker is van beide voornoemde percelen. Voor de aanleg van een geprofileerde grasstrook met uitstroom naar de, in het project aan te leggen, regenwaterriolering, is een recht van opstal vereist.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, 285-288, 330-334
De omzendbrief KBB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2001 houdende de subsidiëring van de kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen die door de gemeenten uitgevoerd worden (Erosiebesluit)
Het collegebesluit van 26 augustus 2020 betreffende de goedkeuring van het voorontwerp en de raming van het gemeentelijk aandeel van het project Afkoppeling Gobzakstraat in de deelgemeente Galmaarden (R004795), opgemaakt door de firma Sweco Belgium bv, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel
Het collegebesluit van 20 januari 2025 betreffende het goedkeuren van de overeenkomst en belofte tot vestigen recht van opstal in kader van erosiebestrijdingsmaatregelen en aanstellen notaris voor opmaak ontwerpakten
De uitgave voor deze erosieopdracht wordt geraamd op 25.725,73 euro (inclusief BTW deel werken) waarvan 75% gesubsidieerd via het erosiebesluit en 15% via de provincie en wordt geboekt onder jaarbudgetrekening 2025/301/0341-00/2250000.
Op 30 december 2019 ging de gemeenteraad principieel akkoord om:
Op de gemeenteraad van 30 december 2019 werd ook de samenwerkingsovereenkomst tussen Fluvius en het gemeentebestuur van Galmaarden van 11 oktober 2019 goedgekeurd.
Zoals bepaald in artikel 1 van de samenwerkingsovereenkomst worden de werken in het algemeen belang samengevoegd en wordt Fluvius aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht van de diensten en werken als opdrachtgevend bestuur op te treden conform artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Zoals bepaald in artikel 2 van de samenwerkingsovereenkomst zal Fluvius als opdrachtgevend bestuur de kennisgeving van de goedkeuring van de gunning van de studieopdracht van de gezamenlijke werken slechts betekenen nadat de gemeente Galmaarden heeft ingestemd met het gunningsvoorstel.
Voor de studieopdracht werd door Fluvius een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking georganiseerd.
Op 21 januari 2020 is het college akkoord gegaan om het gemeentelijk aandeel van de studieopdracht te gunnen aan Sweco Belgium bv uit Brussel tegen de voorwaarden zoals vermeld in het bijzonder bestek en de offerte van 14 juni 2019.
Op 26 augustus 2020 is het college akkoord gegaan met het voorontwerp en de raming van het gemeentelijk aandeel voor het project afkoppeling Gobzakstraat in de deelgemeente Galmaarden (R004795), opgemaakt door de firma Sweco Belgium bv, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel op 3 juni 2020, bevattende voorontwerpnota, liggingsplan, rioleringsplannen, typedwarsprofiel rijweg, bufferbekken en typedetails en waarvan de werken worden geraamd op 625.000 euro exclusief BTW waarvan 525.000 euro ten laste van Riobra (Fluvius) en 100.000 euro exclusief BTW ten laste van de gemeente voor het herstellen van de wegenis in de bestaande toestand buiten de forfait sleufherstel (ten laste van Riobra (Fluvius)).
In dit voorontwerp zijn ook erosiebestrijdingswerken voorzien op de percelen afdeling 1, sectie D nrs. 446A en 449B namelijk de aanleg van een buffergracht om afstromend water en modder van deze akkers op de rijweg te voorkomen.
Uit de onderhandelingen met de betreffende eigenaars en gebruiker is echter gebleken dat geen akkoord kon bereikt worden voor de aanleg van een buffergracht maar wel voor de aanleg van een geprofileerde grasstrook van 10m breedte met uitstroom naar de in het project aan te leggen regenwaterriolering volgens het door de provincie opgemaakt voorontwerpplan 3 van 13 januari 2025.
Op 15 januari 2025 werd door Fabienne Vandenabeele, als eigenaar, en Karel Van der Perre, als pachter, een belofte getekend tot vestigen van een recht van opstal voor het perceel kadastraal gekend als afdeling 1, sectie D, nr. 449B en door Karel Van der Perre, als eigenaar, een belofte tot vestigen van een recht van opstal getekend voor het perceel kadastraal gekend als afdeling 1, sectie D, nr. 446A.
In zitting van 20 januari 2025 keurde het college de overeenkomsten en beloftes goed tot vestigen van een recht van opstal in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen voor het project "Afkoppeling Gobzakstraat in de deelgemeente Galmaarden (R004795)" en werd notaris Nathalie Stadsbader uit Galmaarden aangesteld voor de opmaak en het verlijden van de akten vestigen recht van opstal.
De ontwerpakte werd op basis van de beloftes tot vestigen van een recht van opstal opgemaakt door notaris Nathalie Stadsbader.
Op basis van de goedgekeurde overeenkomsten werd het ontwerp voor de uitvoering van deze werken opgemaakt door de provinciale erosiecoördinator op 18 april 2025 bestaande uit plannen, foto's en een raming der werken voor een totaal bedrag van 19.191,18 euro (inclusief BTW). Dit bedrag wordt verhoogd met 7% forfait algemene kosten aanneming zijnde 1.343,38 euro. De vergoeding voor de eigenaars bedraagt 191,17 euro voor een totale oppervlakte van 382,34m², de gebruikersvergoeding op een periode van 20 jaar bedraagt 1.299,96 euro en de notariskosten worden geraamd op 5.000 euro. De totale kostprijs van het project bedraagt dus 25.725,73 euro.
Voor deze erosiebestrijdingswerken zal een subsidie voor de uitvoering van gemeentelijke erosiebestrijdingswerken in het kader van het Erosiebesluit aangevraagd worden. Deze subsidie bedraagt 75% van de totale kostprijs van het project. Door de provincie wordt bijkomend 15% gesubsidieerd.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het ontwerp en raming voor de uitvoering van gesubsidieerde gemeentelijke erosiebestrijdingswerken en het vestigen van een recht van opstal op twee percelen, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie D, nrs. 446A en 449B zoals uiteen gezet in de ontwerpakte opgemaakt door notaris Nathalie Stadsbader, met een eigenaarsvergoeding van 191,17 euro en een gebruikersvergoeding (over 20 jaar) van 1.299,96 euro.
Artikel 1 - De gemeenteraad beslist om, in het kader van het project "Afkoppeling Gobzakstraat in de deelgemeente Galmaarden (R004795)", goedkeuring te geven aan het ontwerp en raming voor een totaal bedrag van 19.191,18 euro (inclusief BTW), te verhogen met 7% forfait algemene kosten aanneming zijnde 1.343,38 euro, voor de uitvoering van gesubsidieerde gemeentelijke erosiebestrijdingswerken, zoals opgemaakt door de provinciale erosiecoördinator op 18 april 2025, en een recht van opstal te vestigen op twee percelen, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie D, nrs. 446A en 449B zoals uiteen gezet in de ontwerpakte opgemaakt door notaris Nathalie Stadsbader, met een eigenaarsvergoeding van 191,17 euro en een gebruikersvergoeding (over 20 jaar) van 1.299,96 euro.
Artikel 2 - De gemeenteraad verklaart dat het hier gaat om redenen van algemeen belang, met name het aanleggen van een geprofileerde grasstrook met uitstroom naar de in het rioleringsproject aan te leggen regenwaterriolering, als erosiemaatregel in het project "Afkoppeling Gobzakstraat in de deelgemeente Galmaarden (R004795)".
De gemeenteraad beslist om, in het kader van het project "Afkoppeling Gobzakstraat in de deelgemeente Galmaarden (R004795)", het ontwerpdossier (plannen en raming) voor gesubsidieerde gemeentelijke erosiebestrijdingswerken goed te keuren en hiervoor een recht van opstal te vestigen op twee percelen grond in de Gobzakstraat.
Via de creatie van een gemeentelijk promotiefonds wil het lokaal bestuur zich verder profileren en de uitstraling vergroten. Op deze manier willen we mensen aanmoedigen om naar de gemeente te komen en te participeren aan diverse projecten en evenementen met een bovenlokaal, nationaal en zelfs internationaal karakter.
Tijdens een aantal activiteiten of projecten komt de gemeente positief in de kijker.
Met de oprichting van een promotiefonds subsidieert de gemeente promotionele activiteiten met als doel de naambekendheid en het imago van de gemeente op een duurzame manier te versterken. Het kan gaan om bv. culturele evenementen, jeugd- en sportmanifestaties,...
Naar aanleiding van de fusie werd het reglement uitgebreid naar Pajottegem. Hiervoor werd echter verkeerdelijk niet de laatste versie (20 december 2022) maar een oudere versie (30 juni 2020) van het reglement als basis genomen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40
Het besluit van de gemeenteraad van Gooik van 23 december 2024 betreffende het subsidiereglement gemeentelijk promotiefonds voor bovenlokale, (inter)nationale activiteiten en projecten.
Op de gemeenteraad van 23 december 2024 werd de gelijke toepassing van het subsidiereglement gemeentelijk promotiefonds voor bovenlokale, (inter)nationale activiteiten en projecten in Galmaarden, Gooik en Herne goedgekeurd.
Hiervoor werd echter verkeerdelijk niet de laatste versie van 20 december 2022 van het reglement als basis gebruikt.
De correcte, meest recente versie van het reglement dient nu ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt onderstaand subsidiereglement betreffende het gemeentelijk promotiefonds goed:
GEMEENTELIJK PROMOTIEFONDS VOOR BOVENLOKALE, (INTER)NATIONALE ACTIVITEITEN EN PROJECTEN
ARTIKEL 1. DOEL
De gemeente Pajottegem kent subsidies toe uit het gemeentelijk promotiefonds aan organisatoren van evenementen en promotionele activiteiten met een gewestelijke, nationale en/of internationale uitstraling. Deze evenementen moeten tot doel hebben de naamsbekendheid en het imago van Pajottegem op een duurzame manier te versterken bij bewoners, bedrijven en bezoekers.
ARTIKEL 2. DEFINITIES IN DIT REGLEMENT
§1 Economische return: economische investeringen in Pajottegem dankzij het feit dat de activiteit daar plaatsvindt. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om overnachtingen, aankopen in lokale winkels, andere uitgaven in Pajottegem, innovatie, ondernemerschap, (inter)nationale contacten , …
§2 Imago: beeld dat anderen van iets hebben. In dit geval Pajottegem, een groene en landelijke gemeente, waar het aangenaam wonen, werken en ontspannen is.
§3 Missie: Langetermijnvisie.
Promotionele return: Promotie die de gemeente Pajottegem krijgt doordat een bepaalde activiteit in de gemeente plaatsvindt. Het kan gaan om aandacht in de media, maar ook online (website, sociale media, …) en offline (drukwerk, affiches, …) promotie en zichtbaarheid of zichtbaarheid ter plaatse (bv. spandoeken, (beach)vlaggen, stand, logo, goodie bag, …). Bij promotionele aandacht is de hoeveelheid van promotie belangrijk, maar ook de schaal (lokaal, regionaal, nationaal, internationaal). De organisator overlegt hiervoor met de gemeentelijke communicatiedienst.
Publieksbereik: het publiek dat bereikt wordt door de activiteit. Hierbij kan de grootte van het publiek belangrijk zijn, maar ook de schaal (lokaal, regionaal, nationaal, internationaal).
Speerpunten van het beleid: De missie vertaalt zich in speerpunten van het beleid. Dit zijn thema’s en domeinen waar het lokaal bestuur extra aandacht voor heeft.
ARTIKEL 3. DOELGROEP
§1 Aanvragers kunnen zowel andere (niet-gemeentelijke) overheidsdiensten zijn, individuele personen, instellingen, verenigingen en bedrijven uit de privésector, evenals samenwerkingsverbanden tussen twee of meerdere van deze partners.
§2 Elke aangeboden activiteit dient publiek toegankelijk te zijn voor elke inwoner van Pajottegem, zonder afbreuk te doen aan de eigenheid van het evenement.
ARTIKEL 4 - VOORWAARDEN
Volgende activiteiten komen in aanmerking voor subsidiëring door het gemeentelijk promotiefonds:
Voor activiteiten die niet volledig maar deels op het grondgebied van Pajottegem plaatsvinden dient het grootste deel/de klemtoon van de organisatie effectief op grondgebied Pajottegem plaats te vinden.
Elke aangeboden activiteit dient publiek toegankelijk te zijn voor elke inwoner van Pajottegem, zonder afbreuk te doen aan de eigenheid van het evenement.
In het kader van promotionele return dient aan volgende voorwaarden te worden voldaan:
ARTIKEL 5. SUBSIDIE
§1 Soort subsidie
Zowel voor eenmalige activiteiten, voor jaarlijks weerkerende activiteiten of voor één activiteit die over meerdere jaren gespreid georganiseerd wordt, kan een subsidie toegekend worden via het gemeentelijk promotiefonds.
§2 Subsidiebedrag
Binnen de perken van de door de gemeenteraad op het budget goedgekeurde bedragen, wordt een subsidie uitgekeerd door het lokaal bestuur aan de goedgekeurde aanvraagdossiers.
De aanvrager dient op een gedetailleerde en realistische manier aan te geven welke de verwachte inkomsten en uitgaven van de activiteit zullen zijn. Een wezenlijke eigen bijdrage en/of financiering afkomstig van derden is noodzakelijk. Daarnaast dient de begroting van de activiteit minstens in evenwicht te zijn.
Loonkosten, de aankoop van investeringsgoederen en kosten voor verkoop bestemde dranken en voeding dienen vermeld te worden maar komen niet in aanmerking voor toewijzing van het subsidiebedrag.
Bij een evenementenbudget van minimaal 20.000 euro bedraagt de subsidietoelage 3.000 euro, bij minimaal 35.000 euro bedraagt de toelage 4.000 euro en bij minimaal 50.000 euro bedraagt de toelage 5.000 euro.
De dienst Vrije Tijd staat in voor de behandeling van de aanvraagdossiers en maakt een voorstel voor de toewijzing van de subsidies en legt dit voor goedkeuring voor aan het college van burgemeester en schepenen.
Het subsidiebedrag wordt in twee schijven uitbetaald: 70% na goedkeuring dossier en 30% na ontvangst van de evaluatie (zie Art. 6 §4. Uitbetaling).
ARTIKEL 6. PROCEDURE
§1 Aanvraag
Het aanvraagformulier is online beschikbaar op de gemeentelijke website.
De aanvrager moet zijn aanvraagdossier minimum 3 maand voorafgaand aan de activiteit indienen. Alleen bij gemotiveerd verzoek kan het college van burgemeester en schepenen op deze termijn een afwijking toestaan.
Het aanvraagdossier bevat minstens volgende elementen:
Bij indiening krijgt de aanvrager een automatische ontvangstbevestiging.
§2 Beoordeling
De aanvraag wordt behandeld door de dienst Vrije Tijd die een advies formuleert aan het college van burgemeester en schepenen.
Het al dan niet toekennen van accreditaties zal nooit deel uitmaken van de beoordelingscriteria waarop beslist wordt tot steun in het kader van dit subsidiereglement.
§3 Beslissing
Het college van burgemeester en schepenen neemt op basis van het advies een beslissing over de aanvraag.
Ten laatste 2 maanden na het versturen van het ontvangstbewijs wordt de aanvrager op de hoogte gebracht van de beslissing van het college.
§4 Uitbetaling
Na beslissing kan overgegaan worden tot de uitbetaling. Deze gebeurt in twee schijven:
Het lokaal bestuur Pajottegem betaalt de subsidies uit door een overschrijving op de bankrekening van de aanvrager.
De aanvrager verbindt zich ertoe het lokaal bestuur Pajottegem onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens bankrekeningnummer.
ARTIKEL 7. CONTROLE
§1 Uiterlijk 2 maanden na het verloop van de activiteit zal de aanvrager een evaluatieformulier (beschikbaar op www.pajottegem.be) ingevuld moeten bezorgen. Het evaluatiedossier bevat minstens:
§2 Het lokaal bestuur Pajottegem heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende subsidie te controleren.
§3 Ingeval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.
§4 Wanneer het lokaal bestuur Pajottegem het evaluatiedossier niet tijdig ontvangt, betaalt ze de tweede schijf van de subsidie niet uit.
ARTIKEL 8. SANCTIES EN STRAFBEPALINGEN
§1 De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het evenement waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet dient de subsidie terugbetaald te worden.
§2 Ingeval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan het lokaal bestuur beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te kennen aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.
§3 Als de aanvrager niet voldoet aan contractuele of financiële verplichtingen tegenover het lokaal bestuur, kan het subsidiebedrag worden verrekend.
§4 In geval de aanvrager onder curatele wordt geplaatst, kan het lokaal bestuur overgaan tot gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitgekeerde subsidie.
§5 De toegekende subsidie mag door de aanvrager niet in pand gegeven worden aan een derde.
§6 Bij het niet indienen van de verantwoordingsstukken (zie art. 7. Controle) kan het lokaal bestuur overgaan tot terugvordering van de toegekende subsidie.
ARTIKEL 9. NON-DISCRIMINATIE
§1 De aanvrager verbindt er zich toe:
§2 Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan het lokaal bestuur Pajottegem, rekening houdend met alle elementen, maatregelen nemen.
Artikel 2 - Het besluit van de gemeenteraad van Gooik van 23 december 2024 betreffende het subsidiereglement gemeentelijk promotiefonds voor bovenlokale, (inter)nationale activiteiten en projecten wordt opgeheven en vervangen door onderhavig reglement.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement betreffende het gemeentelijk promotiefonds voor bovenlokale, (inter)nationale activiteiten en projecten goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn van Galmaarden besliste op 21 december 2021 om in samenwerking met de Welzijnskoepel West-Brabant een centrum voor dagopvang (CDO) op te richten in seniorenwoningen Akkerwinde. De gemeente Galmaarden, eigenaar van de seniorenwoningen, sloot hiertoe een huurovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant. De gemeente Herne besliste om deel te nemen aan dit initiatief.
Op 19 oktober 2023 verkreeg de Welzijnskoepel West- Brabant als dienst voor gezinszorg een bijkomende erkenning voor CDO Akkerwinde met erkenningsnummer CE3782.
Op de gemeenteraad van Galmaarden van 21 december 2023 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Galmaarden, OCMW Herne en de welzijnskoepel West-Brabant over de uitbating van het CDO goedgekeurd. Deze samenwerkingsovereenkomst bevatte het principe dat er een korting zou voorzien worden voor de inwoners van de deelnemende gemeenten.
Ingevolge de fusie vraagt de Welzijnskoepel om de samenwerkingsovereenkomst over het CDO voor Pajottegem goed te keuren. Er zijn enkele wijzigingen in vergelijking met de oorspronkelijke overeenkomst. Volgende paragrafen werden geschrapt :
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van Herne van 6 april 1998 tot toetreding tot de Welzijnskoepel West-Brabant
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van Galmaarden van 14 april 1998 tot toetreding tot de Welzijnskoepel West-Brabant
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van Gooik van 6 juni 2024 tot toetreding tot de Welzijnskoepel West-Brabant
Het decreet betreffende de woonzorg van 15 februari 201 9
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers van 28 juni 2019
De statuten van de welzijnsvereniging Welzijnskoepel West-Brabant
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van Galmaarden van 21 december 2021 over de oprichting van een centrum voor dagopvang in samenwerking met de Welzijnskoepel West-Brabant
Het besluit van de secretaris-generaal van het departement zorg van de Vlaamse overheid van 19 oktober 2023 tot het verlenen van een bijkomende erkenning aan de dienst gezinszorg van de Welzijnskoepel West-Brabant
De beslissing van de gemeenteraad van Galmaarden van 21 december 2023 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst over het CDO met de Welzijnskoepel West-Brabant en de gemeente Herne.
De beslissing van het vast bureau van Herne van 6 december 2023 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst over het CDO met de Welzijnskoepel West-Brabant en de gemeente Galmaarden.
De beslissing van de raad van bestuur van Welzijnskoepel West-Brabant van 26 juni 2025 houdende goedkeuring van onderhavige overeenkomst
De cliëntbijdragen worden gebruikt voor het betalen van de huurvergoeding, de loonkost van de centrumverantwoordelijke (0,5 VTE) en de dagelijkse werkingskosten.
Wanneer zich na verrekening van alle inkomsten (ook subsidies) en uitgaven een operationeel verlies zou voordoen, wordt dit gedragen door het lokaal bestuur Pajottegem.
De nodige kredieten zijn voorzien onder verdeelsleutel 2025/GBB/0943-00/6131006.
Het erkende Centrum voor Dagopvang Akkerwinde biedt aan thuiswonende ouderen of zorgbehoevenden een dagje ontspanning en zorg buitenshuis. De verzorgenden van het CDO zorgen voor fysieke behoeften, maar ook voor het emotioneel en sociaal welzijn van de deelnemers. Zij bieden hoogwaardige verzorging op maat, maar ook gezelschap, een aangename sfeer en zinvolle dagbesteding door activiteiten op maat . Mantelzorgers krijgen zo de kans om met een gerust hart zelf eens de zorg achter zich te laten en er ontstaat voor de deelnemers een sociaal netwerk in een zorgcontext. Uit het jaarverslag van de Welzijnskoepel blijkt dat er sinds de start in maart 2024 in het voorbije werkingsjaar 1471 uren werden gepresteerd en dat het CDO 34 cliënten mocht ontvangen.
Enig artikel - De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant over het Centrum voor Dagopvang, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant over het Centrum voor Dagopvang goed.
De voorzitter sluit de zitting op 26/08/2025 om 21:16.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Andries
Algemeen directeur
Melissa Van Eesbeek
Voorzitter