Het lokaal bestuur wenst een financiële tussenkomst te voorzien aan erkende Pajottegemse senioren- en welzijnsverenigingen die een actieve werking kunnen aantonen.
De berekening gebeurt op basis van een ingediend aanvraagdossier voor subsidies aan senioren-en welzijnsverenigingen.
De reglementen, die betrekking hebben op 2 doelgroepen (senioren en welzijnsverenigingen), zaten in de 3 gemeenten verspreid over de dienst Zorg/Welzijn en de dienst Vrije Tijd.
In Herne had men enkel een subsidiereglement voor welzijnsverenigingen (dienst welzijn) en werden de seniorenverenigingen gesubsidieerd vanuit het regelement voor socio-culturele verenigingen (dienst Vrije Tijd) .
In Gooik had men een subsidiereglement voor seniorenverenigingen (dienst zorg) en welzijnsverenigingen (dienst vrije tijd: socio-culturele).
In Galmaarden werden beiden doelgroepen opgevangen door het reglement voor socio-culturele verenigingen (dienst vrije tijd).
In het kader van de fusie dienen we te komen tot één nieuw uniform reglement.
Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 77, 78
Gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2021 van Galmaarden over het subsidiereglement voor Galmaardse socio-culturele verenigingen
Gemeenteraadsbeslissing van 29 maart 2022 van Gooik over het subsidiereglement voor Gooikse socio-culturele verenigingen
Gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2013 van Gooik over het Reglement werkingssubsidies voor Gooikse seniorenverenigingen
Gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2021 van Herne over het subsidiereglement voor Hernse socio-culturele verenigingen
Er wordt in het meerjarenplan jaarlijks een budget van 10.000 euro voorzien onder jaarbudgetrekening: 0959-00/6496000
Het lokaal bestuur wenst een financiële tussenkomst te voorzien aan erkende Pajottegemse senioren- en welzijnsverenigingen die een actieve werking kunnen aantonen.
Artikel 1 - De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het onderstaand reglement voor subsidies aan Pajottegemse senioren- en welzijnsverenigingen goed:
SUBSIDIEREGLEMENT SENIOREN - EN WELZIJNSVERENIGINGEN
I. DEFINITIES
Erkende vereniging: een vereniging die na indiening van een erkenningsdossier erkend wordt door het gemeentebestuur van Pajottegem. Het erkenningsreglement is terug te vinden op de gemeentelijke website.
Seniorenverenigingen: verenigingen die activiteiten organiseren met de focus op de doelgroep senioren (55+).
Welzijnsverenigingen: verenigingen (niet beroepshalve) die het lichamelijk, mentale en maatschappelijk welbevinden van de Pajottegemenaar bevorderd. Hun activiteiten stimuleren de actieve participatie van de burgers.
Meerjarenplan: het meerjarenplan van een gemeente bevat de beleidskeuzes van het nieuwe bestuur en de financiële vertaling ervan voor de volledige periode van het meerjarenplan en bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
Workshop: een werkvorm die niet langer dan een dag duurt. De focus ligt voornamelijk op interactief leren.
Lessenreeks: Een eenheid van minimaal 4 sessies rond eenzelfde thema, vaardigheid of onderwerp.
Vorming: een activiteit die bijdraagt tot het ontwikkelen van de capaciteiten, kennis, vaardigheden, attitudes en het leervermogen met het oog op een verbeterde werking van de werking van de vereniging.
II. ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel1. Aanleiding en doel
Dit reglement heeft tot doel de ondersteuning van erkende Pajottegemse senioren- en welzijnsverenigingen. Voor de subsidiëring van de erkende verenigingen voorziet het lokaal bestuur jaarlijks een vooraf vastgelegd bedrag op het gemeentelijk budget.
Artikel 2. Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op de toekenning van subsidies aan erkende Pajottegemse verenigingen die voldoen aan de algemene subsidievoorwaarden opgenomen onder artikel 6 van dit subsidiereglement.
Artikel 3. Uitsluitingscriteria
Verenigingen die in een ander beleidsdomein gesubsidieerd worden (sport, cultuur, …) of erkend zijn in een andere gemeente komen niet in aanmerking voor een subsidie. Een uitzondering wordt gemaakt voor verenigingen met een bovenlokale werking, m.a.w. verenigingen met een actieve werking in meerdere gemeenten (bv OKRA, S-Plus). Zij worden, binnen dit reglement, echter enkel gesubsidieerd voor hun actieve werking in de gemeente Pajottegem.
Artikel 4. Budget en betaling
Binnen de perken van de door de gemeenteraad op het budget goedgekeurde bedragen, wordt een subsidie uitgekeerd door de gemeente, indien nodig na advies van de seniorenraad, aan erkende verenigingen vóór 31 december van het jaar van indiening.
Artikel 5. Werkingsjaar
Als werkingsjaar geldt de periode van 1 september tot en met 31 augustus.
Artikel 6. Voorwaarden
Om een subsidie te bekomen dient een vereniging erkend te zijn.
Daarnaast gelden ook nog volgende voorwaarden:
Minstens de helft van de aangevraagde activiteiten gaan door op het grondgebied van de gemeente
De vereniging moet voldoen aan minstens twee van de criteria (er mag ook 2x voldaan worden aan hetzelfde criterium) hieronder beschreven (zie luik 3). Hieruit blijkt een actieve werking in het afgelopen werkingsjaar.
Aanvaarden om verantwoording af te leggen aan het gemeentebestuur voor de aanwending van de subsidies
Tijdig indienen van het subsidiedossier.
Artikel 7. Aanvraag
De erkende vereniging ontvangt jaarlijks tijdig een oproeping voor het indienen van een subsidiedossier.
Enkel de erkende verenigingen die voor de uiterste datum vermeld in de oproeping hun subsidiedossier ingediend hebben op de dienst Zorg komen in aanmerking voor de verdere afhandeling ervan. De vereniging die na het verstrijken van deze datum nog geen dossier heeft ingediend, zal geen aanspraak kunnen maken op de subsidie voor het betreffende werkingsjaar.
De aanvrager dient – indien opgevraagd door de dienst Zorg – bijkomende informatie in verband met het ingediende dossier binnen de 14 dagen na de vraagstelling aan de gemeentelijke diensten te verstrekken, tenzij anders schriftelijk werd afgesproken.
Artikel 8. Toekenning
De jaarlijkse subsidiedossiers worden ingediend bij en verwerkt door de dienst Zorg. De subsidieverdeling wordt bekrachtigd door het college van burgemeester en schepenen. De seniorenraad wordt hierover geïnformeerd. De vereniging wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van het toegekende subsidiebedrag.
Artikel 9. Uitbetaling
De uitbetaling van de subsidies zal gebeuren door een overschrijving op de rekening van de aanvragende vereniging.
Artikel 10. Betwisting
Bij betwisting over de toekenning van subsidies kan de vereniging een bezwaar schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en schepenen, dit binnen de 14 dagen na toekenning.
Het college van burgemeester en schepenen beslist bij betwisting.
Artikel 11. Controle en sancties
Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht de gegeven informatie en bewijsstukken te verifiëren.
Indien blijkt dat:
de aangifte niet in overeenstemming is met de werkelijkheid of
de aanvrager de gevraagde inlichtingen weigert te verschaffen of
de aanvrager de inlichtingen niet tijdig verschaft
vervalt voor de desbetreffende vereniging het recht op subsidiëring voor het betrokken werkingsjaar.
Artikel 12. Verantwoordelijkheid
Dit reglement regelt alleen de financiële tussenkomst van het gemeentebestuur in de werking van de verenigingen. Het gemeentebestuur kan geenszins verantwoordelijk gesteld worden voor afhandelingen van contracten, eventuele ongevallen, schade, wanbetaling en de daaruit voortvloeiende kosten. De betrokken vereniging blijft volledig zelf verantwoordelijk voor haar werking, activiteiten en manifestaties.
Artikel 13. Akkoordverklaring
Verenigingen die beroep doen op dit subsidiereglement verklaren zich hierdoor akkoord met alle bepalingen ervan.
III. SUBSIDIES
Artikel 14. Subsidielijnen
In de gemeente Pajottegem kunnen de erkende verenigingen die voldoen aan de algemene subsidievoorwaarden opgenomen onder artikel 6 van dit subsidiereglement beroep doen op 2 subsidielijnen:
1. basissubsidie
2. werkingssubsidie
Basissubsidie:
De basissubsidie dient om de basiswerking van een vereniging te garanderen en bedraagt 125 EUR per vereniging.
De basissubsidie van 125 euro per vereniging wordt verkregen wanneer de vereniging een aanvraagformulier indient én voldoet aan de algemene subsidievoorwaarden opgenomen onder artikel 6 van dit subsidiereglement.
Werkingssubsidie:
Om de waarde van 1 punt te bepalen wordt het subsidiebedrag, na aftrek van de basissubsidies, gedeeld door het totaal aantal punten van alle ingediende dossiers. De subsidie van een vereniging wordt berekend door het aantal punten van de vereniging voor dit dossier, te vermenigvuldigen met de waarde van 1 punt.
Volgende criteria kunnen punten opleveren:
A. Medewerking aan gemeentelijke initiatieven
|
De vereniging vaardigt minimum 2 leden af die op vraag van het lokaal bestuur deelnemen aan een activiteit georganiseerd door de gemeente. |
2 punten per activiteit |
Voorbeeld: zwerfvuilactie, erfgoeddag, zomeravonden, open monumentendag, jaarmarkt …
De leden ontvangen geen vergoeding en betekenen een inhoudelijke of logistieke meerwaarde voor de activiteit.
De relatie met de vereniging moet te allen tijde duidelijk zijn tijdens de activiteit; individuen die hun medewerking bieden los van de aard van de vereniging komen niet in aanmerking.
B. Eigen organisatie met externe lesgevers
|
De vereniging organiseert 1 tot 3 verschillende workshops. |
3 punten |
|
De vereniging organiseert 4 tot 10 verschillende workshops. |
5 punten |
|
De vereniging organiseert een lessenreeks of cursus van minimum 4 lessen. |
5 punten per lessenreeks |
|
De vereniging organiseert andere educatieve initiatieven (lezing, infosessie,…) |
2 punten per initiatief |
De activiteit wordt begeleid door een externe lesgever/spreker/expert en staat ook open voor niet-leden.
Activiteiten georganiseerd door meerdere verenigingen worden a rato van het aantal verenigingen gequoteerd
Bijlage: Stavingstuk(ken) o.a. overzicht van de workshops, lessenreeksen…
C. Eigen organisatie van niet-commerciële activiteiten
|
De vereniging organiseert niet-commerciële activiteiten. Maximum 5 activiteiten komen in aanmerking. |
2 punten per activiteit |
Voorbeeld: tentoonstelling, educatieve initiatieven, tornooi, beurs, opendeur…
Komen niet in aanmerking: eetfestijn/take-away, fuiven, …
Bijlage: Stavingstuk(ken) o.a. uitnodiging van de activiteit.
D. Activiteiten met eigen leden of activiteiten die het sociaal, lichamelijk of geestelijk welzijn bevorderen.
|
Unieke activiteit (vb. uitstap, ledenfeest...). Maximum van 10 activiteiten (totaal maximaal 10 punten)
|
1 punt/unieke activiteit |
|
Repetitieve activiteit (bv. wekelijks/maandelijks): wandelen, kaarten, ledenbijeenkomst, ziekenbezoeken, bloeddonaties,..)
|
5 punten/ repetitieve activiteit |
Bestuursvergaderingen zijn uitgesloten; zij zijn eigen aan de werking van elke vereniging.
E. Vorming
|
Een bestuurslid van de vereniging volgt een vorming. |
1 punt per vorming per lid |
|
De vereniging organiseert een vorming voor de eigen leden. |
5 punten per vorming |
De gevolgde vorming moet duidelijk een betere werking van de vereniging beogen (vrijwilligerswerking, EHBO, communicatie, …).
Bijlage: certificaat of contract van de vorming.
F. Doelgroepen
|
De vereniging voorziet een tegemoetkoming op financieel vlak voor leden of deelnemers van bepaalde doelgroepen (bv. ander tarief voor leden en niet-leden, sociaal tarief, tarief voor bepaalde doelgroep …) |
1 punt |
Bijlage: Stavingstuk(ken) o.a. brief lidgeld, verkoopprijs ticket,…
G. Externe communicatie
|
De vereniging plaatst de activiteiten in de UIT-kalender |
1 punt |
|
De vereniging beschikt over een actuele website en of facebookpagina/instagram |
1 punt |
Bijlage 5: Stavingsstuk(ken) o.a. printscreen van de activiteit, URL website of sociale media, …
Artikel 15. overgangsbepaling
De vereniging die bij de vaststelling van de totale subsidie met een verlaging van meer dan 20% ten opzichte van de subsidie ontvangen voor het werkingsjaar 2024-2025 wordt geconfronteerd, krijgt een subsidiegarantie van 80% van het ontvangen subsidiebedrag voor het werkingsjaar 2024-2025. Deze overgangsbepaling is voor 3 werkingsjaren (2025-2026, 2026-2027, 2027-2028) geldig. Dit geeft de vereniging ruim de tijd om haar werking desgewenst bij te sturen.
Artikel 2 - Dit reglement treedt in werking op 1 september 2025
Artikel 3 - Volgende raadsbesluiten worden met ingang van 1 september 2025 opgeheven: