De financieel directeur heeft in samenwerking met de heer Marc Goossens (Moore Finance & Tax BV) voor de periode oktober tot en met december 2025 een raming van opbrengsten en kosten gemaakt teneinde een rendabele exploitatie mogelijk te maken (bijlage 1).
Het AGB wenst haar tarieven zodanig te bepalen opdat haar opbrengsten de kosten zouden overtreffen en de winst die hiermee wordt beoogd, minstens gedeeltelijk aan de gemeente uit te keren (bijlage 2).
Het gemeentebestuur kan evenwel beslissen om prijssubsidies toe te kennen en aldus de prijs voor de eindgebruiker te verlagen. De prijssubsidies worden integraal in mindering gebracht van de tarieven opgenomen in bijlage 2.
De beheersovereenkomst, gesloten tussen de gemeente en het AGB, bepaalt inderdaad dat de gemeente de toegangsprijzen kan begrenzen opdat de infrastructuur toegankelijk is voor iedereen en de beperkte toegangsprijzen kan subsidiëren.
Om economisch leefbaar te zijn en om sociaal aanvaardbare tarieven te kunnen behouden blijkt het effectief noodzakelijk te zijn dat het AGB vanwege de gemeente prijssubsidies ontvangt. Het college van burgemeester en schepenen vraagt dan ook dat de voorgestelde tarieven worden verminderd met prijssubsidies, die door de gemeente ten laste worden genomen.
De statuten van het AGB Herne.
De beheersovereenkomst gesloten tussen de gemeente en het AGB.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 231 e.v.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen ('Subsidiewet').
Circulaire 2022/C/100 van 13 oktober 2022 betreffende de btw-regeling die van toepassing is op autonome gemeentebedrijven.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassing van het prijssubsidiereglement 2025 goed te keuren.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt de aanpassing van het prijssubsidiereglement 2025, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het AGB Herne goed.
Artikel 2 - Prijssubsidiereglement AGB Herne - aanpassing vanaf 1 oktober 2025
Het AGB heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor de periode oktober t.e.m. december 2025 (zie bijlage 1). Op basis van deze ramingen heeft het AGB vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2025 de inkomsten uit toegangsgelden sportinfrastructuur minstens 26.545,09 euro excl BTW dienen te bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het AGB vanaf 1 oktober 2025 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor de sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 2,49. De gemeenteraad erkent dat het AGB, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor de sporthal zou moeten vermenigvuldigen met een factor 2,49 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de vrijetijdsinfrastructuur wenst het gemeentebestuur dat er tijdens het kalenderjaar 2025 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de vrijetijdsinfrastructuur. Het gemeentebestuur wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de vrijetijdsinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. Het gemeentebestuur verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 oktober 2025 tot en met 31 december 2025 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door het gemeentebestuur voor toegangsgelden voor de sporthal bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vanaf 1 oktober 2025 vermenigvuldigd met een factor 1,49.
De bedragen van de prijssubsidies uitgedrukt in euro zijn opgenomen in bijlage 2, welke integrerend deel uitmaakt van deze beslissing.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal het gemeentebestuur deze steeds documenteren. De bedragen van de prijssubsidies kunnen slechts tweemaal per jaar worden herzien en kunnen uitsluitend van toepassing zijn voor toekomstige diensten.
Het AGB moet op de 15de werkdag van elk kwartaal aan het gemeentebestuur een overzicht bezorgen van de werkelijk gefactureerde bedragen tijdens het voorbije kwartaal tot de vrijetijdsinfrastructuur welke het bedrag aan te betalen prijssubsidies dient te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het AGB uitreikt aan het gemeentebestuur. Het gemeentebestuur dient deze debet nota te betalen aan het AGB binnen de 30 werkdagen na ontvangst.
Het gemeentebestuur vestigt de aandacht erop dat de prijssubsidies deel uitmaken van de maatstaf van heffing en derhalve op de factuur dienen te worden vermeld wanneer de uitreiking van een btw-factuur verplicht is.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2026 zal worden onderhandeld tussen het gemeentebestuur en het AGB vóór 31 december 2025.
Bijlage 1: bijsturen factor oktober tem december 2025
Bijlage 2: bedragen prijssubsidies oktober tem december 2025
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het prijssubsidiereglement 2025 AGB Herne met ingang van 1 oktober 2025 goed.