De voorzitter opent de zitting op 25/03/2025 om 20:02.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2025 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2025 goed.
De gemeente en het OCMW hebben beide een decretale en/of wettelijke opdracht. Daarbij is het de doelstelling van de gemeente en OCMW Pajottegem een geïntegreerde organisatie tot stand te brengen om de meest efficiënte dienstverlening aan de burgers te bieden en te garanderen. De gemeente en OCMW willen hun samenwerking naar een hoger niveau tillen, waarbij zij (o.a.) een gemeenschappelijk gebruik van elkaars personeel, diensten, reglementen en processen beogen.
In deze context strekt de beheersovereenkomst ertoe uitvoering te geven aan artikel 196 Decreet Lokaal Bestuur tot samenwerking op vlak van personeel, rekening houdend met de eigen specificiteit en de vastgestelde doelstellingen van iedere entiteit. De beheersovereenkomst is een kaderovereenkomst met – binnen de mogelijkheden geboden door de regelgeving – afspraken omtrent het gemeenschappelijk gebruik van elkaars personeel, diensten, reglementen en processen.
Indien nodig, kunnen verdere uitvoeringsmodaliteiten en concrete afspraken worden gemaakt tussen de gemeente en OCMW en als addendum aan deze beheersovereenkomst worden gevoegd.
Artikel 77, 5° van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Artikel 196 §2 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de mogelijkheid tot het sluiten van een beheersovereenkomst
Positief advies van het managementteam op 25 februari 2025.
Via de voorgestelde beheersovereenkomst engageren de gemeente en het OCMW zicht tot een verdere optimalisering van de samenwerking en integratie tussen de gemeente en het OCMW.
Het is noodzakelijk om de randvoorwaarden in een overeenkomst vast te leggen, rekening houdend met de juridische realiteit van twee afzonderlijke rechtspersonen zijde gemeente en OCMW Pajottegem.
Enig artikel - De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW Pajottegem, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW Pajottegem goed.
Elke fusiegemeente maakt in het eerste kwartaal van 2025 een eenjarig meerjarenplan met kredieten voor 2025.
Het lokaal bestuur van Pajottegem heeft ervoor geopteerd om dit eenjarig meerjarenplan op te maken volgens de principes van BBC 3.0.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 84
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 249 §3.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 8 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het managementteam verleende positief advies in de zitting van 3 maart 2025.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd eenjarig meerjarenplan 2025, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het éénjarig meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Enig artikel: De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn stelt zijn deel van het eenjarig meerjarenplan 2025 vast. Dit meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.
De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn stelt zijn deel van het eenjarig meerjarenplan 2025 vast. Dit meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
Het Lokaal Bestuur Pajottegem dient voor het organiseren van selecties steeds een selectiecommissie samen te stellen. De bepalingen omtrent de samenstelling van de selectiecommissie worden geregeld in de rechtspositieregeling voor het personeel.
Een selectiecommissie wordt als volgt samengesteld :
De selecties worden uitgevoerd door een selectiecommissie:
1.de selectiecommissie bestaat uitsluitend uit deskundigen; onder deskundig wordt verstaan dat de leden van de selectiecommissie over de specifieke deskundigheden moeten beschikken om de kandidaten te beoordelen op de voor de functie vastgestelde selectiecriteria.
Komen in aanmerking voor deelname aan een selectiecommissie:
a. deskundigen in de personeelsselectie;
b. personen extern aan het lokaal bestuur, die daartoe wegens hun professionele activiteit en specialisatie geschikt bevonden worden;
c. personeelsleden van andere overheden, de toezichthoudende overheid uitgezonderd, en, binnen de grenzen van het toegelaten aantal interne commissieleden, personeelsleden van het eigen bestuur, met een graad die minstens van gelijke rang is als de vacante functie;
2. elke selectiecommissie bestaat uit ten minste twee en bij voorkeur drie leden;
3. de personeelsdienst neemt het secretariaat van de selectiecommissie waar.
Juryleden vervullen een belangrijke rol in de selectie en kwaliteit van toekomstige medewerkers.
De vergoedingen die aan de juryleden toegekend worden, dienen vastgelegd te worden in een raadsbesluit. Er dient dus een nieuwe regeling uitgewerkt te worden die een redelijke vergoeding inhoudt voor de inzet, het werk en de deskundigheid van externe juryleden.
Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 77
De nodige budgetten worden voorzien op GBB/0112-00/6131004
Het MAT in zitting van 4 februari 2025 verleende een gunstig advies.
Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd de vergoedingen voor de juryleden in de selectiecommissie als volgt vast te stellen
- Preselecties
- Voorbereidende vergaderingen
- Het bijwonen van de selectieproeven (mondeling en schriftelijk gedeelte (indien aangewezen))
- Deliberatie en opmaak van het proces-verbaal
Personeelsleden van het Lokaal Bestuur die zetelen in een selectieprocedure, ingericht door het bestuur, en waarbij de selectieprocedure plaatsvindt tijdens de uren bepaald in het uurrooster, ontvangen geen vergoeding. Vallen de prestaties buiten het uurrooster dan zullen er meeruren aangerekend worden, conform de bepalingen in de rechtspositieregeling.
Personeelsleden van de het Lokaal Bestuur die als extern jurylid zetelen in een selectieprocedure bij ander lokaal bestuur brengen hiervan hun leidinggevende(n) en/of de algemeen directeur op de hoogte. Indien deze prestaties plaatsvinden tijdens het uurrooster, dient men hiervoor verlof of meeruren aan te vragen.
Artikel 1 - De vergoeding van de juryleden in de selectiecommissies wordt als volgt vastgesteld :
- Preselecties
- Voorbereidende vergaderingen
- Het bijwonen van de selectieproeven (mondeling en schriftelijk gedeelte (indien aangewezen))
- Deliberatie en opmaak van het proces-verbaal
Artikel 2 - Personeelsleden van het Lokaal Bestuur die zetelen in een selectieprocedure, ingericht door het lokaal bestuur, en waarbij de selectieprocedure plaatsvindt tijdens de uren bepaald in het uurrooster, ontvangen geen vergoeding. Vallen de prestaties buiten het uurrooster dan zullen er meeruren aangerekend worden, conform de bepalingen in de rechtspositieregeling.
Artikel 3 - Personeelsleden van de het Lokaal Bestuur die als extern jurylid zetelen in een selectieprocedure bij ander lokaal bestuur brengen hiervan hun leidinggevende(n) en/of de algemeen directeur op de hoogte. Indien deze prestaties plaatsvinden tijdens het uurrooster, dient men hiervoor verlof of meeruren aan te vragen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de vergoedingen voor de juryleden in de selectiecommissies vast.
Welzijnskoepel West-Brabant stelde voor de fusie een archivaris ter beschikking van de OCMW's van Galmaarden en Herne.
Ingevolge de toetreding van OCMW Gooik tot de Welzijnskoepel West-Brabant en de fusie wordt deze samenwerking uitgebreid tot en verdeeld over de drie gemeenteloketten van Pajottegem. De Welzijnskoepel vraagt om de samenwerkingsovereenkomst over informatiebeheer goed te keuren.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 77
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van Herne van 6 april 1998 tot toetreding tot de Welzijnskoepel West-Brabant
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van Galmaarden van 14 april 1998 tot toetreding tot de Welzijnskoepel West-Brabant
De beslissing van de gemeenteraad van Galmaarden van 28 januari 2020 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant over archiefbeheer voor gemeente en OCMW Galmaarden
De beslissing van de gemeenteraad van Herne van 22 april 2020 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant over archiefbeheer voor gemeente en OCMW Herne
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van Gooik van 6 juni 2024 tot toetreding tot de Welzijnskoepel West-Brabant
De beslissing van de raad van bestuur van Welzijnskoepel West-Brabant van 27 november 2024 houdende goedkeuring van onderhavige overeenkomst
In de statuten van de Welzijnskoepel is bepaald dat de deelgenoten jaarlijks bijdragen in de tekorten van het boekjaar. Voor elke dienst die de Welzijnskoepel aanbiedt, bestaat er een aparte verdeelsleutel, voor informatiebeheer is dat de registratie van de effectieve prestaties + gemeenschappelijke prestaties worden voor 75% verdeeld op basis van het aantal inwoners en voor 25% op basis van het aantal deelgenoten.
De nodige kredieten zijn voorzien onder budgetsleutel 2025/GBB/0113/6131006.
Advies van de DPO Frank Desmet op 3 februari 2025
De dienst informatiebeheer van de Welzijnskoepel West-Brabant stelt een informatiebeheerder ter beschikking en biedt volgende dienstverlening aan:
Enig artikel - De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant over informatiebeheer die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant over informatiebeheer goed.
Op 21 januari 2025 ontvingen wij van An Lovato, voorzitter stuurgroep BOV, de vraag tot een ondersteuning van het project Bewegen Op Verwijzing (BOV). Dit is een Vlaams project dat mensen met een gezondheidsrisico stimuleert om meer te bewegen. Huisartsen en andere zorg- en welzijnsprofessionals kunnen inwoners doorverwijzen naar een BOV-coach, die hen helpt met een op maat gemaakt beweegplan. Dit plan is aangepast aan de mogelijkheden en voorkeuren van de persoon, met als doel de algemene gezondheid te verbeteren door meer lichaamsbeweging in het dagelijks leven te integreren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 77
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van Gooik van 20 juli 2017 houdende engagemenstverklaring Gooik
Het besluit van het vast bureau van Herne van 2 juni 2021
De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning onder GBB0985-0023000000. De jaarlijkse bijdrage bedraagt 0.05 euro per inwoner, gebaseerd op het inwonersaantal van 2024. Voor Pajottegem bedraagt dit 1.254 euro per jaar.
Pajottegem wil een gezonde gemeente zijn. Het project Bewegen Op Verwijzing (BOV) is een mogelijke stimulans om inwoners hierbij te stimuleren. Gooik en Herne werkten reeds mee aan het project 'Beweging op verwijzing'.
BOV vraag om een samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Artikel 1 - De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de samenwerkingsovereenkomst 'bewegen op verwijzing', zoals toegevoegd in bijlage, voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2030 goed te keuren.
Artikel 2 - Bewegen op Verwijzing Pajottenland staat zelf in voor het betalen van de facturen en opent een rekening in eigen beheer.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de samenwerkingsovereenkomst 'bewegen op verwijzing', zoals toegevoegd in bijlage, voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2030 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2025 om 20:47.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Kristof Andries
Algemeen directeur-waarnemend
Melissa Van Eesbeek
Voorzitter